• Äldre 2 Apr 20:56
    1840 visningar
    6 svar
    6
    1840

    Hur väljer jag tärna?

    Om ca två veckor ska vi förlova oss och samtidigt så berättar vi att vi gifter oss nästa år! Och då ska det väljas en tärna. Vi har valt att vi ska ha en tärna och bestman. 

    Mitt problem,hur väljer jag??

    -Vän nummer 1; Bästa kommpis sedan vi var små. Uppvuxen med varandra och är som en syster. De senaste 4 år har vi haft sporadisk kontakt men när vi hörs så är det "som vanligt".  Paratar 4-5 ggr per år. 

    -Vän nummer 2, Kompis sedan tonåren men har kommpit varandra riktigt nära de sista åren. Är henne jag ringer till när jag ska berätta något roligt/tråkigt/osv Pratar varje vecka. 

    Ingen av de bor i samma stad som mig. 

    Vad säger etiketten? Vad säger ni? Mitt hjärtat är tu delat! 

    Tack för hjälpen! Hjärta 


    Brud anno 2013
  • Svar på tråden Hur väljer jag tärna?
  • Äldre 2 Apr 20:58
    #1

    Personligen skulle jag valt båda två, eftersom du uppenbarligen egentligen skulle vilja ha dom båda två, annars skulle det inte vara så svårt att välja. Bara för att brudgummen ska ha en marskalk, så måste ju inte bruden ha bara en tärna, utan kan ju ha hur många man vill. Jag skulle valt efter hjärtat och inte efter antal.


  • Pyttsa­n
    Äldre 2 Apr 21:09
    #2

    Håller fullkomligt med, varför skulle du bara ha 1 tärna? Är det jobbigt med själva intåget i kyrkan så kan ju ert brudfölje vänta framme i kyrkan medan ni går in själva? Och att ha 2 tärnor behöver inte betyda merkostnader, du kan istället låta dem ha på sig vad du vill och de betalar själva.

    Tycker absolut det låter som om du vill ha båda två med dig på stora dagen!

  • august­esen
    Äldre 2 Apr 21:17
    #3

    Jag har valt alternativt 2, kommer ha 4 tärnor som består av min syrra och tre nyare kompisar. Funderade på att fråga en kompis jag känt sedan jag var 10 år men vi har inte umgåtts på länge då vi bor i olika städer och glidit ifrån varandra. Skulle gärna ha med henne också men får inte plats fler i kyrkan.
    Jag valde dom jag umgås mer med just nu :)


  • Äldre 3 Apr 07:53
    #4

    Tack för era svar!  

    Tanken var att vi skulle betala klänningen åt tränan, men är vi snåla om vi betala halva klänningarna?
    Ska fundera ett slag, vad som blir äst. 
    Glad
     


    Brud anno 2013
  • Äldre 3 Apr 08:01
    #5
    FrökenCitron skrev 2012-04-03 07:53:54 följande:
    Tack för era svar!

    Tanken var att vi skulle betala klänningen åt tränan, men är vi snåla om vi betala halva klänningarna?
    Ska fundera ett slag, vad som blir äst.
    Glad
    Brud anno 2013

    Jag tycker inte alls att ni är snåla som erbjuder er att betala halva klänningen. Det erbjudandet gav jag min tärna, men i slutändan så valde hon att betala den själv. Hon hittade en perfekt klänning på ebay, som var i samma röda färg som mina detaljer är på klänningen. Klänningarna behöver inte bli så jättedyra....


    När det kommer till tärna så skulle jag nog också säga nummer 2 om ni nu skall ha en, men annars så tycker jag absolut att du kan ha två. Jag har en tärna medans min blivande inte har någon.


    Lycka till!

  • Äldre 3 Apr 10:53
    #6
    FrökenCitron skrev 2012-04-03 07:53:54 följande:
    Tack för era svar!  

    Tanken var att vi skulle betala klänningen åt tränan, men är vi snåla om vi betala halva klänningarna?
    Ska fundera ett slag, vad som blir äst. 
    Glad
     
    Brud anno 2013
    Nej, absolut inte snåla. Det är vanligt att tärnorna själva får betala sina klänningar. Den enda gången jag tycker att brudparet ska stå för kläderna är om de har väldigt specifika önskemål om färg och form på klänningen. Om tärnan själv får välja eller åtminstone vara med och välja, så tycker jag att tärnan kan betala hela eller halva kostnaden. Det finns ju så många fina klänningar i vanliga butiker eller på nätet billigt :)
Svar på tråden Hur väljer jag tärna?