• Äldre 2 Apr 10:35
    3121 visningar
    10 svar
    10
    3121

    Vad är påsk för dig?

    Pyntar du hela huset? Köper världens största påskägg? Går ut och hoppas på vårsol? Myser inne i TV-soffan?

    Berätta om ditt påskfirande här!

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad är påsk för dig?
  • Äldre 2 Apr 10:50
    #1

    Påskmiddag hos mormor, påskris utanför dörren och ett påskägg från påskharen till dottern :) När hon slutade använda nappen, så la hon sin napp i ett påskägg till påskharen och gömde det ute. Nästa dag hade hon fått ett påskägg från påskharen som tack för nappen och då blev just påskäggen väldigt viktigt för henne.


  • Äldre 2 Apr 11:17
    #2

    Jag röstade inte eftersom mitt alternativ inte finns med. Jag tycker om allt med påsken, inte minst mat, godis och pynt: Vi har påskkärringar och kycklingar i vartenda fönster därhemma och frossar i ägg, både riktiga och av choklad. Men för mig är det - kanske föga förvånande - framför allt en höjdpunkt på kyrkoåret, så mycket större än exempelvis julen. Att vandra in i kyrkans påsk är en oerhört stark upplevelse med den mörka skärtorsdagen och långfredagen och den strålande, jublande påskdagen då död förvandlas till liv. I min kyrka firar vi påskotta med sillfrukost klockan 07.00 på påskdagens morgon och det är en förmån att få leda den gudstjänsten. Så någon vårledighet blir det inte tal om för min del

  • Äldre 4 Apr 18:19
    #3

    Får nog hålla med Kjell Präst om att det mest uppenbara svaret saknas; det vill säga den religiösa högtiden.

    Det kanske inte är lika många som firar den idag som förr, men det är trots allt hela ursprunget till att den finns och att det svaret saknas helt känns väldigt märkligt. 

  • Jane
    Äldre 4 Apr 18:40
    #4

    Min syn på vad påsk är finns inte med i omröstningen. Så jag valde mat&godis vilket hamnar närmast det jag tycker.


    Påsk (och jul) är den viktigaste högtiden för mig och min familj som är ortodox-kristna. Högtiden handlar om jesus återuppståndelse, om att man ska vara med sin familj och uppskatta och ha respekt för livet. Inför påsk brukar de som kan fasta i 6 veckor och sedan ta nattvarden innan påsk. På torsdagen innan så färgar man ägg som man äter på påskafton genom att man "pickar" sitt ägg med någon annans ägg. Ägget som vinner (är intakt) sparar man och lägger framför sitt hus för att skydda huset och familjen mot ont. På påskafton så börjar man dagen med att gå till kyrkan och tända ljus, därefter så äter man en stor middag med lamm, ägg, vin och en massa annat.


    Så för mig är påsk en religiös högtid, men det betyder inte att vi inte får påskägg ändå :)


    Nackdelen för min familj då, är att vi inte kan följa alla våra traditioner och seder som vår religion går ut på, då det inte finns någon makedonsk-ortodox kyrka i närheten där vi bor. Så vi gör så gott vi kan och går till en katolsk eller protestantisk kyrka om vi kan. Men lite "västernaliserade" har vi blivit.


  • Aniara­4
    Äldre 4 Apr 19:20
    #5
    BlackWIngedAngel skrev 2012-04-04 18:19:32 följande:
    Får nog hålla med Kjell Präst om att det mest uppenbara svaret saknas; det vill säga den religiösa högtiden.

    Det kanske inte är lika många som firar den idag som förr, men det är trots allt hela ursprunget till att den finns och att det svaret saknas helt känns väldigt märkligt. 
    Instämmer!

    Även om jag numera är mer av en agnostiker och inte är så säker på att jag tror på hela uppståndelsegrejen, så har jag ändå formats av min bakgrund i kyrkan och det allvar som kringgärdar påsken. Jag tyckte om den allvarsamma, avskalade andakten på långfredagen, jag tyckte om midnattsmässan när ljuset bars in och det utropades att HAN LEVER! Och det finns många vackra påskpsalmer som jag älskat sen jag var liten.

    För att säga något mer personligt: För mig är påsken Pergolesis Stabat Mater. Jag har sjungit den själv i kör, och jag lusläser varje år kyrkornas musikprogram för att se var jag kan få höra den. (I år lyckas jag nog tyvärr inte ta mig till något framförande, men förra året var en riktig höjdare).
    Det är den vackraste musik jag vet, och den hör ofrånkomligt till påsken ,eller till långfredagen om man ska vara riktigt noga.
  • Moster Stina
    Äldre 5 Apr 08:06
    #6

    VÄLDIGT konstiga alternativ tycker jag. Jag är inte tokreligiös men jag tycker nog att firandet av Jesu korsfästelse och uppståndelse borde finnas med som alternativ i alla fall.


    Man väljer ju själv vilket alternativ man vill kryssa i. Lite som att fråga en nykteriskt hur mycket alkohol den dricker per vecka och INGEN inte finns med som alternativ.


     

  • Äldre 7 Apr 09:05
    #7

    Ja, man blir faktiskt lite besviken att Jesus uppståndelse inte fanns som alternativ. Skäms bröllopstorget! Don't forget it next time.

  • Äldre 7 Apr 09:38
    #8

    Skönt att höra att jag inte är ensam om att tycka att den egentliga anledningen till att påsken firas åtminstone borde finnas med som ett av alternativen.

  • Äldre 8 Apr 12:03
    #9

    Jesus är uppstånden!

  • Äldre 8 Apr 15:39
    #10
    reebec skrev 2012-04-08 12:03:47 följande:
    Jesus är uppstånden!
    Ja, han är sannerligen uppstånden!
Svar på tråden Vad är påsk för dig?