• knyttan

    Att smälta guld.. Hjälp mig!

    1700tal skrev 2012-03-31 19:31:34 följande:
    Vi lämnade oxå in rätt mkt guld och de gjorde klart för oss att man "byter in" guldet, inte gör om exakt samma guld som man lämnar in. Vår guldsmed påpekade också att man inte kan göra om vitt guld till rött och tvärtom (vi lämnade in vitt guld till våra ringar i rött guld) utan det är endast ett inbyte. De ville vara ärliga med hur det gick till eftersom jag berättade att det var 3 generationers guld. Det hade ett sentimentalt värde för oss men det var inte samma guld. Tydligen är det många guldsmeder som påstår att det är samma guld som bara "görs om", men så är oftast inte fallet... Bara så man är medveten om hur det går till... 
    Green skrev 2012-03-31 19:41:19 följande:
    Vår guldsmed var också tydlig med den informationen som tur är.
    Det går säkert att få exakt samma guld tillbaka men då blir det ju en helt annan hantering och kostnaden för det vill jag nog inte ens tänka på?!
    I vårt fall så ÄR det verkligen vårt eget guld som vi lämnade in, vi lämnade totalt tror jag 25 g guld och betalade 9000 i arbetskostnad för tre ringar + 5 x 0.2 carat coffe diamanter.
    Om man smälter ner guld och inte bara byter in det så måste man lämna mer än vad ringarna ska väga i slutänden för de måste ju formas o filas och då tar man ju bort guldet från de slutgiltiga ringarna... vi fick tillbaka en liten påse med guldspån och bitar som guldsmeden inte använt Glad

    Här är slutresultatet:


    I mina ringar tillsammans så tror jag att det är ungefär 12g guld totalt (8+4g) så om du har 13 g guld så räcker det ganska långt, ja Glad
  • knyttan
    KhiraLii skrev 2012-03-31 20:48:01 följande:
    Vad jag har hört så går det inte att göra om rött guld till vitt såvida man inte sänker karaten. Det går säkert på något sätt då troligtvis guldet/kopparen/silvret har olika smältpunkt men det kanske är lite för mkt kemi för en guldsmed.
    Det tror jag absolut inte, inte om det är en guldsmed värd namnet! (tycker det där var rätt så fördomsfullt och nedvärderande måste jag säga... om man jobbar med metaller så har man rätt bra koll på hur de fungerar, vilka legeringar man kan göra mm...)

    Inga ringar är 100% rent guld utan blandas i olika legeringar och de metaller som man blandar påverkar guldets färg. Om man har 24 karats rött guld kan man blanda i paladium i smältningen och då få 18 karat vitguld. Man kan också tillsätta mer koppar och på så sätt få roséguld. Men 18 karats rött guld kan inte bli vitt, nej. Vår guldsmed förklarade detta för oss väldigt noggrant (han tog 2000 extra per smältning för att förändra färgen, pga av extra kostnader för andra metaller)

    Men jag antar att vad du menar Amanda 547, är att de gör ungefär som när man försilvrar koppar (nysilver) att man lägger en tunn hinna vitguld ovanpå rött guld. Det skulle jag nog inte välja eftersom det förmodligen skulle slitas bort med tiden och sedan inte bli så fint?
Svar på tråden Att smälta guld.. Hjälp mig!