• emelie och Jonas

    tips på fina psalmer önskas

    Som rubriken lyder, söker jag tips på psalmer som är fina att ha.

    Vi gifter oss i Maj och vill helst inte ha psalmer som är superfokuserade på Gud, men vet inte vad man måste ha osv.
    Hur många psalmer är normalt att man har, 2st?

    Man kan ju ha tex den sommartid nu kommer eller liknande, sen finns ju den "du vet väl att du är underbar" den hade vi på dotterns dop och verkar som om alla har den just nu, så känns lite tråkigt att ta den igen även om den är fin!

  • Svar på tråden tips på fina psalmer önskas
  • sannasofia

    Vi ska ha En vänlig grönskas rika dräkt, vacker och välkänd så att alla kan sjunga med, men seda vet vi ingen mer så jag hoppas på fler svar och inspiration Glad

  • PimPim83

    Jag tror att det är så att man måste ha 2 psalmer om man gifter sig i svenska kyrkan. Själv tycker jag att "den blomstertid nu kommer" och "en vänlig grönskas rika dräkt" är fina. Ett plus är även att många känner igen de två psalmerna och kan sjunga med. :)

  • PimPim83

    Kom på att det finns en som heteter typ "på bröllopsdagen ber vi" och som har samma melodi som "den blomstertid nu kommer".

  • daniiel

    Det ingår ju 3 psalmer i vigselgudstjänsten, men man kan plocka bort en och bara välja att ha 2 st.

    Vi hade just den, "På bröllopsdagen ber vi", som ju är en vigselpsalm med samma melodi som "Den blomstertid nu kommer". Jag tycker texten till den är väldigt fin och det underlättar ju för gästerna att det är en melodi de känner igen, lättare att sjunga med då :)

    Det finns också en som heter "Till man och kvinna", också en vigselpsalm, som sjungs till samma melodi som "I denna ljuva sommartid".

    Här kan du hitta text till båda två, www.svenskakyrkan.se/default.aspx

    Sommarpsalmerna som finns i länken ovan bör ju funka redan i maj också, alltså "Den blomstertid nu kommer" (199), "En vänlig grönskas rika dräkt" (201), "I denna ljuva sommartid" (200) och "Vårt land i sommarfägring" (754).

    Du kan ju också kolla upp vigselpsalmer som också står i länken ovan, 82, 83, 84, 85, 410, 411, 294.


Svar på tråden tips på fina psalmer önskas