Gåvor till gästerna
Hej jag har en fråga.
Det är ju en hel del gäster som bjuds in vid bröllop, är det någon som har gett bort en gåva till minne från bröllopet?
I så fall vad för slags gåva?
Hej jag har en fråga.
Det är ju en hel del gäster som bjuds in vid bröllop, är det någon som har gett bort en gåva till minne från bröllopet?
I så fall vad för slags gåva?
Jag ska göra egna små tvålar och så ska de få en liten organzapåse med godis i.
Vad fint.
Det verkar som att det inte är så vanligt med gåvor till gästerna, har jag fel?
Hej
Under den tiden jag hängt här så har det funnits flera trådar om detta ämne och åsikterna går ofta isär. En del tycker att det är amerikanskt trams och andra tycker det är en gullig gest.
Vi hade lagt in en liten lapp i festprogrammet om att vi hade köpt en massa vaccin och näringspåsar genom unicef i gästernas ära och hur många vaccin just den gästen hade skänkt till behövande barn.
Dessutom hade vi fyndat diverse gamla böcker (med lite kärlekstema) på antikvariat som vi använde i vår dukning. Och gästerna fick lov att välja en att ta med hem om de hittade någon de gillade. :)
Hej
Under den tiden jag hängt här så har det funnits flera trådar om detta ämne och åsikterna går ofta isär. En del tycker att det är amerikanskt trams och andra tycker det är en gullig gest.
Vi hade lagt in en liten lapp i festprogrammet om att vi hade köpt en massa vaccin och näringspåsar genom unicef i gästernas ära och hur många vaccin just den gästen hade skänkt till behövande barn.
Dessutom hade vi fyndat diverse gamla böcker (med lite kärlekstema) på antikvariat som vi använde i vår dukning. Och gästerna fick lov att välja en att ta med hem om de hittade någon de gillade. :)
Det är väldigt varierande det där med hur vanligt det är. Tror det beror mycket på vart man bor och vilka kretsar man rör sig i...
Jag har varit på ett flertal bröllop och för det mesta har vi inte fått något. På några bröllop har vi fått en chokladpralin eller några minttabletter eller liknande och på ett bröllop fick vi såpbubblor...
Själva fick vi en jättebra deal från vår granne som är smed.
Hon tillverkade hängsmycken i smidesjärn. Trollkors heter det och var väldigt passande till vårt medeltidstema.
Marknadspriset på dom är ungefär 110-150:- styck, vi betalade 20:- styck
Och det var hon som satte priset så vi kände ju inte att vi utnyttjade henne heller liksom...
Min personliga åsikt när det gäller gåvor / favours är att jag tycker inte att man ska ge gåvor "för att ge gåvor". Det känns krystat och slöseri med pengarna.
Men om man ger något som passar brudparet eller speglar temat eller något sånt så är det trevligt.
Några här har pratat om att packa ner en påse av brudens favorit-te och en liten förpackning med makens favoritkaffe exempelvis. Någon skulle koka marmelad eller sylt och packa i småburkar. Någon hade bränt in gästens namn på en smörkniv och använde som bordsplaceringskort...
Att gjuta tvålar är rätt vanligt också om jag förstått rätt
Men de flesta är överens om att det inte är populärt med graverade glas, bestick eller liknande med antingen brudparets namn eller gästens namn och datum.
Det är bara bökigt att ta med hem och vad ska man med det till senare?
vi kommer ha en liten påse med jellybeans till varje gäst en får tjejerna en västhängare och killarna en mini fickplunta...
Vi kommer nog ge något fräscht mintigt att stoppa i munnen, det är iaf något jag skulle vilja ha efter en lång middag.
Själv uppskattar jag inte små gåvor på bröllop då det är svårt att hitta på någonting som alla tycker om, vilket sannolikt leder till att ett antal slänger sina presenter så fort de får chansen (bortsett från om det är någonting ätbart möjligtvis då de kanske hellre ger bort godiset eller vad det nu är om de inte själva vill ha det). Jag ser hellre att brudparet lägger de pengarna på något välglörande projekt så att alla vet att pengarna kommer någon till sann glädje :)
Vi ska ge våra gäster tändsticksaskar med våra namn och datum på och 3 chokladbitar i folie som kommer att ligga i en organzapåse,så alla får var sin.
Man gör ju som man vill om man vill ge favours till sina gäster eller ej,alla tycker ju olika.
Vi ska nog försöka oss på att göra egna chokladpraliner och lägga 2-3st i fina förpackningar vid varje plats. Är ju absolut inte nödvändigt, men jag tycker det är ganska roligt. Vi ska ha dessertbuffé, så jag vill inte ha några mängder med sötsaker som favors. Men vi har inte godis i vår dessertbuffé och då känns det trevligt att gästerna kan ha något att sitta och pillra i sig när de blir sugna under kvällen.
Har också hört att många lämnar kvar sina presenter då de går hem, så jag skulle inte lägga några stora summor på det. Tycker det är fantastiskt bra idéer att ge bort gåvor från Unicef eller skänka pengar till vaccin, ska se om det ryms i vår budget! :)
Vi kommer att använda oss av organzapåsar och fylla dem med -23 praliner.
www.diadema.se/silver-8x10-30pack-p-117.html
2-3 menar jag!
Oj vad många trådar det är med frågan om favors just nu. Vi hade inte tänkt ha några favors från början men det råka bli det iaf på grund av mit tv pyssel. Gästerna som kommer till vårat bröllop kommer få följande saker bortsett från mat, underhållning och
Under vigseln en påse med;
näsdukar i ett litet fodral
Såpbubblor är tänkt att de ska blåsa bubblor på oss men jag kan omöjligt tro att allt tar slut just då
något ätbart en kaka eller en chokladpralin (beroende på vad vi hinner med att göra)
Under middagen
En penna för att använda till häftet
samnt en drinkbiljett för att vi ska ha en litet betalbar
Vi ska ha ett goodis och kak buffe och försöka göra påsar till det så det finns möjlighet att ta med sig något hem om man känner för det.
efterallt
en helt vanlig tvål med ett nålbundetfodral runt, detta råkar vara mitt tv pyssel och jag gör en om dagen utan att tänka på det. Använder en själv tycker dom är mycket trevliga ^^
Ville bara skriva upp allt för att visa att visa saker tänker inte brudparet på att de faktiskt ger sina gäster, även om det är en penna eller något som ni inte tänker på så är det en gåva
Dock tycker jag om man ska ge en favor eller goodiebag eller presenter till gästerna så bör tanken komma från hjärtat och inte bara för saken skull, men samtidigt så bör presenten vara använderbar för mottagaren.
En bild på dessa tvåla^^