• Anonym (Alkolist..)

Min brors nya kvinna är alkolist..

Min bror har tidigare haft problem med alkohol och droger. Han har varit ren i två år, vilket jag tycker är jätteduktigt. Nu har han för ett tag sedan träffat en ny kvinna och dom har fått ett litet barn. Vad jag har förstått så är även hon förre detta missbrukare.

Från början när vi planerade inbjudningarna så var jag inte helt säker på om jag skulle bjuda dom.. helt enkelt för att vi nästan aldrig träffas. Men jag vet att han skulle bli förtvivlad och valde därför att skicka en inbjudan, och givetvis så är hon också bjuden med tanke på att dom är ett etablerat par.

När vi pratade i telefon så hade han en del frågor angående kläder osv som vi löste. Sedan frågade han om barnet.. ja svarade om hon ammar så givetvis men annars så skulle jag önska att ni försökte ordna barnvakt.. Vilket dom trodde att dom skulle kunna göra..

Därefter sa jag.. Vi kommer givetvis att placera er bredvid varandra (eftersom hon inte känner någon) det var han tacksam för. Sen sa han något som fick mig att börja bli orolig.. Ja hon är ju väldigt blyg och så.. Mmmm sa jag.. O sen har hon svårt att hålla sig ifrån SPRITEN... jaha sa jag.. Men då kanske ni ska låta bli att komma då? Nej säger han.. jag ska komma iaf...

Vi kommer att servera vin eller öl till maten.. o snaps till förrätten..Sedan är det tänkt att vi ska ha fri bar. Vi har inga som har dom här problemen. En nykter alkolist men hon dricker absolut ingenting. Jag vill ju absolut inte att min brors kvinna ska supa sig full .. förstöra vårt bröllop o skämma ut sig själv och min bror..

jag vet inte vad jag ska göra? Kan ju knappast ta tillbaka inbjudan.. o det vill jag inte heller.. Vi har serveringspersonal.. och har ev funderat på att ha någon som är ansvarig för spritserveringen i baren..Kan man förbjuda dom att servera henne?..Tror inte min bror har förmåga att ha koll på henne. Dessutom så är det mycket folk som han inte träffat på länge som han säkert vill prata och umgås med. Jag vill inte springa och vara orolig för att allt ska bli fel för att hon frestas.. Usch.. vilket dilemma... kan man be toastmadame ha lite koll??

• Svar på tråden Min brors nya kvinna är alkolist..
  • Anonym (Alkolist..)

ser märkligt ut.. d är inte jag som är alkolist.. Blev lite fel tyvärr..

• Odium

Jag förstår dig, vi har samma problem i vår släkt.
    Några av våra släktingar är alkoholister och några av dem blir rent aggressiva och otrevliga.
    Vi har löst det så att vi pratat med deras respektive och sagt "Vi vill ha en trevlig kväll, och vi vill kunna slappna av och inte vara oroliga att xx ska bli odräglig. Vi vill hemskt gärna att ni kommer, men då vill vi att du ansvar för att xx inte dricker sig för full. Annars är det bäst om ni stannar hemma."
    Och ingen har haft ett problem med detta. Ingen som sagt det åt mig iaf. Och ärligt talat, om någon skulle ha problem med detta skiter jag högaktningsfullt i det.
    Jag bli rinte för full och odräglig på andra människors tillställningar, då kan de ha samma respekt för mig och mina.

Mitt råd: Prata med din bror om det. Tror han att hon kan bli otrevlig kanske du skulle be honom att prata med henne om hur viktigt det är för honom att hon håller sig undan spriten helt under ert bröllop.
    För som jag förstod det så vet du inte om hon blir aggressiv eller något?
    Bara att hon har svårt att hålla sig ifrån det.

• FruNovember

Jag förstår verkligen att du tycker att det känns jobbigt,
    har en del erfarenhet av alkoholism själv..
    Jag skulle råda dig att prata med din bror igen,
    be honom förklara lite närmare vad han menar och berätta om din oro..
    Förhoppningsvis klarar hon av att hålla sig någorlunda nykter,
    då ett bröllop inte är vilken "fest" som helst, och hon känner ingen direkt heller..
    Be din bror prata med sin tjej om att ni vill hålla drickandet på en vettig nivå.

Jag skulle definitivt be tostmaster/madam att hålla extra koll, och om de märker att det
    dricks lite väl fort så får de helt enkelt säga till.. Lyssnar hon inte då så
    blir man v'äl tvungen att be dem lämna festen.. :/

• Odium
    FruNovember skrev 2012-03-21 13:53:23 följande:
    Jag förstår verkligen att du tycker att det känns jobbigt,
    har en del erfarenhet av alkoholism själv..
    Jag skulle råda dig att prata med din bror igen,
    be honom förklara lite närmare vad han menar och berätta om din oro..
    Förhoppningsvis klarar hon av att hålla sig någorlunda nykter,
    då ett bröllop inte är vilken "fest" som helst, och hon känner ingen direkt heller..
    Be din bror prata med sin tjej om att ni vill hålla drickandet på en vettig nivå.

Jag skulle definitivt be tostmaster/madam att hålla extra koll, och om de märker att det
    dricks lite väl fort så får de helt enkelt säga till.. Lyssnar hon inte då så
    blir man v'äl tvungen att be dem lämna festen.. :/
  • Anonym (Alkolist..)

Ja det känns tufft.. ska träffa dom snart. Henne för första gången. Så jag vet ju inte alls hur hon är om hon dricker.. inte för övrigt heller för den delen. Min bror som är ganska frispråkig av sig sa faktiskt.. och det gör mig inte mindre oroad.. han sa .."ja du kommer att märka att hon inte är riktigt som hon ska"...

Så som jag förstod det när jag fråga hur han menade var att hon inte har någon direkt social kompetens... Du märker det när du träffar henne sa han bara. Jag vet inte.. ska kanske om hon och jag "klickar" kanske ta upp det med henne själv..Fråga rakt ut.. (det är ju definitivt ingen hemlighet att dom haft problem) om det blir läge ska jag nog ställa frågan.. Hur tror du det kommer att fungera när det serveras alkohol på bröllopet.. Blir det jobbigt för dig? Kan ju börja med att säga hur stolt jag är över att min bror är ren.. och kanske med att fråga hur länge hon varit ren?? Är det för påfluget eller?

Usch detta har blivit en jättegrej för mig.. o d kanske inte ens behöver vara ett strort problem... MEN DET VAR JU HAN SOM LYFTE DET.. o jag tror inte han gjort det om han själv varit lugn och trott att det skulle fungera..

Tacksam för all input.. i frågan

• Odium
    Anonym (Alkolist..) skrev 2012-03-21 14:14:16 följande:

Ja det känns tufft.. ska träffa dom snart. Henne för första gången. Så jag vet ju inte alls hur hon är om hon dricker.. inte för övrigt heller för den delen. Min bror som är ganska frispråkig av sig sa faktiskt.. och det gör mig inte mindre oroad.. han sa .."ja du kommer att märka att hon inte är riktigt som hon ska"...

Så som jag förstod det när jag fråga hur han menade var att hon inte har någon direkt social kompetens... Du märker det när du träffar henne sa han bara. Jag vet inte.. ska kanske om hon och jag "klickar" kanske ta upp det med henne själv..Fråga rakt ut.. (det är ju definitivt ingen hemlighet att dom haft problem) om det blir läge ska jag nog ställa frågan.. Hur tror du det kommer att fungera när det serveras alkohol på bröllopet.. Blir det jobbigt för dig? Kan ju börja med att säga hur stolt jag är över att min bror är ren.. och kanske med att fråga hur länge hon varit ren?? Är det för påfluget eller?

Usch detta har blivit en jättegrej för mig.. o d kanske inte ens behöver vara ett strort problem... MEN DET VAR JU HAN SOM LYFTE DET.. o jag tror inte han gjort det om han själv varit lugn och trott att det skulle fungera..

Tacksam för all input.. i frågan

Nja, om hon är öppen med det skulle jag nog fråga rakt ut hur länge hon varit ren.
    Du får väl helt enkelt känna efter vad du tycker när du träffar henne. Man får ju alltid en känsla av personen man träffar.
  • FruNovember

Men fy så tråkigt att få höra dt så.. Vad har du och din bror för relation? Känner du att han förstår allvaret i frågan och att han är respektfull inför ert bröllop? För om han förstår så är jag säker på att han håller koll på henne.. om han lever helt nyktert så tycker jag att han kan kräva av sin sambo att hon ska vara nykter tillsammans med honom på hans systers bröllop? Om du känner att hon är öppen och ni funkar socialt så tycker jag absolut att du kan prata med henne direkt.. Tror att de flesta som greppat sin egen problematik också kan prata om det.. I de flesta fall.. Om inte så ta det med din bror, ni verkar ju kunna prata? Ska ni ha toastmaster/ madam? Jag tror isf mycket på att låta dem hålla extra koll

• Chicita

Jag håller med om att det är bra om du pratar med din bror och beskriver vad du oroar dig för.
    Men det finns mer saker ni kan göra själva festdagen...

Om ni har bemannad bar så kan ni peka ut personen / personerna ni vill ha koll på för dessa. Ge svagare drinkar, spä ut vin med alkoholfritt vin till den/ de personerna (går att förbereda typ två flaskor. Mixa 50/50 vanligt vin och alkoholfritt och häll upp i vanliga vinflaskor (ta gärna skruvkorksflaskor). Vet till och med de som har tagit gamla baginbox:ar och öppnat påsen i överkant, hällt i vin + alkoholfritt vin och förslutit med en påsklämma. Bara för att maskera att det är "lågalkohol-vin".
    Om ni köper starköl på burk så kan ni köpa lättöl av samma märke. Bara bartendern håller isär grejorna så är det inga problem att mixa lite eftersom allt ju hälls upp i glas Flört
    Att vattna ut spriten är ett erkänt sätt för krögare att tjäna mer. (olagligt, men vissa gör det ändå). Det kan ni göra rent allmänt om ni ska ha drinkar. Ta ur lite sprit ur flaskan och tillsätt vatten. Funkar ju bäst på vit sprit så att säga... Och så kan ni vägra att servera mer än 4:or. Någon måtta får det väl vara Tungan ute

Men en bra bartender kan styra personen lite mot bättre val också... typ "har du testat den här drinken nån gång?"
    (50% vin - 50% fruktsoda exempelvis).

Och en bra bartender nekar också den som är överförfriskad...

• ThereseV

Att ha någon som är ansvarig för spritserveringen kan vara väldigt smart. nu vet jag inte vad ni tänkt servera men om folk tex ska blanda drinkar själva så kan det bli starkt.. och om ni har någon som är ansvarig kan den personen dessutom blanda lite svagare drinkar om det skulle behövas. Det behöver ju inte synas hur mkt alkohol det är i dryckerna dom får.. Plus att det kanske är lättare om någon "personal" nekar en lite flr full gäst dricka än att andra gäster gör det? 

• Odium

Ett annat tips är att kanske inte servera starksprit alls?
    Vi kommer bara ha vin, öl och cider till försäljning i baren. Och när det tar slut, tar det slut. Då finns det läsk.

• Dazzle

Jag hade mer oroat mig för att hon ska få ett återfall och inte kunna ta hand om ditt brorsbarn så barnet tvingas växa upp i oroligheter.

Jag vet en från min barndomsstad som var nykter alkoholist och blev serverad lättål och trillade dit igen på ett bröllop. Studier visar ju även att mörkertalet på de som har problem med alkohol i Sverige är kanonstort å att 400 000 barn berörs av närståendes alkoholintag (skönt ni inte bjuder dem), så vi ska således inte alls servera alkohol.

• Anonym (Alkolist..)
    Dazzle skrev 2012-03-21 16:44:47 följande:
    Jag hade mer oroat mig för att hon ska få ett återfall och inte kunna ta hand om ditt brorsbarn så barnet tvingas växa upp i oroligheter.

Jag vet en från min barndomsstad som var nykter alkoholist och blev serverad lättål och trillade dit igen på ett bröllop. Studier visar ju även att mörkertalet på de som har problem med alkohol i Sverige är kanonstort å att 400 000 barn berörs av närståendes alkoholintag (skönt ni inte bjuder dem), så vi ska således inte alls servera alkohol.

Tro mig den tanken har föresvävat mig mer än en gång. Men en sak som är positiv med att dom är fd missbrukare och kända av socialen är att dom redan har "ögonen på sig" dom fick tex vara kvar på BB längre än vad som är brukligt, dom får besök och följs upp noga av socialtjänsten. Det känns som att ett enda felsteg från deras sida innebär insatser från socialtjänsten.

Jag visste ju inte om hennes problematik när vi bjöd dom. Jag visste att det varit en del problem men inte att det var så pass uttalat. Min bror har ju också haft problem och han är jag inte det minsta orolig för under vårt bröllop..

Om man är nykter alkolist så bör man nog avhålla sig helt från att dricka.. även en lättöl kan "ställa till det". Jag kanske sticker ut hakan lite men jag tycker ändå att vuxna människor har ett ansvar. Om man vet att en frestande situation kan uppstå.. då har man själv ett ansvar att tacka nej.. att backa.. att vara ärlig och säga att dom inte fixar det..Jag vet och förstår att alla inte klarar av det. Men det primära ansvaret måste ändå ligga på den som har problem inte på andra i omgivningen. Vi brukar själv inte dricka speciellt mycket alkohol..och dom gånger vi dricker så gör vi det med måtta. Vi har heller inga problem med att vi blir aggressiva eller otrevliga när vi dricker. Vi vill inte avstå från brudskål, öl eller vin till maten.. och eventuellt en drink senare på kvällen för att hon har problem. Det är ju även så att då får alla andra också avstå från alkoholen pga henne. Nu säger inte jag att man måste ha alkohol på ett bröllop eller en fest för att man ska kunna ha trevligt men alla andra som är bjudna klarar av att dricka på ett "socialt" sätt.

Tack för alla tips! Jag vet inte, men jag tror att vi kommer att göra så att personerna som serverar alkoholen kommer att informeras om att hon inte ska serveras något. Kommer även att be toastmadame ha koll. Och jag kommer även att prata med henne om det innan. Ska försöka lägga fram det på ett bra sätt så att hon förstår att det är för hennes bästa och om hon då väljer att tacka nej till att komma så är det upp till henne... och hänvisa till vad min bror sagt om att hon kommer att ha svårt att hålla sig ifrån alkoholen.

• Anonym

Jag tycker man får räkna med att vissa blir packade på ett bröllop där man serverar alkhol. Vissa hanterar det bra, andra blir fulla och gör bort sig. Att kräva att andra ska "hålla ordning" på sin respektive är orimligt, enligt mig, eftersom en person som vill dricka ser till att göra det oavsett om andra tjatar om att inte göra det.

Min pappa är nykter alkoholist sedan ett år, men vi kommer ha öl, vin och sprit till självservering på vårt bröllop. Vi har dessutom bröllopet hemma hos dem, så han kan gå undan om han tycker det blir för jobbigt med folk som dricker.

Han måste kunna hantera sig själv, även i situationer med alkohol. Klart det är svårt, men sånt är livet. Jag har slutat ta ansvar för honom, passa på att han inte dricker/gömmer alkohol. Han är vuxen och får ta eget ansvar numera. Jag tycker du ska slappna av och vara glad att din bror får ha roligt på bröllpoet istället, skit i om hans respektive gör bort sig.

• Silent Ninja

Jag förstår dig helt o fullt. En nykter alkoholist ska inte dricka alkohol alls. Även en lättöl kan vara det som skickar en människa tillbaka ner i avgrunden.

Prata med din brors nya tjej och berätta om din oro.
    Då vet hon ju, och förmodligen så ställer hon ej till med något rabalder om det eftersom du då har varit både ärlig och rak mot henne. {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden Min brors nya kvinna är alkolist..