• Emelie­Karlss­on
    Äldre 20 Mar 12:01
    4384 visningar
    26 svar
    26
    4384

    Träffa prästen?

    När var det ni träffa er präst/ vigselförättare första gången? I alla planeringskalendrar står det i månad 5-3. Vi ringde vår kontaktperson i kyrkan och hon sa att det inte var aktuellt förens ungefär en vecka innan. Vilket jag tycker känns väldigt sent? Verkade som om  vi inte ens blir tilldelade en präs förens då?

  • Svar på tråden Träffa prästen?
  • Äldre 20 Mar 12:21
    #1

    Det där tycker jag låter sent. Jag brukar ta en första kontakt med paret så fort jag vet att jag skall ha vigseln, bara så att de vet att jag vet. Då brukar jag också försöka bestämma tid för ett första möte, då vi talar om gudstjänstens utforming, sånger, psalmer och att de berättar lite om sig själva, för att jag skall få något personligt till vigseltalet. Vid denna träff vill jag helst ha hindersprövningen och intyg om vigsel också.


    Några dagar före vigseln brukar vi öva i kyrkan hur vi skall gå och stå, och paret får prova att säga ja och att säga löftena till varandra, så vet de ungefär hur det kommer att kännas när det är dags. Det är bra om tärna/tärnor och marskalk/er är med också, då de troligen inte var med vid första samtalet. Jag brukar också rekommendea bruden att ha med sina bröllopsskor, för att "testgå" dem i kyrkan.


    Så här gör jag, men jag vet att det är väldigt olika för mina kollegor runt om i landet.


    Tycker du att det tar tid och vill veta, kontakta dem igen, och får du inte ett svar som känns bra, tala då med kyrkoherden som är chef och förklara hur du känner det.

  • Äldre 20 Mar 12:23
    #2

    Vi pratade med vår präst både via telefon och mail ca 1 år innan. (kan varit för att vi hade önskemål på präst och därför bekräftade dom att det funkade).
    Men vi träffade inte henne förrän ca 1 vecka innan bröllopet.

    Om det är något speciellt ni vill fråga prästen innan för att kunna gå vidare med planering så tala om det på pastorsexpeditionen så kanske dom kan hjälpa er.
    Själva vigselsamtalet är mer "ok så går ni in och ställer er här. Sen spelas psalm .... och så gör vi si och så"... Alltså att man är överens om antal solosånger/ diktläsningar mm och bestämmer vilka psalmer som ska spelas  

  • Äldre 20 Mar 12:25
    #3

    Vi har känt vår präst i något år innan vi bad henne att viga oss. Hon är egentligen pensionerad så hon vigel/döper/begraver bara på direkt fråga.

    Men bara en vecka innan, det var väl lite väl tight?
    Vi pratade med vår präst ca nio månader innan om vigseln och det känns bra att kunna ringa när man fattar noll av hindersprövning, namnändring och annat "svårt".

  • Emelie­Karlss­on
    Äldre 20 Mar 12:32
    #4

    Jo, och så är det mer så att jag vill ha lite hjälp med psalmer osv. känner att jag vill ha full koll på allt, och även tidigare än en vecka!!

  • Äldre 20 Mar 12:36
    #5

    Vi blev inbjudna till en bröllopsmässa (lite vitsigt skrivet på inbjudan) ungefär 4 månader innan.
    Då spelades flera psalmer, in och utgångsmusik, några dikter lästes och några solosångare som man kunde anlita presenterades. Man fick tid att prata med flera präster, två kantor(er?) och några kyrkvaktmästare.

    Väldigt trevligt initiativ av kyrkan måste jag säga Skrattande 

    Och ännu trevligare hade det varit om dom med bäbisen som skrek sig igenom alla 2 timmarna, kunde ha turats om att ta en promenad med bäbisen utanför kyrkan istället för att dom lyfte upp den så den kunde skrika rakt i mitt öra hela tiden Skrikandes 

  • Äldre 20 Mar 12:44
    #6

    Jag träffar normalt "mina" brudpar i kyrkan ungefär en månad före vigseln. Då får de också, om de vill, prova på att säga löftena och provgå altargången. Något "genrep" har vi aldrig, vi ses denna enda gång. 

  • Sebast­iána
    Äldre 20 Mar 12:54
    #7

    Vi träffade prästen drygt 2 månader innan. Detta berodde på att det var enda gången vi kunde. Vi försökte fixa allt på distans. En vecka innan tycker jag låter väldigt sent.

  • Sebast­iána
    Äldre 20 Mar 12:55
    #8
    Chicita skrev 2012-03-20 12:36:29 följande:
    Vi blev inbjudna till en bröllopsmässa (lite vitsigt skrivet på inbjudan) ungefär 4 månader innan.
    Då spelades flera psalmer, in och utgångsmusik, några dikter lästes och några solosångare som man kunde anlita presenterades. Man fick tid att prata med flera präster, två kantor(er?) och några kyrkvaktmästare.

    Väldigt trevligt initiativ av kyrkan måste jag säga Skrattande 

    Och ännu trevligare hade det varit om dom med bäbisen som skrek sig igenom alla 2 timmarna, kunde ha turats om att ta en promenad med bäbisen utanför kyrkan istället för att dom lyfte upp den så den kunde skrika rakt i mitt öra hela tiden Skrikandes 
    Det där låtr ju hur bra som helst. Det borde flera kyrkor ta efter tycker jag!!!
  • Äldre 20 Mar 14:10
    #9
    Sebastiána skrev 2012-03-20 12:55:35 följande:
    Det där låtr ju hur bra som helst. Det borde flera kyrkor ta efter tycker jag!!!

    Vi har något liknande, en gudstjänst med bara vigselpsalmern, bibeltexter och böner från vigselritualet samt möjlighet att kollektvit få förnya sina vigsellöften. Vi spelar in- och utgångsmusik samt i år även en kör som sjunger sånger som kan passa som solosånger.


    Till detta bjuder vi in de som gift sig senaste året och för tre, fem och sju år sedan, samt de som skall gifta sig under året. Och så ställer vi ut våra brudkronor.

  • Emelie­Karlss­on
    Äldre 18 Apr 14:13
    #10

    Har äntligen fått hem en bokelsebekräftelse på att prästen nu är bokad. Nu då? Är det upp till oss att höra av oss till prästen (fick nummer) eller hör han av sig till oss?

Svar på tråden Träffa prästen?