Inlägg från: Anonym (Smal och fet) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Smal och fet)

Hur få bort bukfetma?

Tja fetma är väl att ta i. Jag väger 55 kg, men har världens mage. Det knasiga är att den är större nu än den var i höstas när jag vägde 57 kg. Jag är smal i övrigt så jag drar storlek 36 överallt utom just runt magen. Det börjar bli pinsamt. Jag har just nu jeans med låg midja, de andra kan jag inte knäppa. Bilringarna väller ut och jag försöker dra in så gott det går så att det inte syns allt för mycket eller så bär jag koftor över.

Jag har helt enkelt fått "gubbmage". Ni vet, en del gubbar kan ju vara ganska smala men ha en ölmage.

Hur får jag bort den? Ska jag ändra kosten eller motionera på något särskilt sätt? Jag promenerar 1 timme c.a varannan dag.

• Svar på tråden Hur få bort bukfetma?
  • Anonym (Smal och fet)
    wiii skrev 2012-03-20 09:27:17 följande:
    Den sortens mage brukar handla om kost. Hur äter du?
    Jag äter "vanlig" mat. Jag följer ingen diet, men äter inte pizzor, hamburgare eller annan snabbmat. Jag äter inte vitt bröd, det blir mest knäckebröd. På helgen blir det chips och cola, men inga stora mängder. I veckorna äter jag lite choklad. Jag har bestämt att jag får äta en liten bit mörk choklad varje dag såvida jag inte får problem med vikten.
    Jag dricker mjölk till maten på kvällar och helger, vatten annars. Jag driker aldrig öl. Vin blir det kanske ett glas i månaden.

Det här problemet har jag haft av och till. I perioder har jag haft en väldigt platt och fin mage och jag vet inte hur det gått till. Kanske har jag ändrat något i min kost ibland som gjort magen smal. Synd bara att jag inte vet vad det är.

Jag har läst någonstans att kvinnor har börjat leva mer som män gjort och då också får mage precis som män, och så verkar det ju vara för mig.
  • Anonym (Smal och fet)

Jag hittade detta på en sida på webben, minns inte vilken: "Att undvika: Spannmål, bönor, socker, linser, paprika, kål, lök och broccoli. Undvik även fet och starkt kryddad mat. Ät lagom med fibrer. Om det går bör man även undvika citrusfrukter, koffein, rökt mat, mjölkprodukter, alkohol och kolsyrade drycker."

Jag äter allt på den listan. Om jag ska undvika det får jag slänga alla mina recept typ.

På jobbet har vi en roddmaskin. Kan börja köra lite rodd någon gång i veckan.

• Anonym (Smal och fet)
    Anonym skrev 2012-03-20 10:17:06 följande:
    Jag tog bort större delen av kolhydraterna i min kost, och jag äter inte ljust och vitt bröd. Man kan väl kalla det LCHF light... Det började jag med i somras och gick ner nåt enstaka kilo på några månader. 
    Det var inte förrän jag på allvar började träna 3-4 ggr i veckan (i oktober) som jag började gå ner mer i vikt.
    Nu har jah gått ner 5-6 kg sedan i juli och magen är aldrig "uppsvälld" längre. Mår som en prinsessa!
    Den sista lilla valken ska jag ta bort med en bra korsett på bröllopsdagen.  Hihi...
    Promenader är bra, men du måste göra mer högintensivträning för att det ska ge resultat.
    Fast jag vill absolut inte gå ner i vikt. 55 kg är tillräckligt lite. Jag vill gärna behålla vikten men bli smalare. Ett tag åt jag lite åt LCHF-hållet, det var inte så stor skillnad mot hur det är nu.
  • Anonym (Smal och fet)
    Anonym skrev 2012-03-20 10:17:06 följande:
    Promenader är bra, men du måste göra mer högintensivträning för att det ska ge resultat.
    Jag kanske inte behöver undvika allt på den där listan jag hittade, bara minska det och öka mängden protein istället för att kompensera. Roddträning räknas väl som högintensiv? Jag kan av olika skäl inte springa så det är inget alternativ.
  • Anonym (Smal och fet)
    Anonym skrev 2012-03-20 10:38:13 följande:
    Jag har haft samma problem, trots runt 7 timmars konditionsträning i veckan så hade jag kulmage. Det som fick min att minska var att börja stärka rygg och mage. Det räckte med typ 20-30 situps och lika många rygglyft var eller varannan dag för att stärka så jag kunde "dra" in magen. Har inte gått ner något alls i vikt men tappat en hel del i midjemått...
    Ska testa det! Det är ju perfekt. Kostar inget och jag kan starta direkt när jag kommer hem
  • Anonym (Smal och fet)

Ska testa att ta bort mjölken några dagar. Det är svårt att ta bort den helt. Det finns så mycket mjölk i "valig" mat. Jag tror inte att jag är laktosintolerant. Då hade jag nog mått dåligt och det gör jag inte. Men mjölken kan ju påverka ändå. Jag vet att jag inte är glutenintolerant. Jag gjorde en gastroskopiundersökning för några år sedan.

Jag har läst att stress kan påverka, men jag känner mig inte stressad alls, varken på jobbet eller hemma.

• Anonym (Smal och fet)
    1700tal skrev 2012-03-20 11:30:41 följande:
    Nej, fast det är ofta mjölk i mat är ok, samt andra mejeriprodukter. Det är just att dricka ren mjölk som ger uppsvälld mage för många, även för de som inte är särskilt känsliga. Prova kan ju vara värt iaf, men kanske mer än några dagar om du kan. Kroppen och magen hinner nog inte återställa sig på några dagar. Är inte heller laktosintolerant, men har valt bort att dricka mjölk ändå.
    Så bra, då kan jag äta min lilla mörka chokladbit ändå och kanske en skiva ost? Får väl prova en vecka eller så. Varm choklad kommer jag förstås att sakna.
  • Anonym (Smal och fet)
    1700tal skrev 2012-03-20 11:52:25 följande:
    Men kör på havremjölk istället. Jag använder det till allt som jag har mjölk till. I te, kaffe, dricka som det är, i matlagning osv. Även sojamjölk funkar att dricka men det kan skära sig om man blandar med annat. Och varm choklad kan du alla ggr ha havremjölken till, havren har ju redan en viss sötma som är riktigt god. Havremjölken är nästan lite för god för mig, jag kan dricka flera glas. Kalorimässigt är den ungefär som mjölk men jag försöker hålla igen och då får jag passa mig lite..
    Fast jag gillar inte om det är för sött. Jag har bl.a provat laktosfri mjölk, men den är alldeles för söt för min smak - fast det är klart, jag kan ju skippa att ha i extar socker och bara blanda i kakao.
  • Anonym (Smal och fet)
    Anonym (vw) skrev 2012-03-20 20:48:55 följande:

Gör du varm choklad med oboy eller kakao? Med oboy så blir det ju en hel del socker.

Måste säga att jag har ofta blivit uppsvälld efter måltider och så. Men har slutat småäta och får bara äta godis en gång i veckan, men undviker det oftast helt. Sen har jag skurit ner på kolhydrater och tränar mer. Äter regelbundet och magen går som ett oljat ur. Känner mig aldrig uppsvälld längre.

Hur regelbundet äter du? Mellanmål? Mycket socker? Det kan påverka otroligt mycket.

Kakao såklart . Jag gillar inte när det blir för sött.

Jag äter nog ganska regelbundet tror jag.
  • Anonym (Smal och fet)
    Shayla skrev 2012-03-21 07:00:52 följande:
    Pilates. Pilates. Pilates. Jag har på två veckor minskat mitt midjemått med 11 cm av att göra pilates så jag kan inte göra annat än att rekomendera det!

Kör denna 3-4 gånger i veckan, du kommer märka resultat otroligt fort!

" target="_blank">

Det ser effektiv ut (men också lite komisk när man kollar videon utan ljud).
Svar på tråden Hur få bort bukfetma?