• Misswert

Tänker jag fel?

På våra inbjudningar skrev vi kavaj som klädkod, själv tycker jag det är en ganska "lätt" stil att hitta. En arbetskamrat till min m2b, hans fru hörde av sig och undrade hur hårt vi höll på klädkoden!

Efter en disskution med min blivande så svarade jag ungefär: Vi kommer inte hålla jättehårt på det, men det är alltid trevligt om man kan följa den.

Tidigare idag fick jag ett medelande på facebook där hon skickar en länk till den klänningen hon vill ha och ber mig säga om hon kan ha den eller ej. Det är i rocky billy stil och är svart och vit.

Jag tycker det är lite fräckt att be mig bestämma vad hon skall ha på sig eller ej, egentligen bryr jag mig inte. Det är hon som skall ha kläderna på sig och inte jag. Just nu vet jag inte hur jag skall svara henne. Som sagt jag vill inte bestämma vad mina gäster skall ha på sig, det får de faktiskt göra själva. Klänningen är fin, men inget jag skulle vilja ha på ett bröllop. Men det är min personliga åsikt!

Det är inte så att hon vill ha råd som kompis, då vi inte alls har den relationen. Jag har god lust att skica ett halvtaskigt svar, men jag kommer inte att göra det. Vore synd att skapa nya problem just nu.

Vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Tänker jag fel?
  • annapanna88

Jag hade nog svarat något i stil med att hon får ha vad hon vill på sig och kanske inte kommenterat klänningen speciellt.
    En klädkod är ju ändå bara en riktlinje för att gästerna ska veta vilken nivå på klädsel andra kommer att ha på sig, sedan är det ju fritt att bryta mot den om man så önskar...

• Vingilot

Jag tänker så här: en gäst är orolig att hennes klädval kan bli fel och störa dig. Hon vill kolla om klänningen är OK. Jag ser inget fräckt i det.

Om jag tolkar ditt inlägg rätt så stör du dig faktiskt på hennes klänning, du säger att den är fin men inget du skulle välja att ha på ett bröllop. Som jag ser det får du välja här: hur viktigt är det för dig att klädkoden följs (och bryter verkligen klänningen koden eller är det bara att du inte tycker den passar? En uppriktigt menad fråga, för jag vet inte exakt vad som ingår i kavaj-koden.)

Själv hade jag svarat att klänningen var fin o att det viktigaste för mig är att mina gäster känner sig bekväma, men det är för att klädkod inte är viktigt för mig. Så egentligen är jag fel person att svara på fråga.Flört

Men jag är helt med på din linje att inte dra igång en konflikt, det är bara onödigt.Glad

• Chicita

Jag håller med ovanstående.
    Att svara att "klädkoden är en rekommendation för att förenkla för gästerna och att det viktigaste för er är att hon känner sig fin och är nöjd med sitt klädval är viktigast för er" känns som en bra nivå att lägga sig på.

Om du stör dig väldigt mycket på klänningen men ändå vill vara lite "fin i kanten" så kan du kanske säga - att det är helt ok för er om hon kommer i den, men den avviker ju från klädkoden som hon vet. Så frågan är om hon kommer känna sig bekväm i den om dom andra gästerna väljer att följa klädkoden bokstavligt.

Lägg ingen värdering i vad det är för typ av klänning. Du behöver inte kommentera om den är fin eller inte. Utan säg att det är hennes val (om du nu inte tvärvägrar henne att komma i klänningen förståss, då får du ju säga det Flört )

• Misswert

Det är faktiskt inte klänningen jag stör mig på utan att de när de gifte sig för ett par år sedan hade samma klädkod och var stenhårda på den.

Så här förklarar hon vad kavaj är för riktlinger för kvinnor "jag något som inte är vitt,svart eller rött och måste gå nedanför knät ".

Ändå väljer hon en klänning som innehåller dessa färgerna (som hon själv har kommenterat) och dessutom tror hon inte att den kommer gå neranför knäna. Om hon nu vet vad koden betyder, varför ställa frågan?

När de gifte sig hade jag en klänning med ganksa mycket rött, och jag har fått ta mycket skit för det i efterhand.

• Chicita

Då är det ju en annan femma...

Jag skulle nog vara lite "ful" då och säga att klänningen är ok. Men hon bör ta den i en annan färg, vilket hon borde veta då hon själv höll så hårt på det... Flört 

En liten medelväg alltså. Markera att hon borde veta bättre, men att du är bättre än henne och inte kommer bråka om en sån "skitsak". 

• Vingilot

Men då har du ju ett ypperligt tillfälle att  visa att du är "the bigger person" som står över sådana struntsaker genom att låta henne komma i en klänning som inte helt följer koden.Glad

Fundera inte över varför hon gör det ena eller det andra. Ni är ju inte ens vänner om jag förstod det rätt.
    Om hennes klädval inte stör dig: låt det hela bero!
    Om hennes klädval stör dig: tala om det för henne, men dra inte in vad hon gjorde eller inte gjorde på sitt bröllop. Håll dig till stunden här och nu, dvs att du inte tycker att klänningen passar till er klädkod, inte gör det till någon slags "om hon kan så kan jag-grej". Sånt bara bygger tråkigheter. Lyft dig själv över sånt och njut av din dag!Skrattande 

• aniara
    Misswert skrev 2012-03-16 21:57:03 följande:

Så här förklarar hon vad kavaj är för riktlinger för kvinnor "jag något som inte är vitt,svart eller rött och måste gå nedanför 

När de gifte sig hade jag en klänning med ganksa mycket rött, och jag har fått ta mycket skit för det i efterhand.

Hon har ju uppenbarligen ingen koll på klädkoder. Klädkoden kavaj säger inget om färg över huvud taget. Sen är det etikett att inte klä sig i helsvart (sorgklädsel) eller vitt (reserverat för bruden) men det betyder ju inte att man inte får använda färgerna alls! Och rött finns det ingen etikett kring alls, det är bara en myt som folk som inte använder hjärnan gillar att sprida.

Klädkoden är som redan nämnts en riktlinje för gästerna så att de ska känna sig bekväma. Den är inte till för att värdarna ska kunna styra över gästernas klädsel. Så säg det till henne bara, att som hon förmodligen vet (även om hon nu inte verkar göra det så utgå ändå från att hon har lite allmänbildning) är klädkoden för gästens skull för att hon ska känna sig bekväm och om hon känner sig bekväm i den klänningen så är det fritt fram. Beslutet är hennes.
  • knyttan
    aniara skrev 2012-03-16 22:47:42 följande:
    Hon har ju uppenbarligen ingen koll på klädkoder. Klädkoden kavaj säger inget om färg över huvud taget. Sen är det etikett att inte klä sig i helsvart (sorgklädsel) eller vitt (reserverat för bruden) men det betyder ju inte att man inte får använda färgerna alls! Och rött finns det ingen etikett kring alls, det är bara en myt som folk som inte använder hjärnan gillar att sprida.

Klädkoden är som redan nämnts en riktlinje för gästerna så att de ska känna sig bekväma. Den är inte till för att värdarna ska kunna styra över gästernas klädsel. Så säg det till henne bara, att som hon förmodligen vet (även om hon nu inte verkar göra det så utgå ändå från att hon har lite allmänbildning) är klädkoden för gästens skull för att hon ska känna sig bekväm och om hon känner sig bekväm i den klänningen så är det fritt fram. Beslutet är hennes.
  • chrpe

Egentligen så handlar ju inte detta om klädkoden. Som jag tolkar det så har ni en liten "fling" på tråden sen hennes bröllop. Är det inte bättre att reda ut den saken i stället för att "gömma" problemet i klädvalet. Känns som om hon gör detta för att reta upp dig, kanske beroende av ditt val av röd klänning (hur man nu orkar påpeka något sådant till dig). Och du går på minan. Det är hon som är enligt mig enormt omogen och barnslig.

• Misswert

Enligt en gammal sägen, eller myt så skall man inte ha en röd klänning på ett bröllop. Då detta betyder att man har haft ett förhållande med brudgummen.

Jag svarade på hennes medelande ungefär så här: det är du som skall ha klänningen och känna dig bekväm i den, så det är inte upp till mig att bestämma. Gå på din känsla.

Det är det sista jag kommer säga i den frågan.

chrpe: Det är egentligen inte klädkoden heller, mer att om hon nu "vet" vad klädkoden (enligt henne) betyder varför då dra upp det till disskution? Varför blanda in mig? Hon har många andra att fråga, både släktingar och många vänner.

Om jag själv hade de problemen skulle jag försöka tänka: om någon kom i denna till mitt bröllop, hur hade jag reagerat? Och utifrån det bestämma mig om klänningen är lämplig eller ej, och om jag skulle vara tveksam så kan man ju fråga någon kompis eller sin mamma.

• chrpe

Jag tycker det var bra skrivet. Försök släppa henne nu, man har nog med allt bröllopsfixande och behöver inte folk som tar energi från en. Om hon som du säger vet så mycket om klädkoderna, varför ens fråga dig i så fall. Det känns som om hon vill säga dig något, men inte riktigt vågar och tar då upp detta på ett underligt sätt. (Min tolkning).  

• 1700tal
    chrpe skrev 2012-03-17 20:57:59 följande:
    Det känns som om hon vill säga dig något, men inte riktigt vågar och tar då upp detta på ett underligt sätt. (Min tolkning).

Ja, det är väl självklart. Hon undanbad uttryckligen svart, vitt och rött på sitt eget bröllop och TS kom i rött, vilket förmodligen retade bruden i fråga. Kanske inte för att hon egentligen tyckte rött var så jättefarligt utan för att TS medvetet bar rött ändå. Hon undrade väl varför och vill "ge igen" nu.

Alltihop låter dock tämligen fånigt, rött är lika tillåtet som svartvit-mönstrade klänningar. Tycker du gör rätt som stod över det hela och sa till henne att ha det hon trivdes i. I samma veva har du även gett henne ett indirekt svar på ditt eget klädval på hennes bröllop. Klädkoderna är ALLTID till för gästerna skull och välmående, inte för brudparets!

• Chicita
    1700tal skrev 2012-03-17 21:15:08 följande:

Ja, det är väl självklart. Hon undanbad uttryckligen svart, vitt och rött på sitt eget bröllop och TS kom i rött, vilket förmodligen retade bruden i fråga. Kanske inte för att hon egentligen tyckte rött var så jättefarligt utan för att TS medvetet bar rött ändå. Hon undrade väl varför och vill "ge igen" nu.

Alltihop låter dock tämligen fånigt, rött är lika tillåtet som svartvit-mönstrade klänningar. Tycker du gör rätt som stod över det hela och sa till henne att ha det hon trivdes i. I samma veva har du även gett henne ett indirekt svar på ditt eget klädval på hennes bröllop. Klädkoderna är ALLTID till för gästerna skull och välmående, inte för brudparets!

• knyttan
    Misswert skrev 2012-03-17 20:20:46 följande:

Enligt en gammal sägen, eller myt så skall man inte ha en röd klänning på ett bröllop. Då detta betyder att man har haft ett förhållande med brudgummen.

Fast det där är ju bara trams. Det är dessutom inte ens någon vedertagen myt, för första gången jag hörde det tror jag var när Ebba von Sydow kommenterade kronprinsessbröllopet. Och VEM skulle vilja visa sina fd. sexuella relationer genom vilken klänning man har på sig?? Nej, dumt däger jag.
  • 1700tal
    knyttan skrev 2012-03-17 21:49:27 följande:
    Fast det där är ju bara trams. Det är dessutom inte ens någon vedertagen myt, för första gången jag hörde det tror jag var när Ebba von Sydow kommenterade kronprinsessbröllopet. Och VEM skulle vilja visa sina fd. sexuella relationer genom vilken klänning man har på sig?? Nej, dumt däger jag.
    Jag tror det hela började i "borta med vinden" då Scarlet O'hara dyker upp i röd stass på Ashleys födelsedagsfest som en markering.
  • aniara
    knyttan skrev 2012-03-17 21:49:27 följande:
    Instämmer. Tänker man efter lite själv så inser man dumheten i det. Det är INTE någon gammal sägen, det är en modern myt.
Svar på tråden Tänker jag fel?