• Lilla Hjärta
    Äldre 15 Mar 15:26
    3254 visningar
    14 svar
    14
    3254

    Vem ska vara tärna??? Andra "jobb" förutom tärna?

    Jag har ett problem. Jag vet inte vem jag ska välja som tärna.

    Jag har två alternativ: Min syster, eller min vän.

    Min syster bor i en annan stad 40 mil bort, vilket gör att det kan vara svårt att bli så involverad i bröllopet som jag egentligen vill att hon ska vara. dock är hon ju min lillasyster!

    Min vän är en vän som kommer mig närmre och närme ju mer tiden går. hon gifte sig själv i höstas och "vet" hur ett bröllop går till. Hon bor i samma stad vilket gör att det blir lättare med planering osv.

    Vem ska jag välja?? Är rädd att det kan bli sura miner om jag inte väljer min syster, men rent praktiskt känns det lättare med min vän.

    Finns det andra uppgifter som den andra kan göra??? Dock ej toastmadame där vi redan har en perfekt person.

    Blev lite rörigt men hoppas ni förtår vad jag menar.

  • Svar på tråden Vem ska vara tärna??? Andra "jobb" förutom tärna?
  • Mariem
    Äldre 15 Mar 15:28
    #1

    Du kan väll ha två tärnor. Det ska jag ha, min lillasyster och min bästa vän!

  • Lilla Hjärta
    Äldre 15 Mar 15:31
    #2

    Jo det alternativet finns ju, men eftersom m2b bara ska ha en best man så vill jag också bara ha en.

  • sollan
    Äldre 15 Mar 15:42
    #3

    Jag ska ha 3 tärnor och min blivande ska ha 1 marskalk.

    Först tyckte jag ochså att vi skulle ha lika många men vi löste de så här istället och är nöjda över våra val.
    Så du kanske ska fundera ifall du kanske ändå ska be både din vän och din syster som tärnor.


    Blivande vårbrud
  • Viccan
    Äldre 15 Mar 15:44
    #4

    Jag ska ha 4 tärnor på bröllopet.

    Detta för att jag har 2 systrar och en allra bästa vän...
    Och min blivande har 1 bror och tre väldigt nära vänner och kunde inte välja bort någon utan dom tre,
    därför fick jag välja en till tärna Skrattande

    Lycka till!

  • teddy
    Äldre 15 Mar 20:34
    #5

    Vi ska ha två tärnor och tre marskalkar :)
    Varför inte lixom, man gör det som känns bäst! ;) 

  • Decemb­er
    Äldre 24 Mar 12:02
    #6

    Min dotter är tärna men eftersom hon är 16 och oerfaren på det området så har jag även frågat min barndomsväninna som känner mig bäst av alla. Därför kommer hon även att hjälpa mig med olika saker. Jag vet inte hur många marskalkar min m2b tänker ha, men jag känner att det får bli som så att det ska funka som bäst. Innebär det att jag har 10 personer i följet och han har 2 så får det bli så :)) Lycka till!

  • Äldre 24 Mar 22:52
    #7

    Hos oss blir det så att jag har en tärna medans min m2b inte har någon. Först hade jag inte tänkt ha någon heller, men när jag hittade min klänning så insåg jag att jag kommer att behöva hjälp. Fast jag kanske bara skyller på det, har nog ändå önskat ha en tärna i alla fall.


    Visst kan man ha olika, har varit på flertalet bröllop där det har varit ojämna tal. Gå på din känsla, vill du ha båda så tycker jag att du skall ha båda. Gör det som känns bra för dig och inte vad alla andra tycker.


    Lycka till!

  • Äldre 25 Mar 06:16
    #8

    Jag hade två tärnor och maken hade fyra marschaller, det gick utmärkt. Vi hade också dottern som brudnäbb :) När det gäller valet av tärna/tärnor, så tycker jag att man ska välja efter hjärtat. Vem/vilka vill man ha med sig där fram iunder vigseln? Jag tycker inte man ska välja efter hur många marskalker brudgummen ska ha, för vad spelar det för roll om det är ojämnt antal? Är det nu absolut så att du inte kan tänka dig att ha två tärnor, så varför inte be din syster vara tärna och din vän som har lite k?ol?l på bröllop att vara toastmame


  • Äldre 25 Mar 06:22
    #9

    Mobilen valde att flippa ur. Nåja, toastmadame dom sagt. Då får både din syster och vän vara involverade. Även en toastmadame kan vara med i planeringsprocessen, det underlättar ju bara för henne sen. Hon har dom du sa också lite koll på bröllop och kan ju vara skönt att ha någon sådan som kan vara lite "boss" under bröllopsdagen och se till så allt flyter på. För en tärna tycker jag det viktigaste är att hon dyker upp till vigseln och är en stöttepelare då, vilket ju går utmärkt även om hon bor långt borta.


  • Skövde­Sophie
    Äldre 25 Mar 08:28
    #10

    Jag hade inte tänkt ha någon tärna alls, och min man ingen marschalk. Är det dumt? Bör man ha det? Vi gifter oss borgerligt.

  • Äldre 25 Mar 10:16
    #11

    För att svara på TS så behöver ni nödvändigtvis inte ha lika många tärnor som marskalkar. Jag kommer ha 4 tärnor & en marskalk, min M2B ska ha en bestman & en marskalk. 


    SkövdeSophie skrev 2012-03-25 08:28:02 följande:
    Jag hade inte tänkt ha någon tärna alls, och min man ingen marschalk. Är det dumt? Bör man ha det? Vi gifter oss borgerligt.
    Ni behöver verkligen inte ha varken tärnor eller marskalkar om ni inte vill. Min syster som gifte sig i somras hade varken eller! De hade en enkel ceremoni i en park med ca: 30 gäster Glad Alla väljer själv hur de vill ha det på sin dag! 
     
  • Linn88
    Äldre 27 Mar 18:35
    #12

    Jag kommer att ha två tärnor och min m2b kommer ha 3 marskalker. Det kvittar tycker jag hur många man har men vill ni bara ha en var kanske din syster kan vara tärna och hjälpa till med det hon kan från där hon bor och din vän kanske kan hjälpa dig ändå, trots att hon inte benäms som något speciellt!? Hon kanske kan hjälpa dig att göra oordning dig o allt även om hon inte står med där fram vid altaret, hon har ju redan stått där en gång:)

  • Star03
    Äldre 29 Mar 13:11
    #13

    Håller med flera andra här, varför inte två tärnor? Själv hade jag bl a den tjej som sammanförde min man och mig :) Välj från hjärtat!

  • Lilla Hjärta
    Äldre 30 Mar 16:52
    #14

    Nu har jag bestämt mig efter att ha pratat med dem.
    Min vän blir tärna och min syster ska hjälpe mig (oss) att dela ut vigselprogram och hälsa gästerna välkomna samt hålla ett extra öga på vår dotter.

    De blev båda jätte glada och nöjda över deras "uppdrag".

    Känns skönt att äntligen bestämt nåt som blev bra för alla. =)

    Tack för alla råd!

Svar på tråden Vem ska vara tärna??? Andra "jobb" förutom tärna?