• Krila

Vilken typ av klänning till min kropp?

Jag är 160 lång. Överviktig, men ska försöka gå ner i vikt. Men har stor byst och breda höfter. Vill inte ha klänning utan axelband. Gärna halterneck.

Tror ni hellång eller precis nedanför knäna ser bäst ut?

Gifter mig nästa sommar

• Svar på tråden Vilken typ av klänning till min kropp?
  • Chicita

Hellång och gärna lite V-ringad.
    Det förlänger kroppen.
    Om du kan gå i högklackat så satsa gärna på ett par med lite platå så du blir längre och låt klänningen gå nästan ner till marken (1-2 cm från marken).
    Det gör att man lurar ögat och man ser ännu smalare ut.

En kort klänning gör en både bredare och kortare 

• Krila

Tack! Känner att jag har noll koll=P

Men ska man ha A-linje, mermaid, princess?

Halterneck med v-ringning och en spetsbolera med 3/4 ärm? Funkar det tror du?

Högklackat kan jag inte gå i alls för tillfället. Har pålagringar på leden vid stortån så de gör så förbannat ont med minsta lilla klack. Men jag ska absolut se till att få det opererat innan så jag kan ha högklackat;)

• Chicita

Ja jag vet allt om att ha ont i fötterna. Jag hittade ett par kilklackar med lite platå fram så att dom inte blev så höga, och dom var inte heller så "branta" och bra stöd under hålfoten så jag liksom kunde gå mer på häl och fot och inte bara trampdynan. Men jag hade ändå med mig andra skor att byta med. Trodde jag skulle svimma i kyrkan pga ont.
    Hade gått och stått betydligt mer än jag räknat med under fotograferingen innan (så det är ett tips om du har fotproblem. Ha bekväma skor under fotograferingen oavsett om ni fotar före eller efter. Men ha finskorna med dig så du kan ta några kort med dom snygga skorna också (alltså där skorna syns lite)...

Sjöjungrfru brukar passa kurviga tjejer jättebra, men då ska du nog få en uppsydd efter dina mått så att inte klänningens höft hamnar på dina lår eftersom du är kort.
    Gå och prova klänningar, olika modeller. Var öppen med att du inte vet vad du passar i och att i första skedet vill du bara begränsa dina val.

Till vissa klänningar är spetsbolero jättesnygga. Till andra ser det gräsligt ut. Hitta klänningen först och bestäm assecoarerna efteråt Solig 

• say yes

man skall försöka ha off-shoulder,ärm eller liten ärm som täcker armen el en del av den och gärna v-ringad urringning.Gärna drapering (alltså så den inte sitter för tajt o inget händer - jag skulle rekomendera a-linje modell och att INTE ha princessmodell) på klänningen och se till att midjan inte börjar för högt. 

• Krila

Oj vad mycket att tänka på=)

Jag får helt enkelt ta med mig bästa kompisen och prova mig fram=)

Jag får ta hennes klänning om jag vill men hon är smal, klänningen är axelbandslös och helt slät a-linjeformad. Så jag tror tyvärr inte att jag kommer i den=P

• Chicita

Jag skulle inte valt en off shoulder eller en klänning med kort ärm.
    Om ärmen slutar på det bredaste stället så ser man ut att ha ännu kraftigare överärmar.
    Och om man har off shoulder så är det ju någon form av båtringning som gäller - vilket breddar en redan bred person eftersom fokus ligger på axlarna då. Alltså där man är som bredast istället för att dras mot ansiktet.
    Tänk långa linjer uppifrån och ner inte horisontella.
    Draperingar kan vara jättebra och det kan också vara det absolut värsta. Beroende på hur det är draperat  

• Chicita
    Krila skrev 2012-03-15 19:07:31 följande:
    Vad tror ni om denna? 
    Jag är inte så förtjust i "gräddbakelser" så jag ska inte lägga någon värdering i den biten.
    Men annars tror jag att det är en bra modell för dig så som du beskrivit din kropp Glad
    Kanske att kjoldelen skulle ha börjat aningen längre ner och inte där höften är som bredast, men det måste du prova ut och känna själv. 
    Tycker du om dina kurvor och vill visa dom - eller vill du dölja dom?  
  • say yes

1. Jag tog för givet att du ville dölja dina kurvor och att du var överviktig att du alltså hade en del mage också + grövre ärmar. Då skall man i 9 fall av 10 INTE ha en färdigköpt prinsess utan en A-linje formad klänning m midja som börjar långt ner. A-linje formad balanserar ut och smiter oftast inte åt om man har lite mage och rumpa etc. Med rätt drapering kan den göra underverk! I prinsessen visar du allt - rumpa, mage, höfter. Har du axelbandslös visar du armarna också.

2. om man har off-shoulder så menas det inte alls att man bara har båtringning. Det finns flera off shoulder klänningar i v-ringat. Man balanserar ofta ut höfterna med en off-shoulder modell.

3. Ang. ärm - om den slutar på det bredaste stället ja men då kan man ju välja en liten, tunn ärm som bara går över axeln i i tyll. Annars 3/4 ärm eller hellång ärm som faktiskt är väldigt classy och det som mer eller mindre alla prinsessor giftersig i.

midjan spelar stor roll. Se till att midjan börjar långt ner. Oftast skall man ha en sk sluttande drapering, alltså en drapering som inte är rak.

Det enda riktiga sättet är väl att du bokar tid för konsultation i en bröllopsbutik och prövar. Vi vet ju inte exakt hur du ser ut.

Man o andra sidan, vad vet jag - jag har ju bara jobbat i bröllopsbutik i 1,5 år innan jag började plugga.... 

• Odium

Jag tror att du och jag (TS) har lite samma kroppsform då. Jag är själv överviktig och 160cm lång.
    Jag skulle inte rekommendera ärm alls, jag tycker det (som Chichita säger) accentuerar att jag är bred och har stora armar.
    Däremot tror jag att klänningen ovan skulle funka superbra på dig, kanske med en sjal i tyll du kan ha över axlarna eller bara ha hängande i armvecken?

Och kanske ha så att den tighta delen slutar liiiiite högre upp på höften. Jag tycker att det förlänger midjan där den ska förlängas och samtidigt döljer sadelväskorna på utsidan av höften/låret.

Meeeeen det är bara min åsikt=)
    Lycka till!

Svar på tråden Vilken typ av klänning till min kropp?