• ECO wedding

    Min meny, vad tycks?

    Menyn till bröllopet börjar komma ihop mer och mer nu. Vi vill ha det så ekologiskt som bara möjligt men ändå billigt. Menyn kommer nedan, något mer som bör tilläggas/tas bort, hur hade ni gjort? Skulle ni ha uppskattat det om ni fick denna mat på ett bröllop?


     


    Förrätt: Löjromsmousse med krassekavring Gravad lax (gravar och fångar den själv) Egengjord potatissallad på potatis jag odlat själv Sallad med egenodlade komponenter (sallat, tomat, sparris och rödlök) Köpta havreflarn Egenodlade jordgubbar med grädde Rabarber och jordgubbsmarkmelad (odla själv) med hembakta frallor Rökt rådjur som vi fångar själva Egen sangria Bål med vitt vin

     


    Till maten har vi även vanligt vitt och rött vin samt en massa alkoholfria alternativ.


     

  • Svar på tråden Min meny, vad tycks?
  • daniiel

    Här kommer då kräsna jag, som inte skulle äta löjromsmoussen eller grädden (inte förtjust i löjrom & laktosintolerant), gravade laxen, salladen (tål inte lök) och inte heller rådjuret ;P haha

    Nu är dock inte jag gäst på ert bröllop och ni måste ju utgå från vad ni och era gäster skulle uppskatta att äta. Det är säkerligen en meny som skulle falla många i smaken :) Jag tycker dessutom att det är väldigt roligt att det är så mkt med som ni odlat själva och gjort själva, massor av pluspoäng för det! :)


  • ECO wedding
    daniiel skrev 2012-03-14 13:17:30 följande:
    Här kommer då kräsna jag, som inte skulle äta löjromsmoussen eller grädden (inte förtjust i löjrom & laktosintolerant), gravade laxen, salladen (tål inte lök) och inte heller rådjuret ;P haha

    Nu är dock inte jag gäst på ert bröllop och ni måste ju utgå från vad ni och era gäster skulle uppskatta att äta. Det är säkerligen en meny som skulle falla många i smaken :) Jag tycker dessutom att det är väldigt roligt att det är så mkt med som ni odlat själva och gjort själva, massor av pluspoäng för det! :)

    Oj, dne menyn hade verkligen inte passat dig då. Vi har inga laktosintoleranta, men har 5 personer som absolut hatar grönsaker och två som hatar fisk. Sen en som inte tål gluten men kan göra allt glutenfritt så blir inget större problem.


     


     


     


    Har lagt till 3 rätter till.


     


    Cheesecake Sallad på mangold, paprika och bönor (hur låter det egentligen???) Köttfärslimpa
  • Cosy
    daniiel skrev 2012-03-14 13:17:30 följande:
    Här kommer då kräsna jag, som inte skulle äta löjromsmoussen eller grädden (inte förtjust i löjrom & laktosintolerant), gravade laxen, salladen (tål inte lök) och inte heller rådjuret ;P haha

    Nu är dock inte jag gäst på ert bröllop och ni måste ju utgå från vad ni och era gäster skulle uppskatta att äta. Det är säkerligen en meny som skulle falla många i smaken :) Jag tycker dessutom att det är väldigt roligt att det är så mkt med som ni odlat själva och gjort själva, massor av pluspoäng för det! :)
    efter att ha läst en del trådar undrar jag ibland vad du har som vardsgsmeny?
    We did it on DreamHack. Geeky love
  • daniiel
    Cosy skrev 2012-03-14 13:34:30 följande:
    efter att ha läst en del trådar undrar jag ibland vad du har som vardsgsmeny?
    We did it on DreamHack. Geeky love
    Fisk (inte gravad), potatis, nötkött, kyckling, pasta, bulgur, couscous, fläskkött någon enstaka gång, rotsaker och grönsaker. Ja, även såna produkter som mjöl, ägg, frukt osv går ju att använda sig av. Det går att variera i all oändlighet med de sakerna ;) Det finns ju gott om laktosfria alternativ och det är väldigt enkelt att utesluta lök ur recept.
  • daniiel
    ECO wedding skrev 2012-03-14 13:28:19 följande:

    Oj, dne menyn hade verkligen inte passat dig då. Vi har inga laktosintoleranta, men har 5 personer som absolut hatar grönsaker och två som hatar fisk. Sen en som inte tål gluten men kan göra allt glutenfritt så blir inget större problem.


    Har lagt till 3 rätter till.


    Cheesecake Sallad på mangold, paprika och bönor (hur låter det egentligen???) Köttfärslimpa
    Haha nej, men jag skrev ju också att jag är kräsen! Jag tycker den salladen lät väldigt god och köttfärslimpa älskar jag, så jag hade definitivt mumsat i mig av det :D

    Som jag skrev också, ni måste ju utgå från er och era gäster. Inte vad andra på tex detta forum tycker :P
  • say yes

    Bra meny tycker jag! Men kom håg att fixa laktosfri grädde
    Rökt lax tycker jag personligen är godare än gravad men det kanske blir lite kaka på kaka om man har rökt rådjur och rökt lax. Sen är det en massa socker i gravad lax också och jag gillar inte när det är för sött. I övrigt låter det helt undertbart och duktigt att ni gör så mycket själva!

    Här är vår preliminära meny:

    Utanför kyrkan: salta pinnar/kex, oliver och champagne

    Blinier med tillbehör (löjrom, lök och smetana)

    Någon vit fisk med sås, ev spritsat potatismos och sparris eller rostbiff med potatis julienne/hasselbackspotatis, sparris och sås

    En liten kula citronsorbet eller en mini choklad eclaire (förstår inte dem som satsar massor på efterrätten! man skall ju käka tårta sen och dansa hela natten!) 

    Bröllopstårta med smak av vit, ljus och mörk choklad samt hallon och traditionell norsk kransekake 

    Vad tycker du/ni? Några tips och idéer som gör att den inte bara blir bra utan helt fantastisk?  

  • say yes

    sås till fisken: sauce hollandaise och sås till köttet: rödvinssås eller hemgjord bearnaise

  • ECO wedding
    say yes skrev 2012-03-14 13:47:08 följande:
    Bra meny tycker jag! Men kom håg att fixa laktosfri grädde
    Rökt lax tycker jag personligen är godare än gravad men det kanske blir lite kaka på kaka om man har rökt rådjur och rökt lax. Sen är det en massa socker i gravad lax också och jag gillar inte när det är för sött. I övrigt låter det helt undertbart och duktigt att ni gör så mycket själva!

    Här är vår preliminära meny:

    Utanför kyrkan: salta pinnar/kex, oliver och champagne

    Blinier med tillbehör (löjrom, lök och smetana)

    Någon vit fisk med sås, ev spritsat potatismos och sparris eller rostbiff med potatis julienne/hasselbackspotatis, sparris och sås

    En liten kula citronsorbet eller en mini choklad eclaire (förstår inte dem som satsar massor på efterrätten! man skall ju käka tårta sen och dansa hela natten!)

    Bröllopstårta med smak av vit, ljus och mörk choklad samt hallon och traditionell norsk kransekake

    Vad tycker du/ni? Några tips och idéer som gör att den inte bara blir bra utan helt fantastisk?

    Låter som en underbar meny, kommer ni laga själva eller har ni catering/restaurang? Bröllopstårtan låter fullkomligt ljuvlig.


     


     


     


     


    Tanke att jag behöver en sås också, någon som kan rekommendera en sås som passar till vilt främst, inget sås med alkohol i då vi har några nykterister.

  • Chicita

    Jag har svårt för både gravad och rökt lax. Men annars gillar jag fisk i de flesta former Glad
    Tycker att din meny låter genomtänkt. Skriv gärna ut (i något menyblad eller vid buffébordet om ni har buffé) vad som är egenproducerat, vad som är närodlat (gärna vartifrån) osv.
    Och satsa sen på ekologiska viner. Det kommer fler och fler sorter som är ekologiska och som faktiskt inte är särskilt dyra heller Glad 

  • mjeanettek

    Köpta havreflarn - passa på att de inte innehåller palmolja. Det är både usunt och väldigt dåligt för miljön! Annars låter det kanon! :)

  • say yes
    say yes skrev 2012-03-14 13:47:08 följande:
    Bra meny tycker jag! Men kom håg att fixa laktosfri grädde
    Rökt lax tycker jag personligen är godare än gravad men det kanske blir lite kaka på kaka om man har rökt rådjur och rökt lax. Sen är det en massa socker i gravad lax också och jag gillar inte när det är för sött. I övrigt låter det helt undertbart och duktigt att ni gör så mycket själva!

    Här är vår preliminära meny:

    Utanför kyrkan: salta pinnar/kex, oliver och champagne

    Blinier med tillbehör (löjrom, lök och smetana)

    Någon vit fisk med sås, ev spritsat potatismos och sparris eller rostbiff med potatis julienne/hasselbackspotatis, sparris och sås

    En liten kula citronsorbet eller en mini choklad eclaire (förstår inte dem som satsar massor på efterrätten! man skall ju käka tårta sen och dansa hela natten!) 

    Bröllopstårta med smak av vit, ljus och mörk choklad samt hallon och traditionell norsk kransekake 

    Vad tycker du/ni? Några tips och idéer som gör att den inte bara blir bra utan helt fantastisk?  
    ECO wedding skrev 2012-03-14 13:53:12 följande:

    Låter som en underbar meny, kommer ni laga själva eller har ni catering/restaurang? Bröllopstårtan låter fullkomligt ljuvlig.


     


     


     


     


    Tanke att jag behöver en sås också, någon som kan rekommendera en sås som passar till vilt främst, inget sås med alkohol i då vi har några nykterister.


    Tack, eco! Jag vill försöka hålla det så klassiskt som möjligt då vi har många gäster från andra delar av världen.
    Vi kommer att catera allt utom kransekake och snacks till brudskålen. Får underbar hjälp av min tärna/toastie som är hovmästare. 
  • Dannedo
    ECO wedding skrev 2012-03-14 13:10:47 följande:

    Menyn till bröllopet börjar komma ihop mer och mer nu. Vi vill ha det så ekologiskt som bara möjligt men ändå billigt. Menyn kommer nedan, något mer som bör tilläggas/tas bort, hur hade ni gjort? Skulle ni ha uppskattat det om ni fick denna mat på ett bröllop?


     


    Förrätt: Löjromsmousse med krassekavring Gravad lax (gravar och fångar den själv) Egengjord potatissallad på potatis jag odlat själv Sallad med egenodlade komponenter (sallat, tomat, sparris och rödlök) Köpta havreflarn Egenodlade jordgubbar med grädde Rabarber och jordgubbsmarkmelad (odla själv) med hembakta frallor Rökt rådjur som vi fångar själva Egen sangria Bål med vitt vin

     


    Till maten har vi även vanligt vitt och rött vin samt en massa alkoholfria alternativ.


     


    Låter super tycker jag!! Att det finns dom som inte gillar gravad lax eller löjrom spelar ju inge roll, det finns ju annat att välja på. Köttfärslimpan kommer att komplettera bra, likaså en bönsallad (jag skulle smula i lite fetaost i den och göra en dressing med olivolja, balsamvinäger, en klick pesto och vitlök). Det som jag tycker verkligen skulle sätta pricken över i:et skulle vara:

    -Någon typ av röra t.ex hommous, tsatsiki, tapenade, aioli... De två första är löjligt enkla att göra själv, är billigt och går bra att göra dagen innan.

    -Någon ost: en briekaka, lite mögelost eller en god gräddost. Väldigt gott till den hemlagade marmelad! 

    -Om ni har en varmluftsugn så är det ju väldigt enkelt och kul att göra eget knäckebröd.

    -Med risk för att det blir för mycket att göra, men hemlagade havreflarn är ju sååå gott. Då kan ni dessutom köpa ekologiska havregryn. Det är verkligen superenkelt att göra själv, det första jag lärde mig baka när jag var liten. Det måste dessutom vara det billigaste bakverket man göra :)

    -Och som ni säkert redan tänkt på: ekologiskt vin. Och köp gärna ekologisk öl också, det behöver ju inte vara starköl. 

    Jag skulle iaf älska er buffé! Vi kommer ha löjromstoast, laxtartar, strömming med nypotatis och rökt hjort till förrätt med ekologiskt lokalproduerad öl och nubbe till, helstekt oxfilé med sparris och andra tillbehör med ett ekologiskt vin samt helt klassisk jordgubbstårta med ett sött mousserande dessertvin. Mums! Jag längtar! 
  • Dannedo
    ECO wedding skrev 2012-03-14 13:53:12 följande: 

    Tanke att jag behöver en sås också, någon som kan rekommendera en sås som passar till vilt främst, inget sås med alkohol i då vi har några nykterister.


    Vi har någon typ av kall pepparrotssås till den rökta hjorten, kan inte tänka mig något godare. Den är väldigt enkelt, tror att det bara är creme fraiche och pepparrot, och så lite salt och peppar. Kanske en klick majonäs, och så kan man röra ut den med någon tesked kallt vatten så den inte blir för tjock. 
  • aniara

    Jag tycker att det låter supergott och fräscht!
    (med reservation för köttfärslimpa som inte känns som festmat)

    /en som äter det mesta men är kräsen med råvaror och smaker ;)

  • niriel

    Menyn låter fantastiskt mumsig, men jag tänker att varför inte baka egna havreflarn? Ja, det tar lite tid, men inte så mycket, det är verkligen inte svårt och då styr man helt över ingridienserna så att man kan få det så ekologiskt och snällt som möjligt.

    Rabarber- och jordgubbsmarmelad kan för övrigt vara den allra bästa marmeladen som finns.. mmm...

Svar på tråden Min meny, vad tycks?