• Anonym (fattig...)

Vänta med bröllop?

Vet inte riktigt hur jag ska göra? Jag har just nu ingen inkomst pga att mitt företag inte går så bra. Jag söker alla jobb jag kan tänka mig att jobba med men än så länge lever jag på min sambo. Han har ingen jättebra inkomst men tack o lov så lever vi i en "billig" stad.

Nu är jag dock rädd att vi inte kommer ha råd att ha någon middig efter vigseln som vi tänkt oss. Visst vi kan ju ha middagen hemma men det känns lite tråkigt. Och sedan får vi vänta med bröllopsresa till nästa år någon gång. Hur hade ni gjort om ni bara hade haft råd att gifta er o sedan åka hem utan något efter åt? Skulle ni väntat tills nästa år då förhoppningsvis ekonomin tillåter oss att göra det vi eg. vill göra?

Hoppas på era visa ord..... 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-13 23:03
    Vi har bokat både soloartist och fotograf. Båda är bekanta till mig men hur tror ni att dom reagerar om vi avbokar?

• Svar på tråden Vänta med bröllop?
  • ECO wedding

Jag satt lite i samma sits som du och nu sitter jag här med en bröllopsbudget på 5000:-. Men det löser sig, ett billigt bröllop kan vara världens vackraste, det gäller bara att veta hur man sparar. Vigsel i kyrka kostar inte ett enda öre och det är otroligt vackert, det finns en massa billiga kinaklänningar eller begagnade klänningar för runt tusenlappen. Blommor exemelvis odlar vi själva och ringarna kan man ha temporära till senare om man vill. Bröllopsresa kommer vi önska oss pengar till och åka ett halvår efter bröllopet. Lokal kan man välja bygdegård, själva kommer vi ha festen i en trädgård och som provisoriskt partytält ska vi spänna upp en vit presenning, bord och solar hyr vi. Maten lagar vi själva och det kommer bli en utsökt buffe. Det jag försöker säga är att inget är omöjligt, bröllopet kan fortfarande bli ditt drömbröllop, det är ju trots allt din drömman du får gifta dig med.

Om du känner att du vill ha styrka, råd och tips, känn dig gärna välkommen att höra av dig, är det något jag kan är det att spara pengar utan att spara på stämningen.

• daniiel

Jag tänker lite såhär, om festen är väldigt viktig för er och ni absolut inte kan tänka er en billigare variant (tex kuvertbröllop, knytkalas, picknickbröllop, bara bjuda på fika, bara bjuda på snittar osv), så kanske det är att tänka på att skjuta upp bröllopet. Det finns ju dock inga garantier för att ni har bättre ekonomi senare, så frågan är ju hur länge ni är villiga att eventuellt skjuta upp det. Självklart kan ju pengafrågan vara löst sedan länge och ni får ert bröllop precis som ni vill ha det om ett år också.

Alternativen till att skjuta upp det hela är ju att välja en billigare variant av bröllopfest och gifta er nu, eller skippa fest helt, eller att gifta er nu och bjuda in alla på bröllopfest på er första bröllopsdag.

När det gäller bröllopsresan, så är det ju inte ovanligt att man önskar sig pengar till den i present. Har man dock kuvertbröllop eller knytkalas, så kanske man inte ska förvänta sig så mkt på den fronten. Ni skulle ju dock kunna åka på er bröllopresa senare, fira er första bröllopsdag utomlans tex :) Haha jag har själv så svårt att förstå det där med bröllopsresan, då jag/vi inte tycker om att resa :P

Det gäller ju bara för er, ingen annan, att välja vilket av de alternativ som finns (säkerligen fler än de jag skrivit här) som känns bäst. Förstår dock att det är väldigt svårt.

Svar på tråden Vänta med bröllop?