• Anonym (nyfiken)

Avhållsamhet innan bröllopet?

Vi funderar på att avstå sex i kanske en månad innan bröllopet för att göra det lite mer speciellt när vi väl är gifta. Jag vet mkt väl att vi kanske inte ens orkar på själva bröllopsnatten, men det kommer ju nätter efter den också och det känns lite som en kul/fin grej att göra.

Nu undrar jag: hur tänker ni? Har ni ens funderat på det?

• Svar på tråden Avhållsamhet innan bröllopet?
  • ECO wedding

Jag tycker att det kan vara en skoj sak att göra för vissa par. Själv skulle jag aldrig klara det, inte av anledningen för att jag skulle vara utan sex utan för att man vet aldrig vad som händer och jag tycker aldrig om att skjuta upp något.

Men om det är något som ni är överens om är det mycket möjligt att det kan göra det mer speciellt på bröllopsnatten eller strax därefter. Go for it!

• ofelia

Jag tror som ECO wedding att det säkert kan vara en bra idé för en del par. Att längta efter någonting kan definitivt bidra till att spänningen och närheten ökar. Risken är ju annars att man bygger upp för höga förväntningar och får prestationsångest när det väl är dags, eller blir besviken för att det inte kändes mer än vanligt.

Personligen tänker jag så här: Vi ska leva tillsammans resten av livet. Det kommer då antagligen att komma perioder då sexlivet hamnar en bit ner på prioriteringslistan (t.ex. småbarnsåren osv). Bara under de få (6) år vi redan delat har vi upplevt korta perioder då annat tagit så mycket energi att man inte riktigt orkat njuta fullt av varandra fysiskt. Med detta i åtanke vill jag se till att ta tillvara på de perioder då det finns lite extra driv, både nu och i framtiden. Om nerverna i tiden precis före bröllopet gör att vi vill kasta oss över varandra varje vaken minut kommer jag därför se till att få ut så mycket som möjligt av det. Flört

• Anonym

Vi gör det, ofrivilligt.
    Vi renoverar vårt hus och det finns ingen ork för sex. Alls. haha. Som tur är känner vi båda likadant, hade varit jobbigt om en av oss inte hade orkat på flera månader och den andra hade haft stor lust.

Men vi har bestämt att vi inte ska renovera på huset veckorna innan och efter bröllopet, då lär lusten komma med stormsteg.. ;)

• Syrinx

Jag läste upp din fråga för min blivande man och frågade vad han tyckte. "Näääää, då kan man ju inte ha sex så länge på bröllopsnatten!"  Ju mer sällan en man har sex, desto kortare blir sexakten när det väl blir av. Rent fysiskt, för de allra flesta. Det är väl mysigare att ha en möjlighet att orka lite längre, om man väl orkar? 

Sedan tycker jag, förutom de rent fysiska aspekterna, att det är en ganska förlegad syn på sex. Det finns rörelser i USA där man som kvinna kan "bestämma sig för" och skriva på ett avtal om att man vill se sig som oskuld igen, för att kunna spara sig till bröllopet och "den rätte" av religiösa skäl. Vad är det om inte ett skuldbeläggande! Kvinnan som Jungfru Maria liksom. Har du haft sex är du inte oskuld längre, och att från religiöst håll propagera för att man kan ses som oskuld igen och att detta är något eftersträvansvärt tycker jag är hemskt. Propagandan sträcker sig uppenbarligen åt många håll, eftersom det med jämna mellanrum kommer upp trådar här på BT om att det är "fint" att avstå från sex fram till bröllopet. Varför är det fint att vänta med att ha sex, att älska med sin själsfrände och blivande äkta hälft, att ge varandra njutning? 

• Anonym (nyfiken)
    Syrinx skrev 2012-03-13 13:58:41 följande:
    Sedan tycker jag, förutom de rent fysiska aspekterna, att det är en ganska förlegad syn på sex. Det finns rörelser i USA där man som kvinna kan "bestämma sig för" och skriva på ett avtal om att man vill se sig som oskuld igen, för att kunna spara sig till bröllopet och "den rätte" av religiösa skäl. Vad är det om inte ett skuldbeläggande! Kvinnan som Jungfru Maria liksom. Har du haft sex är du inte oskuld längre, och att från religiöst håll propagera för att man kan ses som oskuld igen och att detta är något eftersträvansvärt tycker jag är hemskt. Propagandan sträcker sig uppenbarligen åt många håll, eftersom det med jämna mellanrum kommer upp trådar här på BT om att det är "fint" att avstå från sex fram till bröllopet. Varför är det fint att vänta med att ha sex, att älska med sin själsfrände och blivande äkta hälft, att ge varandra njutning?
    Det finns ingen sådan aspekt ö h t i vårt fall, det handlar bara om att bygga upp en förväntning.
  • Aniara4

Äh, det där löste bröllopsstressen automatiskt. Flört

• Anonym (B)

Hehe, när jag såg rubriken var jag helt övertygad om att ni ville avstå för att vara 100 % säkra att inte bli gravida före bröllopet... (för att det skulle vara jobbigt att ha bröllop med grav-illamående och -trötthet.) Det hade jag kunnat förstå, är i en period just nu när det skulle passa EXTREMT dåligt att bli med barn, och går i liknande tankar om att man kanske skulle helgardera sig.

Men avstå för sakens skull, nej det vore ingenting för mig. Jag är så förväntansfull inför sex ändå.

• Anonym (Kronbruden)

Japp..det har vi funderat på...så därför har vi inte gjort "det" än. Och med inget datum för bröllop spikat blir det till att vänta ett tag till..

• Lisapi

Vi sover isär natten innan the d-day men mest för att mina tärnor övertalade mig så vi kan fixa massor "tjejgrejer" dagen innan och allt fix på stora dagen.
    Det känns roligt att få säga farväl dagen innan, halvt ihjälstressade och sen möts vi inför fotograferingen, fina och förväntansfulla.
    Jag ska även ta boudoir-bilder direkt efter hår och sminket (alternativt kvällen innan) och då får han inte vara med, det ska bli en överaskning till antingen morgongåva eller sparas till bröllopsresan =)

• Anonym

Vi kommer bo isär två dagar/nätter innan bröllopet...!

Svar på tråden Avhållsamhet innan bröllopet?