• Lilique

Ingångsmusik - hur mycket spelas?

Av någon anledning kan jag inte alls minnas hur lång musik-"snutt" som brukar spelas när brudparet går in i kyrkan.

Nu ska inte vi ha någon traditionell brudmarch utan egen musik. Hade tänkt klippa ut "go'biten" från låten för detta ändamål, men hur långt musikstycke ska jag egentligen trolla ihop då (ungefär, typ, cirka)?

Vi varken kan eller vill spela hela låten (dels då introt är onödigt långt och låten i sin helhet är väl över 5 minuter lång).

• Svar på tråden Ingångsmusik - hur mycket spelas?
  • Chicita

Det där beror väldigt mycket på hur lång gången är och hur snabbt ni går.

Vi hade ett stycke på 2 minuter (lite drygt) och dom spelade hela.
    Vi trodde att dom skulle fasa ut musiken när vi kommit fram (eller tja när jag kommit fram och förenats med maken dvs). Men det gjorde dom inte. Kändes som en evighet att stå där och vänta. Vet inte hur länge vi väntade men kanske halva låten...

Så största tipset är att ni går till kyrkan och provgå i altargången och ta tid.
    Musiken börjar och man väntar några sekunder innan man börjar gå. Och det är bra om det kan spela en liten snutt när man står där framme också...

• Lilique
    Chicita skrev 2012-03-12 11:45:03 följande:
    Det där beror väldigt mycket på hur lång gången är och hur snabbt ni går.

Vi hade ett stycke på 2 minuter (lite drygt) och dom spelade hela.
    Vi trodde att dom skulle fasa ut musiken när vi kommit fram (eller tja när jag kommit fram och förenats med maken dvs). Men det gjorde dom inte. Kändes som en evighet att stå där och vänta. Vet inte hur länge vi väntade men kanske halva låten...

Så största tipset är att ni går till kyrkan och provgå i altargången och ta tid.
    Musiken börjar och man väntar några sekunder innan man börjar gå. Och det är bra om det kan spela en liten snutt när man står där framme också...
    Kyrkan är pyttepytte, men det var en bra idé att provgå och ta tid. Ska se om jag inte kan göra det någon gång snart.

Jo, det får ju gärna spelas lite när man väl står där framme, men varje sekund lär ju kännas som tio haha.
  • Chicita
    Lilique skrev 2012-03-12 11:47:54 följande:
    Kyrkan är pyttepytte, men det var en bra idé att provgå och ta tid. Ska se om jag inte kan göra det någon gång snart.

Jo, det får ju gärna spelas lite när man väl står där framme, men varje sekund lär ju kännas som tio haha.
    Varje sekund känns som en halvminut typ Flört
    Men det är ändå bättre om det spelas lite för mycket än lite för lite. Inte kul om musiken tar slut innan man hunnit fram ordentligt
  • Pyttsan

..och det gör ju ingenting om det spelas lite innan ni går heller. Folk brukar ju resa sig när musiken börjar, det tar några sekunder av skrap&fras innan alla står, sen kan ni börja gå. Det känns säkert som jättelänge, men att bara stå nån sekund innan man går gör liksom det hela lite mer högtidligt och andäkrigt. Man vill ju absolut inte få känslan av att det är bråttom. Glad

• Lilique
    Pyttsan skrev 2012-03-12 12:36:09 följande:
    ..och det gör ju ingenting om det spelas lite innan ni går heller. Folk brukar ju resa sig när musiken börjar, det tar några sekunder av skrap&fras innan alla står, sen kan ni börja gå. Det känns säkert som jättelänge, men att bara stå nån sekund innan man går gör liksom det hela lite mer högtidligt och andäkrigt. Man vill ju absolut inte få känslan av att det är bråttom. Glad
    Nej, det har du väldigt rätt i; lite ska man absolut vänta innan man går in. Det är så svårt egentligen. Skillanden mellan "Åh, va högtidligt" och "Men herregud, kvinna, väntar du på grönt ljus eller?" är hårfin haha.
Svar på tråden Ingångsmusik - hur mycket spelas?