• AnnL

Tavla istället för gästbok??

Jag funderar på att ha en canvastavla för gästerna att skriva på/rita på istället för en gästbok. Någon som har tips/idéer kring den? Var kan man beställa sådana? Ska man dekorera den på något speciellt sätt? Har hört någon som haft fingerfärg men blir inte det kladdigt? Tacksam för tips Glad

• Svar på tråden Tavla istället för gästbok??
  • ECO wedding

Om du söker på canvas guestbook wedding på google kommer en massa inspiration upp.

Tycker det är en väldigt rolig och annorlunda ide.

Känner tyvärr inte till någon fingerfärg som inte kladdar och tror att vissa gäster kanske skulle vara oroliga för att använda den då man oftast har ganska dyra kläder på sig som gäst på bröllop.

• Lilique
    ECO wedding skrev 2012-03-12 09:09:22 följande:
    Känner tyvärr inte till någon fingerfärg som inte kladdar och tror att vissa gäster kanske skulle vara oroliga för att använda den då man oftast har ganska dyra kläder på sig som gäst på bröllop.

Man kan ju köpa en massa såna där genomskinliga "engångsförkläden" som gäster kan använda när det är målningsdags. Ska se om jag hittar sidan jag hittade dem på. De kostade inte många kronor.
  • Fästmön

Jag tänkte ha en typ anslagstavla i kork som jag klär in i ett fint tyg. Så ska jag ha små lappar som man får skriva på och sätta upp på tavlan!

• ECO wedding

Just det sa, kan säga att du kan köpa canvastavlor utan tryck på gallerix också.

• niriel

Jepp, en sån har jag varit med om! En konstnärligt lagd vän till brudparet hade målat en otroligt vacker vas, så fick alla gäster måla sin egen blomma och "sätta i vasen", jag minns dock inte om man skrev sitt namn någonstans med.. Väldigt mysig idé tyckte vi! Den gången var det akrylfärg har jag för mig, det fanns penslar framlagda och ett mindre antal färger att välja mellan. Inte så kladdigt, så inga skyddskläder av något slag behövdes.

• pulmonate

Detta är ju hur enkelt som helst att fixa själv, och det blir ganska koolt att ha hemma sen. Jag funderade på att köpa en enkel kanvas circa 60 x60cm stor, möjligtvis 80 x80. Måla med ljusgrå färg "GUESTBOOK" i mitten, lägga 3-4 ljusgråa pennor, eller pennor i olika nyanser av grått vid tavlan. Snyggt, modernt, och ett minne för livet. Klockrent!
    Man behöver alltså inte beställa hem någon särskilld tavla eller ha något tryck. Skriften blir konstnärligt och det räcker.

• AnnL

Vilka bra idéer! Tror bestämt att jag satsar på en tavla Glad

• Jane

Jag tycker canvastavlan är en jättebra idé, fast inte fingerfärg...i sådana fall med pennor eller liknande.

En annan idé skulle nog kunna vara att fixa ett gästkamera-bås. Med skynken runtom och en stol där man kan sätta sig ner och filma sin egna hälsning till brudparet. Jag tror att det skulle vara kul att titta på filmen sen Glad

• pulmonate

Jane. Det var en bra idè med filmkamerabås. Vi hade tänkt ha en photobooth men det är ju en kul idè med kameran också. Jag undrar bara om det kanske blir problem. Man måste i så fall ha något busenkelt program som det bara står "spela in - stopp". Folk ska ju inte pilla på kameran mm. Vi kommer att ha en kille som filmar förmodligen eftersom min kille jobbar inom film. Så det kanske blir för mycket både att ha någon som springer runt och en filmkamera stående. Men idèen är jätte bra! Kan säkert bli kul o titta på det sen.

• Willow

Jag tycker det ar en rolig ide att gora nagot lite annorlunda istallet for bara en bok att skriva i. Varfor inte gora ett trad och alla kan satta dit sina fingeravtryck som lov, fargerna kan antingen vara ert fargtema eller nan annan farg ni gillar. Jag har vart pa brollop dar de hade en canvas med oljefarger - inte gastbok utan som en mosaik av ett foto av brudparet och alla fick en liten fyrkant att mala pa canvasen efter en liten mosaik bit av fotot - det gick jattebra och det var faktiskt ingen som spillde - inte ens jag! Ni kan ju alltid lagga en forpackning av baby wipes eller liknande bredvid och bara ett fingeravtryck ar ju inte sa farligt. Ungefar nat i denna stilen - behover ju inte vara exakt sa. Har sett manga olika fina alternativ pa det! Och det ar roligt att ga pa brollop dar det finns lite annorlunda aktiviteter ocksa!

• pulmonate

Träden med fingeravtryck är fina, men då blir det bara folks namnskrift och inte en hälsning. Det är ju mest råden och hälsningarna som är roliga att läsa sen! Man kanske kan ha både och..?

• Willow

Jag tankte som bade och, fin ide liksom. Kan ju bli en riktigt fin tavla om man valjer fina farger - fast jag foredrar bara fingeravtrycken, blir finare slutresultat utan namnskrifter pa dem.

• pulmonate

Det finns ju även andra designs förutom träd! Tex har jag sett dessa på Bleu de toi, de gör personaliserade tryck till en. Tex om man har ett visst tema eller så. Ganska söta!

• Willow

Det var precis dem jag tankte pa nar jag menade att det kunde bli en riktigt fin tavla av det - kunde bara inte fa fram dem sidorna och bilderna via jobbdatorn igar (manga sidor blockade)  Vi ska nog ha nagot liknande och be en van rita en fin bild som betyder nagot for oss som man kan 'knyta samman' med fingeravtrycken. Kanske en tandemcykel - har for mig jag sett det forut ocksa.

• AnnL

Superfint med fingeravtryck! Då kan vi ju välja en personlig bild som utgångspunkt...

• ferrarigirl

jag har tänk att göra en gästbok på canvastavla. Ska måla den i våra färger svart/lila/silver.
    Har tänkt att gästerna ska få skriva med en svart penna. men vad ska man avnända för penna utan att det blir kladdigt? det måste ju vara en som fester på matrealer och som inte kladdar?

• Syllis 2012

Canvas tavlor finns på Clas Ohlsson

• pulmonate

Har gjort en annan grej:
    Ritade upp världen på en tavla (på Polyplat, en skiva med papp på båda sidorna och skumgummi i mitten...brukar använda det till att bygga modeller inom arkitektur).
    Sen skrev jag små kommentarer på alla ställen där jag och killen har rest tillsammans, där han friade, där vi har bott ihop, där vi träffades, där vi åker på smekmånad. Sen är det meningen att alla gäster både sätter en nål i staden där de kommer ifrån och kanske skriver en liten kommentar.

Som gästbok har jag gjort små fågelholkar där folk kan lägga i sina lappar. En fågelholk kommer vara för lappar som ska läsas om 5-10 år (måste bestämma hur många...tror jag tar 5 för jag vill ju inte vänta föööör länge).  

• Chicita

Nackdelen med en tavla är väl att man kanske tröttnar på att ha den framme. Det är enklare att lägga undan en gästbok i ett skåp och plocka fram när man vill minnas...

Fördelen är ju just att den sitter framme Flört 

Jag skulle nog rekommendera att göra den i rätt neutrala färger så att man kan ha tavlan uppe oavsett vilka färger man har hemma, eller vilka färger man har dit man flyttar i framtiden.
    Kolla med exempelvis Panduro eller en affär som säljer konstnärsmaterial och se vilken typ av penna dom rekommenderar för att skriva på det underlag ni ska ha (och då menar jag om ni har målat med en bottenfärg eller om ni kör helt neutralt med en blank canvas.
    Jag skulle tippa på att ni ska ha permanenta pennor med filtspets men jag skulle kolla om det är en penna som tål att man lägger över ett lager klarlack, och i så fall om man ska använda vattenbaserat eller oljebaserat klarlack, eller bara fixativ. 

• AnnL

Såå nu har jag kollat upp detta och det blir en tjockare kartong, inte canvas som sedan ramas in. Sedan har jag köpt stämpelfärg i två olika nyanser av grönt och testat göra avtryck, det blev toppenbra :)

Svar på tråden Tavla istället för gästbok??