• Anonym (bruden)

Nu avbokar jag hela bröllopet!!

Jag har ingen lust med vårat bröllop nån mer!

Vi har planerat allt färdigt, in i minsta detalj, jag och min pojkvän. Precis hur vi vill ha det, musik, färgtema, maten, lokal, kyrka, präst, tärna&marskalk, resten av brudföljet etc. Allt är färdigt.
    Men jag har ingen lust med bröllopet nån mer.

Den som förstör allt är min svärmor.
    Det finns en annan i deras släkt som kommer gifta sig efter oss. Och denne släktings (vi kan kalla henne XXX) bröllop är det viktigaste i världen för svärmor. Inte hennes sons bröllop. Det gör att min pojkvän blir både arg och ledsen på sin mamma, vilket tar bort en del utav vår s k "bröllopsyra". Så fort vi nämner något om vårat bröllop (och låt mig nu tillägga, vi pratar inte om vårat bröllop i tid&otid, utan vi svarar ifall någon frågar om det) så replikerar svärmor med "Ja MEn på XXXs bröllop ska de göra så här och där ska de minsann äta det här och det kommer bli så mycket bättre och förresten, angående XXXs bröllop så...." och sedan tar hon över samtalet och babblar på om XXXs  bröllop istället. De som frågat oss om vårt bröllop brukar bara se förvirrade ut, de vill ju ha svar om vårat bröllop, inte XXXs bröllop men det förstår ju inte svärmor. 

Hon hånar de saker vi nämnt. Jag nämnde till en familjevän att jag vill ha flor istället för slöja, då sade svärmor att "Ja en sån där..(fnys) vet du att ta inte illa upp nu men det ser ju ut som ett myggnät, hahahaa!" Och sen  skrattade hon hånfullt åt det. Och detta var bara en detlaj som hon hånskrattat åt. Som ett exempel åt er nu. Det har varit väldigt många sådana situationer, och jag VET att jag inte borde bry mig men jag tar åt mig trots allt. Och jag blir ledsen. 

Så, varför utesluter vi inte henne ur planeringen helt då, undrar ni? Jodå, för all del. Det har vi gjort. De gånger hon kommer i kontakt med våra bröllopsplaner, det är när någon annan frågar om planerna och vi berättar och hon råkar höra på. I början fick hon vara delaktig, det är trots allt den första av hennes barn som gifter sig, men sedan hon började uppföra sig så här, och håna och kritisera alla våra planer så har vi slutat att berätta åt henne.  Min sambo är ledsen över detta, eftersom han tycker att hans bröllop trots allt är viktigare än någon annans släktings, men min svärmor tänker inte så. 

Så, just nu har jag lust att avboka hela bröllopet!! Gifta oss i smyg i rådhuset och smyga iväg på en bröllopsresa med pojkvännen och våra barn. Men grejen är samtidigt den att vi vill ha med andra viktiga personer på vårt röllop: min familj, resten av sambons familj.

Egentligen ville jag nog kanske bara skriva av mig... finns väl egentligen inget man kan göra. Prata med svärmor är lönlöst. Hon har gjort liknande saker tidigare oxå, bl a när vi väntade barn, då struntade hon helt i våran graviditet och var bara helt fixerad vid en annan släktings graviditet istället (XXXs syster i detta fall) och när min pojkvän försökte prata med henne om det så förstod hon ingenting.  

• Svar på tråden Nu avbokar jag hela bröllopet!!
  • Amelia

jag skulle oxå bli super ledsen om min svärmor höll på så där.
    riktigt elakt gjort och jag förstår din frustration över det hela och lusten att strunta i bröllopet.
    så skulle nog jag med känna.

jag hoppas oavsett vad du bestämmer dig för, att ni får en super trevlig dag

kram

• liminka

Suck...svärmödrar alltså.... Jag förstår om du är jätteledsen och arg på henne. Men låt inte henne förstöra, ni kommer ha en jättefin dag som är utformad som ni vill, det är det viktigaste! Jag ska oxå ha flor för övrigt, det är SKITSNYGGT!

• caruba

Flor är ju snyggare än slöja. ;0)

Men usch för sådana personer som alltid ska racka ner på andra..

Vi har oxå en sådan i familjen,, min svärfar.
    Han lovade pengar till bröllopsfesten, men när vi nämde hur vi ville ha det så har det varit helt tyst ifrån honom.
    Det ska bli intressant att se hur han reagerar på när han får save the date magneterna. ;0)

Så mitt råd till dig/er att försöka att absolut inte bry sig om vad hon säger... Låt ditt "myggnät" skydda dig emot den där myggan. (förlåt kunde inte låta bli) Bara fortsätt med alla planerna precis så som ni vill ha det.
    Så hade vi tänkt göra.. Vi låtsas som att han bara är en jobbig släkting som man måste bjuda och vi har helt glömt bort pengarna han lovade.

Ert bröllop kommer att bli underbart!

• Fru 0728

Vilken trist svärmor, hade blivit ledsen om min höll på så där. Nog för att ingen i vår familj är involverad i våra planer utan  vi svarar bara om ngn frågar men det är för att vi valt det så men så som hon håller på är hemsktGråter

• Anonym

Hej. mina föräldrar är likadana.Så fort vi ska göra något så är alla andra mycket bättre .JAG hoppas verkligen att Ni klarar av henne.Det är t.o.m. så att jag går till en " Pratgubbe"Hälsningar & kramar på ER.Solig

• Anonym

Usch vilken trist svärmor! Säg till henne att om hon inte skärper sig så behöver hon inte komma alls! Det skulle jag ha gjort. Oavsett hur ni gör så låt inte en person få så stor makt över er, genomför ERT bröllop på ERT vis, ni är bättre än hon! KramSolig

• Chicita

Ett tips. Ni säger att det inte funkar att prata med henne. 
    Så skriv ett brev. Ett brev kan man läsa om igen och begrunda. När någon "pratar allvar med en" så kan man stänga av öronen och börja försvara sig och alltså inte ta in det den andre säger. Det är mycket lättare att ta åt sig skriven text. Det känns också hårdare och elakare. Så det är extremt viktigt att ni inte klottrar ner något i ren ilska bara...

Skriv gemensamt med din blivade. Förklara hur ni känner när hon gör så här. Berätta att det är ok om hon inte är jätteintresserad av erat bröllop eller gillar alla detaljer. Men att hon gör er så ledsna att ni funderar på att ställa in bröllopet på grund av henne !

Kolla formuleringar ordentligt så det är genomtänkt och att ni verkligen kan stå för det som är skrivet även om andra läser brevet.
    Ställ ett ultimatum.
    Antingen slutar hon klaga på erat bröllop och höja XXX till skyarna, eller så behöver hon inte komma på erat bröllop då hon uppenbarligen inte vill gå på det i alla fall eftersom det kommer att bli så hemskt enligt henne. 

• 1700tal
    Chicita skrev 2012-03-12 09:39:27 följande:

Mkt bra råd! Så gjorde jag och blivande svärmor för länge. Situationen höll på att bli ganska outhärdlig och hon gick över gränsen vid några tillfällen. Till slut reagerade jag och blev öppet både ledsen och arg (innan bet jag ihop och ignorerade). Då skrev vi brev fram och tillbaka till varann och fick ur oss allt. Efter det förändrades allt och jag tycker oerhört mkt om henne idag. Är är inte elak (inte förut heller) men är snabb att häva ur sig saker, ofta kritiska och ifrågasättande. Men det var ren omtanke, på hennes egna vis.

Så håller med Chicita, skriv ett uppriktigt med sansat brev ihop med din sambo.

• 1700tal
    1700tal skrev 2012-03-12 09:52:23 följande:

Så gjorde jag och blivande svärmor för länge.

För länge sen... Skulle det stå.
  • Strawberry
    Chicita skrev 2012-03-12 09:39:27 följande:
    Ett tips. Ni säger att det inte funkar att prata med henne. 
    Så skriv ett brev. Ett brev kan man läsa om igen och begrunda. När någon "pratar allvar med en" så kan man stänga av öronen och börja försvara sig och alltså inte ta in det den andre säger. Det är mycket lättare att ta åt sig skriven text. Det känns också hårdare och elakare. Så det är extremt viktigt att ni inte klottrar ner något i ren ilska bara...

Skriv gemensamt med din blivade. Förklara hur ni känner när hon gör så här. Berätta att det är ok om hon inte är jätteintresserad av erat bröllop eller gillar alla detaljer. Men att hon gör er så ledsna att ni funderar på att ställa in bröllopet på grund av henne !

Kolla formuleringar ordentligt så det är genomtänkt och att ni verkligen kan stå för det som är skrivet även om andra läser brevet.
    Ställ ett ultimatum.
    Antingen slutar hon klaga på erat bröllop och höja XXX till skyarna, eller så behöver hon inte komma på erat bröllop då hon uppenbarligen inte vill gå på det i alla fall eftersom det kommer att bli så hemskt enligt henne. 
    Även jag tänkte rekomendera er att skriva ett brev tillsammans, inte för att klaga på henne utan för att beskriva hur hon får er, och framför allt din blivande att känna sig. Det behöver inte vara ett långt brev och viktigast är att ni tänker efter ordentligt så att det inte går att tolka det ni skriver på något annat sätt än hur ni faktiskt menar.
Svar på tråden Nu avbokar jag hela bröllopet!!