Nu avbokar jag hela bröllopet!!
Jag har ingen lust med vårat bröllop nån mer!
Vi har planerat allt färdigt, in i minsta detalj, jag och min pojkvän. Precis hur vi vill ha det, musik, färgtema, maten, lokal, kyrka, präst, tärna&marskalk, resten av brudföljet etc. Allt är färdigt.
Men jag har ingen lust med bröllopet nån mer.
Den som förstör allt är min svärmor.
Det finns en annan i deras släkt som kommer gifta sig efter oss. Och denne släktings (vi kan kalla henne XXX) bröllop är det viktigaste i världen för svärmor. Inte hennes sons bröllop. Det gör att min pojkvän blir både arg och ledsen på sin mamma, vilket tar bort en del utav vår s k "bröllopsyra". Så fort vi nämner något om vårat bröllop (och låt mig nu tillägga, vi pratar inte om vårat bröllop i tid&otid, utan vi svarar ifall någon frågar om det) så replikerar svärmor med "Ja MEn på XXXs bröllop ska de göra så här och där ska de minsann äta det här och det kommer bli så mycket bättre och förresten, angående XXXs bröllop så...." och sedan tar hon över samtalet och babblar på om XXXs bröllop istället. De som frågat oss om vårt bröllop brukar bara se förvirrade ut, de vill ju ha svar om vårat bröllop, inte XXXs bröllop men det förstår ju inte svärmor.
Hon hånar de saker vi nämnt. Jag nämnde till en familjevän att jag vill ha flor istället för slöja, då sade svärmor att "Ja en sån där..(fnys) vet du att ta inte illa upp nu men det ser ju ut som ett myggnät, hahahaa!" Och sen skrattade hon hånfullt åt det. Och detta var bara en detlaj som hon hånskrattat åt. Som ett exempel åt er nu. Det har varit väldigt många sådana situationer, och jag VET att jag inte borde bry mig men jag tar åt mig trots allt. Och jag blir ledsen.
Så, varför utesluter vi inte henne ur planeringen helt då, undrar ni? Jodå, för all del. Det har vi gjort. De gånger hon kommer i kontakt med våra bröllopsplaner, det är när någon annan frågar om planerna och vi berättar och hon råkar höra på. I början fick hon vara delaktig, det är trots allt den första av hennes barn som gifter sig, men sedan hon började uppföra sig så här, och håna och kritisera alla våra planer så har vi slutat att berätta åt henne. Min sambo är ledsen över detta, eftersom han tycker att hans bröllop trots allt är viktigare än någon annans släktings, men min svärmor tänker inte så.
Så, just nu har jag lust att avboka hela bröllopet!! Gifta oss i smyg i rådhuset och smyga iväg på en bröllopsresa med pojkvännen och våra barn. Men grejen är samtidigt den att vi vill ha med andra viktiga personer på vårt röllop: min familj, resten av sambons familj.
Egentligen ville jag nog kanske bara skriva av mig... finns väl egentligen inget man kan göra. Prata med svärmor är lönlöst. Hon har gjort liknande saker tidigare oxå, bl a när vi väntade barn, då struntade hon helt i våran graviditet och var bara helt fixerad vid en annan släktings graviditet istället (XXXs syster i detta fall) och när min pojkvän försökte prata med henne om det så förstod hon ingenting.