• Altair

Klädsel på dop

Vad har man egentligen på sig på ett dop? Är det kavaj som gäller (det står inte på inbjudan) eller ska man bara vara "lite" fin?

• Svar på tråden Klädsel på dop
  • isis

Oj! Ska ju själv på dop snart..hihi
    Jag tror att det räcker att vara lite finklädd. Såpass mycket som mamma brukar klä upp sig för att gå i julottan ;)
    Nu blev jag fundersam jag med ju ;)

• Nyfiken gul , nu fru

Som konfirmationsprästen sa en gång till min lättklädda kompis apropå klädseln inför konfirmationen, kyrkan är ingen nattklubb eller fritidsgård.

Snyggt eller fint duger jättebra som klädsel. Man bör undvika jeans, joggingbyxor och liknande "vardagskläder" och likaså utmanande urringningar och kortkort.

Så ta på dig det du brukar ha vid typ familjemiddagar eller liknande.

• Altair

Tack! Då var det ungefär som jag trodde.

• Ananas

Jag äger en folkdräkt/bygdedräkt och tycker att det är fint att ha på bröllop och dop! Tyvärr är det inte många som äger en sådan och när jag var lite yngre tyckte jag den var töntig, men nu är jag stolt över min dräkt!

Vanlig finklädsel är bra till dop annars.

• Jema

På alla de dop jag varit på så är det vanlig finklädsel som gäller, alltså inget "överdrivet".

Jema

• Ejnie

Man kan antaglien hiva fram sin gamla etikettsbok (om man har en) och jag skulle tippa på att det står Kavaj och "förmiddagsklänning" (jag har mammas bok från 40-50-tal ) dvs lite mindre fint än det man har när man går bort på kvällen när det är kavaj.

• Jj?

Enjie, jag tror att du och jag skulle ha samma typ av kläder på dop... *skrattar*

Jag skulle förmodligen klä mig ett snäpp finare än söndagsmiddag med familjen. Min man skulle ha kavaj, skjorta och slips och jag en enklare klänning eller dräkt/kostym.

Jag har ungefär samma typ av kläder på mig (avvägda efter årstid naturligtvis) på dop, konfirmationer, studentuppvaktningar och bemärkelsedagsuppvaktningar under dagtid. Fin-/fest- kläder avpassade för dagtid är kanske en bra beskrivning?

• Ejnie

Jj? Absolut, vi matchar varandra

• Fredrika1

Kan man ha svart dräkt på ett dop eller är det för "dystert"?

• Jj?

I Sverige är man oftast som kvinna klädd i ljusa färger på dop (liksom på konfirmationer)

• Ejnie

Öhhh, Jj?,

det går väl med vilka färger som helst bara det inte är helsvart eller helvitt?
    Tänker att det är lite årstidsanpassat - ljusare på sommaren och mörkare på vintern...

Svar på tråden Klädsel på dop