• LinaLina

Musik till utomhusvigsel- hur gjorde ni?

Hej! Jag och blivande mannen ska vigas utomhus, på ett ställe som tillhandahåller högtalaranläggning, mikrofon. Solisten är en nära vän till oss. Hur har ni andra tänkt med musik kring utomhusvigsel? De alternativ jag snöat in på är att hyra in en/flera personer som spelar något (vilket?) instrument till sången eller så hittade jag sidan singback.se där man kan köpa bakgrundsmusiken, som kanske går att sjunga till.

Livemusik är ju alltid trevligast, men min kompis bor utomlands, så det finns begränsade övningsmöjligheter och jag funderar därför kring om det kan vara bäst att köra med bakgrundsmusik, som hon kan få i förhand att öva till, snarare än att para ihop henne med någon okänd kort inpå bröllopet.

Som sagt, jag behöver tips! Hur gjorde ni?

• Svar på tråden Musik till utomhusvigsel- hur gjorde ni?
  • Jalle

Hej! Vi ska också vigas oss utomhus. Vi tänkte först ha sång och gitarr men fick nyligen tag på två violinister. Så nu blir det förmodligen tre låtar på fiol, en ingångs-, en mitt i och en utgångs-. Funderar på om de ska få gå framför oss när vi går in. Vi har tema svensk sommar så det passar bra med fiol. Ingångslåten blir ev. "Brudmarch från delsbo", sen "Koppången" och sist "Klinga dina klockor". Inte helt bestämt än dock. Koppången är en av mina absoluta favoriter, är lite orolig att den är för sorglig bara. Vad tror ni? m.youtube.com/index%2F%3Fgl%3DSE%26hl%3Dsv&hl=sv&gl=SE#/watch?v=euxOI7unWXQ

• Jalle

Asch! Va svårt det ska va! Sök på Koppången på youtube och välj Kalle Moraeus på fiol (så blir den instrumental).

• Sörön10

Vi hade en utomhusvigsel! 

Vi hade absolut ingen möjlighet till el öht så vi fick helt enkelt tänka "De som hör, de hör!"

Psalmerna (välkända melodier just därför) kompades av en akustisk gitarr

Ingångsmusiken kompade också gitarren, en fiol spelade melodierna

Solisterna var en sångare och två akustiska gitarrer. Utan förstärkning.

Funkade jättebra! Vi hade turen att det var alldeles vindstilla. Vi var ute på en ö i öppet hav och det var alldeles fantastiskt!

Själv har jag sjungit bland annat på en utomhusvigsel utan förstärkning invid en brusande å.. Det var väl inte så jättelyckat planerat av brudparet för hjälp! Vad den ån brusade!  

• Cantaton

Om stället ni ska vara på tillhandahåller ljudanläggning tycker jag att ni ska tacka ja till att använda den. Personligen har jag nästan alltid med mig ljudanläggning när jag sjunger på utomhusvigslar. Vid ett tillfälle sjöng jag förvisso utan förstärkning i snöstorm och en annan gång på en brygga i skärgården där det blåste lite och det gick förvånansvärt bra att nå ut ändå, men det är ju roligare om man kan fokusera på att göra musik med olika nyanser än att fokusera på att höras. Då är förstärkning en tacksam hjälp.

Det framgår inte om din kompis är en van sångerska, eller om det här är väääldigt stort och "nervöst" för henne. Om hon är proffs kan hon utan problem träffa en kompmusiker på plats innan vigseln och spela igenom sången. Om hon är ovan kan det vara skönt att ha ett förinspelat komp som hon kan "lära sig" och hitta hållpunkter i.  Men fråga henne! Hon vet givetvis bäst vad hon behöver och känner sig trygg med. Fördelen med levande ackompanjemang är ju att musikern kan följa henne och "rädda" henne om hon kommer av sig, medan en bakgrundsskiva bara går vidare.

• LinaLina

Tack för era svar! Nästa steg blir att höra med vår kompis!

• Cantaton
    LinaLina skrev 2012-03-09 20:50:08 följande:
    Tack för era svar! Nästa steg blir att höra med vår kompis!
    Låter klokt :)
Svar på tråden Musik till utomhusvigsel- hur gjorde ni?