• Monica89

psalmer

Vilka psalmer ska ni ha?
     Tror vi tar psalm 84 och "du vet väl om att du är värdefull"

• Svar på tråden psalmer
  • Guffi

Vi har fastnat för "På bröllopsdagen ber vi" Den sjungs med samma melodi som "Den blomstertid nu kommer" så det är en som alla kan sjunga med i.

"Du vet väl om att du är värdefull" är en av mina personliga favoriter så den ska jag försöka få med ;)

Psalm 84 är också fin!
    Hur måga psalmer är det man "måste" ha?

• Monica89

2 "måste" man ha, brukar vara 2-3, men vill inte att vigsel ska bli för lång (så man hinner svimma) så vi tar bara 2 psamler och två solosånger.

• TheD

Vi hade två. Helst ville vi bara ha en då det finns bara en riktigt fin psalm: "Vänlig grönska" och sen valde bi "nu är det morgon"

• daniiel

Vi hade också "På bröllopsdagen ber vi", jag tycker texten till den är jättefin och ett plus är ju att de flesta (alla?) känner igen melodin och då blir det lättare att sjunga med :) Utöver den hade vi "En vänlig grönska", som nog är min absoluta favoritpsalm :)

• Sörön10

Vi hade "På bröllopsdagen ber vi" och "En vänlig grönska". Så vackra! Plus att de flesta kan dem, vilket var ett önskemål vi hade eftersom vi varken kunde ha psalmböcker (för notläsarna) eller orgelmelodispel (var utomhus med en akustisk gitarr som komp).

• PannePann

Vi har planerat att ha 3 psalmer & en solosång. Vi gifter oss 19 maj och har inte träffat prästen än för vigselsamtal, men förhoppningsvis ska det inte vara några problem...
    De psalmer vi har tänkt oss är nr 2 "Herren, vår Gud, är en konung", nr 201 "En vänlig grönskas rika dräkt" och nr 297 "Härlig är jorden".

• Guffi

Åh! "En vänlig grönskas.." pratade vi också om! Den får det nog bli istället för de andra. Den 5 maj blir ju den klockren!

Var på en temagudstjänst i söndags med temat vigsel, där sjöng prästen och kantorn "Där du andas" - känd från filmen Arn. Varken jag eller gubben har sett filmen men vi blev störtförälskade i låten! Och de gjorde den såå bra! Tvåstämmigt och kompat på piano. Verkligen vackert! Så nu ska vi försöka få fatt i någon som kan tänka sig att sjunga den i kyrkan...

Svar på tråden psalmer