• Sara 120707

    Kan man avböja sig sin egen möhippa/svensexa?

    Får man fråga varför?


    Jag kan tycka det låter väldigt avvisande att skriva att man inte vill ha någon svensexa/möhippa, det är ju ett firande som vännerna anordnar för en och jag tycker man ska ta det som en komplimang.


    Sen har jag FULL FÖRSTÅELSE för att det finns saker man inte vill göra på en MH/SS; att gå o skämma ut sig el. dricka en massa etc. beroende på personlighet.


    Hade mina vänner försökt få mig att gå på stan o skämma ut mig hade jag gått hem, men en MH/SS kan ju vara precis vad som helst allt från en fika med vännerna till spa och tjejsnack eller kanske en picknick.


    Jag tycker Chicitas idé om att vara tydlig med vad man inte vill ha och vad man kan tänka sig istället känns mer sympatiskt.


    Tycker det verkar underligt att inte uppskatta att vännerna VILL fira en på något sätt och tänker att man kanske hade kunnat prata med de närmsta och se till att ge dem väldigt tydliga riktlinjer för vad man skulle/inte skulle uppskatta.

  • Sara 120707
    Jossa skrev 2012-03-07 15:00:30 följande:

    tycker det låter som superbra idé. Som du säger sara så tycker inte jag heller om själva idén att skriva det på en inbjudning. känns avvisande och nästan elakt. Men att sprida rykte eller helt enkelt berätta för de närmsta som troligen skulle ordna något likande känns som en bra idé. i svar på frågan varför så är det inte det att vi inte uppskattar att våra vänner vill göra saker för oss, det är bara att vi hellre tar det vid ett annat tillfälle isåfall. Min m2b har varit gift förut och tycker väl att han redan gjort det och det var som inget han är särskillt säker på att han vill göra igen. Själv känner jag helt enkelt att jag inte vill. Det har inte med om det är picknick, gocart eller strippor. oavsett hur den ser ut så vill jag helt enkelt inte. Hört många skräckhistorier om just sånna här saker men jag tror inte våra vänner skapar sån kalabalik, haha. Det är mer än känsla av att detta blir vårt bröllop där vi hellst vill göra på vårt eget vis. Har hellre tänkt att åka på semester med närmsta vännerna efteråt istället. Men innan bröllopet vill vi bara rå om varandra.


     


    Chicita ditt förslag var super, att sprida ryktet och be någon bromsa om det skulle gå åt ett visst håll. Min blivande känner som sagt ändå att det inte kommer lyckas, han tror att hans bästa vän inte kommer kunna hålla sig. Det tror itne jag heller. Men då min blivande kan be honom hålla sig till sånt som han vet att han tycker om att göra ifall någon skulle komma på något annat bus. En perfekt svensexa för min m2b vore att ta grabbarna å köra crosscart eller åka ut i båten och fiska å dricka öl. Men det är som sagt något vi ändå planerar göra med våra vänner efter bröllopet som en gemensam smekmånad med våra närmsta vänner. Kanske vi har udda planer på vår smekmånad men så får de bli :P Tusen tack för alla bra svar och tips och råd. Ska prata med karln nu efter jobbet så få vi se vad han tycker =)


    "Daniiel:


    Det finns faktiskt människor som inte tycker om sådana saker, utan att det handlar om att man inte uppskattar att folk vill göra något för en osv. Många undanber sig uppvaktning på födelsedagar och liknande också.

    Jag tycker man har all rätt att själv bestämma om man vill bli uppvaktad, vad det än gäller."



    Jossa:
    Jag tror det funkar att helt enkelt ryktesvägen sprida ut att ni gärna avstår från MH/SS innan bröllopet.
    Antingen kan du ju faktiskt säga att ni gärna tar något soft och avslappnat tillsammans efter bröllopet eller inte ge någon förklaring.
    Men man får ju ändå tänka på att det är ett det är ett önskemål och en möhippaär ju en typ av gåva från ens vänner.
    Ibland kan det vara bra att ge folk en "utväg" så att om de tvunget vill göra något så blir det något som passar er och inte något crazy man inte har någon kontroll över.
    Daniiel:
    Anledningen att jag undrade varför är eftersom man kan ha olika anledningar att inte vilja och ett råd kan vara ganska beroende av anledningen.
    Faran med att bara säga nej och inga alternativ eller preferenser är ju att det kan bli något iaf men då helt utan att man kunnat påverka typen av MH/SS.
    Samma sak som att vi har avtackat oss presenter till bröllopet och sagt att det vi uppskattar mest är att de kommer. Däremot har vi lagt till att vill de ändå hedra oss med en gåva så har vi alla prylar vi behöver men ett bidrag till en smekmånad tar vi gärna emot.
    Om man bara avtackar presenter så öppnar man upp för möjligheten att det ändå är gäster som vill ge något och sen får man vara tacksam för de fyra brödrostarna och tre kristallvaserna man kanske får.
  • Sara 120707
    Jossa
    Jag tror det funkar att helt enkelt ryktesvägen sprida ut att ni gärna avstår från MH/SS innan bröllopet
    Antingen kan du ju faktiskt säga att ni gärna tar något soft och avslappnat tillsammans efter bröllopet eller inte ge någon förklaring
    Men man får ju ändå tänka på att det är ett det är ett önskemål och en möhippaär ju en typ av gåva från ens vänner
    Ibland kan det vara bra att ge folk en "utväg" så att om de tvunget vill göra något så blir det något som passar er och inte något crazy man inte har någon kontroll över
    Daniiel
    'Anledningen att jag undrade varför är eftersom man kan ha olika anledningar att inte vilja och ett råd kan vara ganska beroende av anledningen
    Faran med att bara säga nej och inga alternativ eller preferenser är ju att det kan bli något iaf men då helt utan att man kunnat påverka typen av MH/SS
    Samma sak som att vi har avtackat oss presenter till bröllopet och sagt att det vi uppskattar mest är att de kommer. Däremot har vi lagt till att vill de ändå hedra oss med en gåva så har vi alla prylar vi behöver men ett bidrag till en smekmånad tar vi gärna emot
    Om man bara avtackar presenter så öppnar man upp för möjligheten att det ändå är gäster som vill ge något och sen får man vara tacksam för de fyra brödrostarna och tre kristallvaserna man kanske får.
Svar på tråden Kan man avböja sig sin egen möhippa/svensexa?