• MissBroccoli

Hur välja värdpar?

Som rubriken lyder funderar jag på hur man tänker när man ska välja värdpar/toastmaster.

Vi har ingen i familjen eller vänner som känns självklara och flera tycker det är jobbigt att prata inför folksamlingar. Men det känns ändå som det vore bra om någon/några kan ha lite koll på klockan, när det är dags för olika saker, hälsa välkomna m.m.

Våra föräldrar skulle kunna hålla i sånna saker å har inte jobbigt att prata inför folk men de känns inte så kul att ge dem den uppgiften.

Hur tänker ni??? Och hur skulle ni gjort?

• Svar på tråden Hur välja värdpar?
  • Doofie

Vi har ett kompispar som passar riktigt bra, men jag vet vad du menar. Hade vi inte haft dem vet jag inte vilka vi skulle valt.
    Fråga föräldrarna så får ni se vad de säger. Kanske tycker de att det skulle vara roligt?
    Men jag förstår vad du menar med att det inte känns så roligt, har själv lite dåligt samvete för att vi ber några av våra bästa vänner göra detta och de inte bara får vara gäster.
    Men samtidigt måste man kunna lita på att folk inte tar på sig nåt fast de inte vill :)

• ThereseV

Vi kommer nog dela upp det lite, ett par av sambons vänner får ta toastmaster-rollen under middagen sen kommer vi nog fråga hans föräldrar om dom kan hålla i trådarna vid kyrkan och under minglet. Ger man inte allt ansvar till samma person så kan dom ju iaf vara bara gäst på delar utav dagen. Någon måste ju hålla i det och så länge man inte tar in folk utifrån (vilket jag tycker skulle kännas lite konstigt) så måste det ju bli någon av gästerna..
    Det vi går på i första hand när vi väljer folk är vilka som skulle klara av det (och tycka att det är kul). Man måste ju vara rätt social och gilla att prata inför folk för att det ska bli riktigt bra. Och som Doofie skrev, vill dom inte så hoppas man ju att dom vågar säga ifrån:)

• MissBroccoli

Tack för svaren!

Grejen är lite den att våra föräldrar (framförallt min mamma då hans föräldrar bor 30 mil bort) kommer ställa upp å fixa å dona ändå. Känns lite som de räcker med det.

Vi har några vänner som jag kan tänka mig skulle fixa det och tycka det var kul men:
    Par1- de gifte sig förra året och de verkar lite som hon vill "ge igen" så jag är rädd för en massa bus å upptåg(vilket vi inte vill ha). Tex så BEODRADE hon oss tärnor att fixa en möhippa men jag vill inte ha någon och då svarar hon bara att det bestämmer väl inte du å ser lurig ut...

Par2- Han är en pratkvarn men hon är mer tystlåten. I och försig skulle de kunna planera ihop och han sköter pratandet under festen.

Ideén med att dela upp det var bra men vi har tänkt oss är att det blir en kortare borgerlig cermoni precis utanför festlokalen. Vi är inte på plats så vi behöver någon som hälsar välkommen och ser till att alla får dricka och tilltugg.
    Efter cermonin tänkte vi mingla en stund innan det är dags att gå in å då blir det värdparet som får tala om det. Under middagen blir det de som talar om vilket bord som kan hämta mat och även att det är ok att hämta om. och så är de ju de som håller i när det blir tal (om nån nu vill tala) och om nån vill göra nån lek (nån lek är helt ok men kvinnan i par1 kan hitta på mer än så :P )

Hade varit så skönt å ha nån som känndes självklar men de lutar nog mest åt par 2. Känns som det är väldigt skönt å ha någon som kan ha lite koll under dagen å håller i detta.

• MsChevy

Vår toastmaster träffade vi första gången på några kompisars bröllop, där han var toastmaster. Vi tyckte han gjorde ett sånt kanonjobb, så det blev att han kommer toastmastra på vårt bröllop med. Han pratar dessutom både svenska o norska (min blivande är norsk), så alla gäster kommer förstå...

Värdpar har vi inte löst än, tror nog att vi själva kommer hålla i OSA-svaren o svara på frågor innan bröllopet. Men på själva bröllopsdagen får de vända sig till toastmastern eller nån i vårt brudfölje o så får de vidarebefodra frågor till oss. Toastmastern kommer hålla i välkomnandet till lokalen för då är vi o fotograferas.  

Svar på tråden Hur välja värdpar?