• Zima

    Har någon av er gjort en fuling?

    Är frisyren väldigt viktig för dig och du vill att varenda hårstrå ska ligga rätt kan det kännas tryggare att välja bröllopsuppsättningen om det ingår en konsultation. Annars kör på vanlig festuppsättning.

    Jag var med om något tråkigt tidigare i veckan. Ska gifta mig om en vecka och hade bokat in festuppsättning (timpris 900 kr) hos en frisör. I fredags skulle jag även klippa och färga håret hos samma frisör. Var inne i butiken i torsdags och ville se färgerna och även kolla att min önskade håruppsättning (lockligt hår med liten uppsättning) skulle ta cirka 1 h. Jag hade en liknande frisyr på min examensbal och då tog det cirka 1h och den frisyren höll från kl 12 till sent på natten.

    Jag råkade nämna att det var min bröllopsdag och då blev frisören genast osäker och var tvungen att prata med chefen som även han var på plats. Chefen sa att om det var min bröllopsdag var jag tvungen att välja deras bröllopspaket (3000 kr) där det ingick konsultation och provuppsättning. Jag sa att jag ej var intresserad av en provuppsättning eftersom min önskade håruppsättning är enkel och att frisyren inte är så viktig för mig. Men han fortsatte att argumentera för att när deras kunder har en bröllopsdag så vill de göra på ett visst sätt, hålla en hög standard och han påpekade även att de lägger ner mer arbete i jämförelse med en vanlig festuppsättning. Jag hävdade att det var upp till mig som kund vilken tjänst jag ville köpa och i mitt fall ville jag tillbringa max 1.5 h (helst 1h) hos frisören eftersom jag har annat inbokat under dagen. Men de vägrade ändå att utföra en festuppsättning på mig eftersom det var min bröllopsdag. Det slutade med att jag bokade av festuppsättningen, klippningen och hårfärgningen hos dem. Får det verkligen gå till så här?

    Jag har nu bokat in en festuppsättning hos en annan frisör och kommer inte att nämna att det är min bröllopsdag.

  • Zima

    Jag ringde konsumentvägledaren i min kommun och dett finns ingen svensk lag som stöder kunden i detta avseende. Frisören har rätt att själv välja deras tjänster. Sen kan man tycka att det är felbehandling men det hjälper ju inte kunden.

    Vad hände med "Kunden har alltid rätt?"? :)

    Jag kommer aldrig att gå till den frisören igen och kommer att berätta denna lilla historia till kollegor och bekanta så att de förhoppningsvis ej går dit.

    Dock har jag ingen aning om hur den nya frisören jag har bokat in för festuppsättning står i frågan. Tänker inte riskera något inför lördagens bröllop. :)

Svar på tråden Har någon av er gjort en fuling?