• katarinarask

Hår eller smink först?

Vad ska man göra först, sminka sig eller håruppsättning?

Ska ringa till de olika ställena och boka tider men så slog det mig att det kanske är bra att börja med någon utav dem först.

• Svar på tråden Hår eller smink först?
  • Odium
    ElinFalk85 skrev 2012-03-05 13:08:40 följande:
    ja jag har adhd så för mig är det viktigt hur man utrycker sig. jag utrycker mig så, säger aldrig att saker är på ett visst sätt utan att kunna backa upp det med fakta. trodde det var basic.
    Onödigt att bli grinig och hoppa på någon för att de uttrycker sig på ett sätt som du inte fann klart nog.
    Tror att de flesta här inne läste "Enligt min erfarenhet", sen om man själv vet om att man ska ha utsälppt hår som tar kortare tid behöver man kanske inte vara ett geni för att förstå att ordningen kan ändras.
    TS efterfrågade väl hur man brukar göra?

Angående trådstarten:
    Jag kommer göra mitt smink först och bättre på under dagen. Ska ha en circlet som hänger ner i pannan, och den vill vi nog sätta dit medan håret görs.. och kanske inte lyckas förstöra uppsättningen om vi ska sminka efteråt.
  • ElinFalk85
    Odium skrev 2012-03-05 18:25:44 följande:
    Onödigt att bli grinig och hoppa på någon för att de uttrycker sig på ett sätt som du inte fann klart nog.
    Tror att de flesta här inne läste "Enligt min erfarenhet", sen om man själv vet om att man ska ha utsälppt hår som tar kortare tid behöver man kanske inte vara ett geni för att förstå att ordningen kan ändras.
    TS efterfrågade väl hur man brukar göra?

Angående trådstarten:
    Jag kommer göra mitt smink först och bättre på under dagen. Ska ha en circlet som hänger ner i pannan, och den vill vi nog sätta dit medan håret görs.. och kanske inte lyckas förstöra uppsättningen om vi ska sminka efteråt.
    fast det stod inte enligt min erfarenhet, det stod att det är så.
  • Chicita

Om man ska ha håret borta från ansiktet (alltså en lite mer strikt frisyr) så kan man sminka efteråt, men om man ska ha slingor av hår runt ansiktet eller en "lös" frisyr så bör man köra sminket först så man kan dra undan håret utan att förstöra några eventuella lockar.

Jag har suttit makeupmodell många gånger och om man inte drar bort håret från ansiktet ordentligt när man sminkas så har man snart underlagskräm i hela håret och det är väl kanske inte såna highlights man vill ha på sin bröllopsdag Flört 

• Odium
    ElinFalk85 skrev 2012-03-05 18:43:44 följande:
    fast det stod inte enligt min erfarenhet, det stod att det är så.
    Ja, jag ser det. Jag menade att det var onödigt att hoppa på någon när de flesta förstod vad hon menade. Det finns trådar för att märka på ord och uttryck, använd dom.
  • SnuttisSessan

Hår först och make sist. Så gjorde vi på mitt bröllop och det blev kanon, inget som kladdade eller så, kanske beroende på make up artisten. Jag hade håret lockat och inte uppsatt på något sätt och i alla fall inga problem :)

• sollan

Jag kommer få mitt hår uppsatt först och sminkad efter...Frisören och sminkösen har bestämt så =)

Blivande vårbrud
  • ElinFalk85
    Odium skrev 2012-03-05 19:18:24 följande:
    Ja, jag ser det. Jag menade att det var onödigt att hoppa på någon när de flesta förstod vad hon menade. Det finns trådar för att märka på ord och uttryck, använd dom.
    okej men för mig är det viktigt att man uttalar sig korrekt. det är en VÄLIDIGT stor skillnad på egen erfarenhet, det är basic när man kommunicerar. jag "hoppar på" alla som gör så.
  • Willow
    ElinFalk85 skrev 2012-03-05 19:31:19 följande:
    okej men för mig är det viktigt att man uttalar sig korrekt. det är en VÄLIDIGT stor skillnad på egen erfarenhet, det är basic när man kommunicerar. jag "hoppar på" alla som gör så.
    Det ar fortfarande ett omotiverat pahopp, som ar otrevlig, oartigt och ohyfsat! Som Odium skrev, anvand dem specifika tradar som finns dar du kan uttrycka din ilska om felaktiga uttryck. 
  • ElinFalk85
    Willow skrev 2012-03-05 20:40:43 följande:
    Det ar fortfarande ett omotiverat pahopp, som ar otrevlig, oartigt och ohyfsat! Som Odium skrev, anvand dem specifika tradar som finns dar du kan uttrycka din ilska om felaktiga uttryck. 
    fast man väljer ju också hur man ska tolka saker. jag som har adhd måste hela tiden överväga hur jag ska tolka saker och ting, det ingår lixom då. jag hade inte ens brytt mig om någon märkt ord som du kallar det. ryckt på axlarna. finns så mkt vettigare att bli arg över.
  • Odium
    ElinFalk85 skrev 2012-03-05 20:43:44 följande:
    fast man väljer ju också hur man ska tolka saker. jag som har adhd måste hela tiden överväga hur jag ska tolka saker och ting, det ingår lixom då. jag hade inte ens brytt mig om någon märkt ord som du kallar det. ryckt på axlarna. finns så mkt vettigare att bli arg över.
    Jag har skrivit i din GB. Vi behöver inte ta diskussionen här.
  • thegedinstudio
    thegedinstudio skrev 2012-03-05 12:44:02 följande:
    Hej! Jag gör både hår och smink, och brukar börja med håret eftersom det tar längst tid, och som sagt så vill man ha sminket så fräscht som möjligt inför fotograferingen som de flesta har mellan fixet och vigseln =)
    Hehe blev visst en vild diskussion här :)

Men enligt min erfarenhet.. ville jag mest påminna om den kommande fotograferingen! Dessutom skrev jag "brukar" därför att jag inte heller alltid gör håret först... =) men för det mesta!
  • EmelieKarlsson

Hej, har en fundering som någon av er kanske kan hjälpa mig med :)

det är så att jag tog en vännina till hjälp (då jag ska göra make-up och hår hemma och till mestadels själv) och vi lekte fram denna frisyr, när vi skulle ta och pröva den igen kommer ingen av oss ihåg hur vi gjorde...någon som har förslag på hur man ska göra för att få denna frisyr? :)

Svar på tråden Hår eller smink först?