Bleka tänderna?
Har ni gjort det? Jag undrar hur länge de håller, för de håller väl inte för alltid lixom... och om ni fått ilningar i tänderna av det?
Har ni gjort det? Jag undrar hur länge de håller, för de håller väl inte för alltid lixom... och om ni fått ilningar i tänderna av det?
Hej:) Jag bleker oxå mina tänder, Det är precis som dom andra säger förutom ensak, du kan välja hur du vill bleka tänderna. Oftast så är procenten beroende på vilken tandblekningssätt du vill göra. Om du alltså vill bleka dagtid eller under natten. Om du vill bleka under natten så ska man använda 10-15 % eftersom den ska du ha på tänderna mellan 8-10 tim Medans 20% ska du bara ha inne i Max 4 timmar och endast dagtid. Du ska absolut inte köpa produkter som finns i butik eller på nätet för det kan skada mer än vad det gör nytta. Tycker absolut att du ska gå till din tandläkare och få tandblekning därifrån. Mitt kostade 3000 kr första gången eftersom då gör dom skenorna, efter det så kostar det ca 700 kr per behandling. Väl mött Andie
Jo, jag kände ilningar i början, men det går över.. Det beror på lite oxå vilken styrka du använder. Jag har 1 spruta kvar sen min förra behandling och den tänkte jag använda 1 vecka innan mitt bröllop:) Min tandläkare berättade för mig att man gör inte tänderna illa på något sätt utan du typ "rensar" tänderna innefrån, Blekningsmedlet gör att porerna öppnas och all smuts man har lagrat under alla år försvinner, och det är när porerna öppnas som man kan få lite ilningar :) Väl mött Andie
Jag har oxå gjort skenor hos tandläkaren och har lägsta styrkan. Jag har (tydligen) extremt känsliga tandhalsar så för mig är det här ett rent helvete. Men tandläkaren påpekar hela tiden att det bara är bra att inte stressa och ta några timmar då och då. Ju längre man "drar" ut behandlingen, desto bättre. Mina övertänder klarar 3-4 tim max innan jag får ont. Och då snackar vi inte lite ilningar (som när man äter glass) utan sprängningar och (om jag inte tar bort skenorna) tandvärk. Undertänderna klarar 1,5-2 tim sen måste skenan bort bort bort! Väntar minst ett par v mellan varje blekning. Så totalt blir det nog inte en hel behandling för mig, hinner inte med det om inte annat!
Okej, tack för alla svar!
Men om jag nu vänder mig till de som gjort det själva hemma, utan tandläkarens hjälp, va säger ni då? Jag har asolut inte pengarna att göra de hos tandläkaren men undrar om jag "vågar" göra de själv... :P
Har en kompis som gjort det i thailand och hon säger att det gjorde så djävulskt ont. Under tiden och flera timmar efteråt, sen kom det ilningar som gjorde galet ont lite då och då i några dagar efteråt. Hon kommer aldrig göra om det och råder mig att aldrig bleka tänderna!
Haha njaee... jag tänker nog inte åka till Thailand o göra de :P
Någon som har tips på bra tandblekning att göra hemma? Jag förstår att det bästa alternativet är att gå till tandläkaren men om man nu har lite tandläkarskräck kanske det finns ett alternativ som någon provat?
Jag har blekt tänderna hemma själv. Första gången var när jag bodde i USA 2006 och det ilade ingenting och blev jättebra. Gjorde det igen 2008 och det blev bra igen. Nu försökte jag bleka nyligen igen och då ilade det så då gjorde jag det inte.
Jag har betalat ca 350 kr per gång och jag använt mig av märket Whitestrips. Mina tänder har inte skadats utan min tandläkare säker snarare att jag har väldigt bra tänder. Och jag får fortfarande, flera år efter, komplimanger på tänderna.
Hoppas det hjälpte.
Hanna
Tack så mycket Hanna!!
Du kan läsa lite om de här:
www.dentist.net/whitestrips-compare.asp
När jag blekte fanns det en som hette Classics, men den finns inte längre. Jag tror på den längst upp på sidan. Den låter mest likt min. 30 miniuter om dagen. Tror inte på de som endast är 5 minuter om dagen.