• Head Over Heels

Toastmaster/toastmadame?

Vi ska gifta oss i sommar och kommer att bjuda ungefär 30 gäster till vårat bröllop. Ni som har/har haft ungefär samma antal gäster, ska ni ha/hade ni "toastmaster o toastmadame"?

• Svar på tråden Toastmaster/toastmadame?
  • Head Over Heels

Funderar på om man har toastmaster/toastmadame på "större" bröllop kanske..?

• Chicita

Toastmaster / toastmadame kan du ha oavsett hur stort bröllopet är. Eller tja om det är bara föräldrar och syskon till brud och brudgum kanske man hoppar det Flört

Fördelen med en toastmaster är att man kan släppa styrandet av festen till denne. Alltså när man väl är klara med bröllopet så tar toastmaster över tömmarna och styr resten av kvällen. 
    Dvs kontakt med den/de som sköter maten / fikat. Svarar på eventuella frågor, fixar taxi mm mm. Dom finns inte bara för att annonsera tal.

Vi hade ca dubbelt så stort bröllop som er. Men vi hade ändå två toastmasters. Och gud vad skönt det var att kunna lämna över i deras händer och "bara vara brudparet" och njuta av hela kvällen Skrattande 

• Fjärilen

Vi kommer att vara ca 35 personer. Vi har valt att ha en toastmaster, vi vill inte ha sånger och ska inte ha något festhäfte. Utan han kommer mer vara organisatör för middagen och lite grejer som blir runt omkring och om någon vill hålla tal tex så att de inte gör det precis när man får varmrätt osv... Han sak även hjälpa till vid vigseln och se till att alla går dit de ska osv...

• Head Over Heels

Det är närmsta familjen och närmsta vännerna på bådas sidor som vi kommer bjuda. Kan kanske vara bra att ha någon som styr upp det lite så att man själv kan "slappna av". Vet inte alls vem/vilka vi skulle fråga i så fall bara...

• Chicita
    Head Over Heels skrev 2012-03-04 21:31:38 följande:
    Det är närmsta familjen och närmsta vännerna på bådas sidor som vi kommer bjuda. Kan kanske vara bra att ha någon som styr upp det lite så att man själv kan "slappna av". Vet inte alls vem/vilka vi skulle fråga i så fall bara...
    Välj någon som inte är rädd för att prata inför folk, någon social och utåtriktad.
    Och även strukturerad. Någon ni litar på Glad 

Vi hade min makes mosters man och hans son som toastmasters.
    Alltså inte den mest närstående... Inte den vi umgås med mest. Men någon som alltid håller låda på alla fester, som organiserar och styr upp när vi har större släktträffar (även om det ju långt ifrån är samma sak som ett bröllop) och han har kundkontakter i sitt jobb. 
  • MajaStina
    Head Over Heels skrev 2012-03-04 17:41:23 följande:
    Vi ska gifta oss i sommar och kommer att bjuda ungefär 30 gäster till vårat bröllop. Ni som har/har haft ungefär samma antal gäster, ska ni ha/hade ni "toastmaster o toastmadame"?
    Det där har jag oxå funderat på! Skulle vara skönt att slippa vara den som håller i trådarna under dagen faktiskt. Har tänkt be en av mina närmsta vänninnor att hålla i det. Hon gifte sig själv i fjol och har erbjudit sig att hjälpa till. Blir nog ca 40 personer om alla kan komma och då är det bara familjen och våra närmsta vänner. Vill heller inte ha en massa allsång och grejer utan vi käkar och kanske nån håller ett tal o sen blir det bara rolig fest och en massa massa dans!! Hoppas på en lyckad fest!!
  • Head Over Heels
    Chicita skrev 2012-03-04 21:58:25 följande:
    Välj någon som inte är rädd för att prata inför folk, någon social och utåtriktad.
    Och även strukturerad. Någon ni litar på Glad

Vi hade min makes mosters man och hans son som toastmasters.
    Alltså inte den mest närstående... Inte den vi umgås med mest. Men någon som alltid håller låda på alla fester, som organiserar och styr upp när vi har större släktträffar (även om det ju långt ifrån är samma sak som ett bröllop) och han har kundkontakter i sitt jobb.
    Får funderapå vem av mina vänner eller släktingar som stämmer in på detta ;)
Svar på tråden Toastmaster/toastmadame?