• Brud vår 2012
    Äldre 2 Mar 20:43
    5571 visningar
    18 svar
    18
    5571

    vilka psalmer ska ni ha?

    Hej!

    Vilka psalmer ska ni ha!!

    Vi ska ha 'du vet väl om att du är värdefull' och som nr 2 vet vi ej!
    Men det känns som om man vill ha någon som alla kan, typ 'den blomstertid nu kommer', samtidigt som den känns lite 'för vanlig'

    Så kom gärna med tips på 'kända men ej för vanliga/tråkiga'
    tack på förhand!

    kram o lycka till till er alla!!

  • Svar på tråden vilka psalmer ska ni ha?
  • Tezzis­en
    Äldre 2 Mar 20:53
    #1

    Vi funderar också på "du vet väl om att du är världefull".....men sen den andra är svår, vill inte ha någon jätte religös sång.....så hoppas ni har tips och ideer på vad man kan ha Glad

    Hon som kommer sjunga två sånger under bröllopet kommer sjunga "För kärlekens skull" & "Av längtan till dig"

  • Lissie­84
    Äldre 2 Mar 21:39
    #2

    Vi kommer ha tre psalmer och vi ville ha nåt som alla känner igen och kan sjunga med i, så vi valde:

    1 härlig är jorden
    2 på bröllopsdagen ber vi ( samma melodi som den blomstertid nu kommer)
    3 en vänlig grönskas rika dräkt.

    Ingen är väl egentligen unik så att säga men de är fina och de texterna är bra. Möjligtvis ifall den fanns kvar i pslamboken skulle det varit kul att ha min farmors konfirmationspslam, fädernas kyrka som har en väldigt fin rad om "brudgummens  löfte till bruden". 

  • Linnéa­Jonath­an
    Äldre 3 Mar 09:28
    #3

    Vi ska ha 2 psalmer och vi har valt "En vänlig grönskas rika dräkt" och "I denna ljuva sommartid".
    Passar bra till vårt junibröllop! Glad 
    Dessa är ju ganska kända ändå så de alra flesta borde kunna sjunga med iaf... Flört 

    Lycka till med bröllopet! 

  • Äldre 3 Mar 09:47
    #4

    Även vi hade "En vänlig grönskas rika dräkt", sedan hade vi en vigselpsalm som heter "På bröllopsdagen ber vi" som är jättefin tycker jag. Den sjunger man dessutom till samma melodi som "Den blomstertid nu kommer", så det är lätt för alla att hänga på även om de inte hört texten förut :)


  • liva
    Äldre 3 Mar 11:19
    #5

     Till din blomstrande äng (tror det är psalm 954) är väldigt fin.

    Du kan lyssna på den här



    och texten finns här blogg.amelia.se/astapastasson/2011/06/30/jag-fick-en-vacker-psalm-av-en-van/

  • sollan
    Äldre 3 Mar 11:44
    #6

    Vi kommer ha 2 psalmer.

    Till man och kvinna gjorde han (melodi: I denna ljuva sommartid)

    På bröllopsdagen ber vi  (melodi: Den blomstertid nu kommer)

    Vi valde två välkända melodier för att det skall vara lätt att kunna sjunga med.
    Sen så passar de dessutom bra.


    Blivande vårbrud
  • Tezzis­en
    Äldre 3 Mar 12:22
    #7
    liva skrev 2012-03-03 11:19:22 följande:
     Till din blomstrande äng (tror det är psalm 954) är väldigt fin.

    Du kan lyssna på den här
    " target="_blank">



    och texten finns här blogg.amelia.se/astapastasson/2011/06/30/jag-...
    Jag gillade verkligen den....så nu är nog psalmerna också bestämda...ytterligare en sak att bocka av i listan Glad
  • Äldre 3 Mar 21:54
    #8

    Psalm 883 av Mikael Wiehe är fin!


     


    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10820711.ab


     


    Vi ska ha Den blomstertid och En vänlig grönskas rika dräkt eftersom vi gifter oss på midsommarafton, mer än så har vi inte bestämt (man har väl tre psalmer?).

  • Äldre 3 Mar 23:17
    #9
    sofiasmamma skrev 2012-03-03 21:54:20 följande:

    Psalm 883 av Mikael Wiehe är fin!


    www.aftonbladet.se/nyheter/article10820711.ab


    Vi ska ha Den blomstertid och En vänlig grönskas rika dräkt eftersom vi gifter oss på midsommarafton, mer än så har vi inte bestämt (man har väl tre psalmer?).


    Det ingår tre psalmer i vigselgudtjänsten, men många väljer att plocka bort den i mitten och bara ha två :) Man måste ha två stycken, men den tredje är alltså valbar.
  • Äldre 3 Mar 23:28
    #10
    daniiel skrev 2012-03-03 23:17:31 följande:
    Det ingår tre psalmer i vigselgudtjänsten, men många väljer att plocka bort den i mitten och bara ha två :) Man måste ha två stycken, men den tredje är alltså valbar.
    Ok! Vi ska nog ha tre, vi vill ha mycket musik! :)
  • Äldre 3 Mar 23:32
    #11
    sofiasmamma skrev 2012-03-03 23:28:48 följande:
    Ok! Vi ska nog ha tre, vi vill ha mycket musik! :)
    Tänk bara på att kanske hålla tillbaka lite på antalet solosånger då, för även in och utgångsmusiken är ju musik. För att citera någon annan här på BT (tror jag det var), "Tänk på ett det är en vigselgudstjänst och inte en konsert." , ja något sådant var det iaf ;P
  • Vingil­ot
    Äldre 4 Mar 01:02
    #12
    liva skrev 2012-03-03 11:19:22 följande:
     Till din blomstrande äng (tror det är psalm 954) är väldigt fin.

    Du kan lyssna på den här
    " target="_blank">



    och texten finns här blogg.amelia.se/astapastasson/2011/06/30/jag-...
    Åh vad fin!Skrattande Kände spontant att den ska vi ha! Men så funderade jag lite..., vem kan den? Vi kommer bara att vara ca 25 i kapellet och frågan är hur många av dem som kommer att kunna sjunga med? Fast iofs..., hälften är frikyrkliga, nån som vet om den här psalmen sjungs i frikyrkosammanhang...?Glad
  • Vingil­ot
    Äldre 4 Mar 01:08
    #13

    Ha ha, och nu såg jag att han som skrivit psalmen är metodistpastor, så där svarade jag på min egen fråga...!Skrattande

  • FelizL­ane
    Äldre 4 Mar 09:26
    #14

    Psalm
    Psalm 289, Guds Kärlek är som stranden  Denna hade jag egentligen inget val.. Eller jo, men den är tydlingen tradition på både begravning och vigsel i min mans släkt så.. Jag hade ingen favvo som jag ville ha så tog den.


    Psalm
    Psalm 201, En vänlig grönskas rika dräkt, Tycker den passar bra på ett utomhus bröllop.


    Dessa har jag valt, men jag vet inte om vi måste ha psalmer eftersom vi är utomhus? någon som vet?
  • Äldre 4 Mar 11:12
    #15

    Vi hade "En vänlig grönskaas rika dräkt" och "Nu är det morgon"


     


    Några bröllopspsalmer förlnippade jag med begravning, nej tack. Och sen är det de vanliga skolavslutningspsalmerna. Så egentligen finns det nästan inga fina för bröllop... :/

  • Pertin­ax
    Äldre 4 Mar 12:06
    #16
    Härlig är jorden förknippar jag med begravning. Men det är ju en smaksak. Att slippa psalmer är en stor anledning till att vi inte gifter oss kyrkligt. Skulle vi haft kyrkligt hade jag nog valt de I denna ljuva sommartid och En vänlig grönska.
  • Äldre 4 Mar 12:17
    #17
    Pertinax skrev 2012-03-04 12:06:47 följande:
    Härlig är jorden förknippar jag med begravning. Men det är ju en smaksak. Att slippa psalmer är en stor anledning till att vi inte gifter oss kyrkligt. Skulle vi haft kyrkligt hade jag nog valt de I denna ljuva sommartid och En vänlig grönska.
    mmm, härlig är jorden- begravning. Då är jag inte ensam )
  • Lissie­84
    Äldre 4 Mar 12:35
    #18

    Majoriteten av alla jag frågat tycker att Härlig är jorden passar bäst på begravningen, antar att för det är där man hört den. Men jag tycker texten är fin, handlar om livet, gör att det blir lite stämningsfullt. =) 

Svar på tråden vilka psalmer ska ni ha?