• liminka

    Personal för ca 80 pers?

    Vi har en bekant som är bröllopskoordinator som tagit fram en offert på en bröllopsfest i ett tält för ca 80 pers.


    Det blev MYCKET dyrare än jag trodde och undrar nu lite över hur man kan få ner kostnaderna.


    Vi städar själva och vill inte ha barpersonal, det sköter vi själva. Personalen ska alltså duka fram buffe och buffeporslin, sen duka av och röja samt duka fram kaffebuffe och tårta. Hur många kan behövas för detta? Nån med erfarenhet? Enl den här tjejjen skulle det behövas 4 serviser, en kock och en kallskänka....


    Tips mottages tacksamt!

  • Svar på tråden Personal för ca 80 pers?
  • Memsan

    Som arbetare i restaurangbranschen och har jobbat under större bufféer. Hon har nog rätt.

    Det ska preppas på buffébordet, dukas, fixa vatten + annan dryck till sittningen, läggas upp, ev belysning såsom tända ljus. Det är vad som ska hända innan gästerna kommer.

    Under sittningen så ska det konstant hållas under uppsikt, fylla på när det tar slut och saker tar alltid slut samtidigt, då ska man springa in i köket och be någon lägga upp på faten illa kvickt annars så tar det stopp i buffé kön. Plocka undan tomma tallrikar, fylla på med dryck, hjälpa alla dom som vill ha hjälp- då menar jag tex en gäst att spillt rödvin på sig och ber om hjälp med soda, eller peka ut var toaletten är, etc. Påbörja kaffekokning /tekokning så att det är klart.

    Efteråt så ska det diskas, preppas med kaffekoppar/te koppar. Sätta fram tårta och allt som hör till och sen plocka av och diska allt.
    Det är mer jobb än vad man tror och för 2 personer i servis på 80 pers kan det bli otroligt slitigt och risken för stopp i kön och irriterade gäster ökar.

     Det är mer än vad man tror, men vad du kan göra om du är lite ful är att ha minst en erfaren servitris/servitör och några skolungdomar som går 3 året på hotell och restaurang. Skolungdomarna är mycket billigare än den erfarna, men du MÅSTE ha en som har kött på benen och vet vad som gäller och som tar kommando. Kocken och kallskänkan måste ha erfarenhet av bufféer tidigare för smidigast utkörning av maten.

  • liminka
    Memsan skrev 2012-03-01 15:35:25 följande:
    Som arbetare i restaurangbranschen och har jobbat under större bufféer. Hon har nog rätt.

    Det ska preppas på buffébordet, dukas, fixa vatten + annan dryck till sittningen, läggas upp, ev belysning såsom tända ljus. Det är vad som ska hända innan gästerna kommer.

    Under sittningen så ska det konstant hållas under uppsikt, fylla på när det tar slut och saker tar alltid slut samtidigt, då ska man springa in i köket och be någon lägga upp på faten illa kvickt annars så tar det stopp i buffé kön. Plocka undan tomma tallrikar, fylla på med dryck, hjälpa alla dom som vill ha hjälp- då menar jag tex en gäst att spillt rödvin på sig och ber om hjälp med soda, eller peka ut var toaletten är, etc. Påbörja kaffekokning /tekokning så att det är klart.

    Efteråt så ska det diskas, preppas med kaffekoppar/te koppar. Sätta fram tårta och allt som hör till och sen plocka av och diska allt.
    Det är mer jobb än vad man tror och för 2 personer i servis på 80 pers kan det bli otroligt slitigt och risken för stopp i kön och irriterade gäster ökar.

    Det är mer än vad man tror, men vad du kan göra om du är lite ful är att ha minst en erfaren servitris/servitör och några skolungdomar som går 3 året på hotell och restaurang. Skolungdomarna är mycket billigare än den erfarna, men du MÅSTE ha en som har kött på benen och vet vad som gäller och som tar kommando. Kocken och kallskänkan måste ha erfarenhet av bufféer tidigare för smidigast utkörning av maten.

    Jag tror just det här är problemet, min bekanta tror som du att vi verkligen ska ha en "fin sittning"... Vilket vi inte ska, vi ska ha en suparfest för våra kompisar typ :) Men eftersom vi inte kommer hinna plocka fram allt själva på dagen så behöver vi hjälp med det. I övrigt behöver vi ingen mer hjälp än just det jag skrev i inlägget. Folk får fylla på från baginboxen själva, rödvinsfläckar får man ta hand om själv osv.


     


    Tack för din input iaf :)

  • JosefinCarolina

    Hej!
    Vi ska ha buffé för ca 55 personer. Vi träffade cateringfirman i veckan och enligt honom som är kock behövs till den mängden folk absolut inte mer än 2 servitörer. Kocken lagar all mat och kör ut den på dagen. Var på ett stort 50 års kalas förra våren och de hade samma personalstyrka då. Är det välorganiserat så ska det inte behövas mer än så menar han. En bra input som han hade tyckte vi också var att det är trevligt om servitörerna frågar vad folk vill ha att dricka och häller upp första glaset, sedan ställer man fram vin/öl/vatten (karaffer/flaskor) och så fortsätter folk att servera sig själva.

    Dessa två servitörer hyr vi för 200kr/tim var och de stannar så länge vi själva vill det, om vi vill ha dem i baren eller om de ska hem efter middagen. Så det är den enda kostnaden det blir förutom kuvertavgiften, bättre än förväntat faktiskt :)

  • augustesen

    Vi kommer ha 60 gäster och blev rekommenderade av eventarrangören att inte ha färre än 3 servitörer. Han ansåg att de skulle bli bäst med 4 i början och sedan matta av personalstyrkan allt eftersom. Tror att dom tog 380:-/h men har inte fått offerten än :)
    Vi kommer ha förrätt som står på tallriken när vi sätter oss, buffé och sedan tårta.

  • MiaAnd

    Vi hade tre personer som hjälpte oss med buffé och porslin, mm på vårt bröllop. En erfaren som höll i trådarna och två mindre erfarna. En av de gick hem efter middagen, medan de andra två stannade och skötte disk och bar. Det funkade alldeles utmärkt! Vi hade 55 gäster. Var gifter ni er liminka? Det går alltid att få ner kostnaderna!

  • TheD

    Hon kan nog ha rätt... Vi var 50 pers och hade 2 från hotellets personal som fixade med mat och dryck... fler skulle ha varit onödigt men det var ju ingen kostnad för personalen så för


    oss skulle det inte ha spelat något roll gällande pengar.

Svar på tråden Personal för ca 80 pers?