• Sirifisen

    Lågprisbudgetbröllop

    Vi kommer köra på ett äkta budgetbröllop. VI gifter oss 1 sept o har alltså bara 7 mån på oss att spara. Är vi riktigt duktiga kan vi spara 1500-2000/mån o får ihop en liten slant ändå. Men vi har tur -

    *Inbjudnings-, placerings- o tackkort gör jag själv på jobbet som grafisk designer
    *Kläder fixar vi under studenttiderna (klänning till mig, vit skjorta, svart väst o byxor till honom)
    *Skor blir vanliga kilklackar fr ngn bra sida eller butik snm är lagom dyra. Han använder egna finskor han redan har.
    *Ringarna; min har vi fått i förlovningspresent av svärmor men ska tas in o ändras lite grann. Blir även vigselring.
    Hans är en gammal förlovningsring vi slipar bort gravyren på, lägger på vitt guld o tada - ny ring för dryga 1000-lappen.
    *Festen för kompisarna körs senare under partytält med buffé o vi tänkte bjuda på drickan som vi köper i Tyskland eller Polen. Tälten lånar vi av ngn. Bord o stolar får vi lösa senare.
    *Vigseln o middagen (som far står för för de ca 22 gästerna) är på Wapnö Gård o Slott o kostar oss inget 
    *Tårtan räknas in i middagen o matsedel ska vi bestämma med Slottsköket senare
    *Blommor odlar jag själv o kommer alltså göra bukett o arrangemang själv

    Vad har jag glömt..? Iaf, ngn mer som ska köra på ett lågprisbudgetbröllop? 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-29 21:15
    Just ja, det som kommer kosta mest är smekmånaden som vi hoppades på att folk skulle ge pengar till ist för en massa presenter vi inte behöver.

  • Svar på tråden Lågprisbudgetbröllop
  • Sirifisen
    ElinFalk85 skrev 2012-03-01 10:53:01 följande:
    jag tycker inte att du har glömt något...eller jo kanske en sak, glöm inte att andas =).
    att gifta sig är faktiskt gratis (kostar porto för hidersprövningen dock) och festen gör man ju som man vill. finns inga regler eller måsten. ni gör som vi vill ha det =).
    Just nu är det svåraste att utforma ett fint inbjudningskort. Trots mitt jobb har jag idétorka på den fronten o önskar lite att jag var mer intresserad av scrapbooking just nu, haha. M2B vill gärna ha ett minst lika fint kort som svägerskan o hans bror hade förra året men vi har inte ens den typen av bröllop så det känns lite väl mycket. Deras var ett 100 000:- bröllop o jag vill lite att allt speglar enkelheten av vårt bröllop o det intima vi valt. Festkorten kommer bli mkt plojigare o de vill han utforma så fine. Kommer lägga upp lite förslag här sen som ni kanske kan titta på o komma med förslag på Glad
  • Sirifisen

    Har lite lösa funderingar på att göra en inbjudningsCD i flash via jobbet med all info o några bilder som kommer upp som ett bildspel.. Vad tror ni om det? O så kör vi på solros-tema Skrattande 

  • Sirifisen

    Eller nej, blir för bökigt....kör på traditionella kort ist. Svårt att bestämma sig o dumt nog kan man inte ta bort inlägg här.

  • sofiasmamma

    Hej!


    Vill inte vara en glädjedödare men jag tror låten du tänker på är "Du måste finnas" och som handlar om Kristinas tvivel på Guds existens. Texten lyder bl.a. "men du tog mitt barn och du tar mig från min man", så den kanske inte är den lämpligaste. Eller så får du kapa lite i texten. :D


    Annelie abi skrev 2012-03-01 10:21:04 följande:
    Där behöver jag lite hjälp - förhoppningsvis från er då - jag hörde en fin sång igår på vägen hem i mobilen. En sång från Kristina från duvemåla som gick nånting - "utan dig är jag ingenting" eller ngt sånt. Nån som vet?
  • MajaStina
    Sirifisen skrev 2012-02-29 21:52:25 följande:
    MsChevy: VIlket kul bröllop ni fick till på 10 000:- för så många!! Vill man så kan man misann!

    MajaStina: Kolla denna sidan, de har toppenfina o rel. billiga klänningar, www.candiny.se! Kolla gärna bloggen om du vill se vad som händer Glad
    Jag gör än så länge allt själv o är lite virrig jag med Tungan ute Bara varit förlovad en vecka! Vill gärna ha tillbaka ringarna nu så det känns "på riktigt" också. Jag avskyr också gult guld, men nu fick vi en i vitt guld fast jag föredrar silver, men det blir nästan samma färg så jag klagar inte. O med stenar tom! Det jag alltid vairt så rädd för, haha.
    Gudars skymning va många vackra klänningar!! Hur ska man kunna välja där?? Har du själv köpt därifrån eller vad skulle du ha för en klänning? Jag har hittat en del fina på Tradera oxå. Värst vad många säljare det finns där... Har ju ett tag kvar men det är sååå roligt att kika runt lite! Hittade en jättfin med lite svarta inslag som jag tyckte mycke om. Älskar ju svart!! Nä, jag får fortsätta glo alltså! Underbart!!
  • Sirifisen
    MajaStina skrev 2012-03-01 22:19:06 följande:
    Gudars skymning va många vackra klänningar!! Hur ska man kunna välja där?? Har du själv köpt därifrån eller vad skulle du ha för en klänning? Jag har hittat en del fina på Tradera oxå. Värst vad många säljare det finns där... Har ju ett tag kvar men det är sååå roligt att kika runt lite! Hittade en jättfin med lite svarta inslag som jag tyckte mycke om. Älskar ju svart!! Nä, jag får fortsätta glo alltså! Underbart!!
    Ne, där var ju en del jag fastnade för. Det är bra priser på dem o man kan få dem uppsydda utifrån ens mått också, i den färg man önskar o inom rätt kort tid. Säkert en stackars underbetald asiat som gör det... Rynkar på näsan 

    Köpt en klänning fr Tradera som inte alls såg ut som den på bilden (satt asskumt o var inte alls lika fin på) så nu är jag lite skeptisk. Men det finns en hel del fina o många ställen att söka på. Kolla här också http://www.bridalexpress.se
  • jennie13
    Annelie abi skrev 2012-03-01 10:21:04 följande:
    Hej

    Även här en lågbudget variant :D inget fel i det som jag ser det.

    Vi räknar också med att klara det under 10 000:- med lite hjälp från släkt och vänner i form av arbetsinsatser.

    *Klänning ska syrran hjälpa mig att sy. En dröm i siden, chiffong och vinröda broderade rosor. Ni får se bild när den är klar. Tyg beställt från Tyskland.

    *Kostym inköpes alt frack hyres. Han har inte bestämt vad han vill ha. Vit skjorta finnes.

    *Middag på restaurang mitt i stan som kompisar äger (hade kunnat fixa själv eftersom jag har catering som jobb, men det här är min och hans dag och ingen av oss ska jobba då :D9

    *Stora vackra kyrkan mitt i stan. Blomarr som kyrkan står för.

    *Programblad till kyrkan gör jag själv - arb m sånt i ca 10 år

    *Samma som ovan vad gäller både inbjudan och Bröllopsprogram

    *Blomsterbukett till mig och tärnorna och "kavajblomma" fixar en kompis

    *Tärnklänningarna syr jag själv

    *Skor - kilklack - har redan spanat in ett par med lämplig höjd

    *Skor - svarta sådana inköps till M2B

    *Ringar - beställer vi där vi beställde förlovningsringarna.

    *Transport till middagslokalen - apostlahästarna tror jag. Det är nog inte mer än 100 meter dit.

    *Placeringskorten trycker jag själv

    *Bästa kompisens dotter utbildar sig till fotograf och har lovat fota

    *Vokalister samt grupp till kyrkan - ta da - både min och syrrans döttrar är skolade och sonen kan kompa på sin elgitarr (så länge han inte lirar jimi hendrix). Där behöver jag lite hjälp - förhoppningsvis från er då - jag hörde en fin sång igår på vägen hem i mobilen. En sång från Kristina från duvemåla som gick nånting - "utan dig är jag ingenting" eller ngt sånt. Nån som vet?

    OT - våra förlovningsringar är graverade med "Av hela mitt hjärta" på utsidan och namn/datum på insidan
    Vet inte om du redan fått svar på din fråga om sången men det borde vara "Du måste finnas" ur Kristina från Duvemåla. Den sången har textraden du skriver (eller något liknande)  i refrängen. Som jag kommer ihåg det börjar refrängen med: "du måste finnas, du måste, jag lever mitt liv genom dig.Utan dig är jag en splirra på ett mörkt och öppet hav." 
  • Sirifisen

    O så här blev våra ringar! Min tog de in, graverade o putsade till.
    Hans är en gammal förlovningsring de slipade bort gammal gravyr på, graverade om o la på vitt guld. 
    Pris: 1475:- på Smycka. Vi fick 10% rabatt (o 40:- för den biten guld som blev över fr min ring) eftersom de klantade sig o stavade fel (!!) på mitt namn i hans ring! Haha - fail!

  • Bentesolveig

    Intressant forum, bröllop är minsann inget billigt. Nåja, jag ska inte gifta mig, men däremot så fotograferar jag en hel del och älskar det. Har fotograferat i 4 år, mest natur men en del porträtt också. Jag planerar att skaffa en lite firma och vill så gärna få fotografera ett bröllop men har ingen i min bekanskapskrets som planerar bröllop i det närmsta-:) Jag behöver bröllopsbilder i min portfolie på hemsidan och därför så erbjuder jag mig att fota ditt bröllop helt gratis under förutsättning att jag får använda bilderna på min hemsida. Jag är gärna med hela dagen från förberedelse till sena kvällen, ni bestämmer. Bilderna får ni högupplösa på en cd skiva och kan sedan göra vad ni önskar med dem.


    Kika gärna in på min hemsida. www.bentesfotografi.se där kan ni som är intresserade kontakta mig


    Hälsningar Bente

  • MajaStina

    Ååh, vad synd att du bor så långt bort!! Hade ju passat vår icke-existerande budget att få chansen att fotas gratis!! Nu har vi fått be en vän att sköta fotograferingen i stället, men det lär ju inte bli lika professionella bilder förstås. Hoppas du hittar någon på närmre håll som du kan få öva på! Borde väl inte vara så svårt!! Vackra bilder du får till!! Lycka till!


     


    Bentesolveig skrev 2012-03-24 14:28:06 följande:

    Intressant forum, bröllop är minsann inget billigt. Nåja, jag ska inte gifta mig, men däremot så fotograferar jag en hel del och älskar det. Har fotograferat i 4 år, mest natur men en del porträtt också. Jag planerar att skaffa en lite firma och vill så gärna få fotografera ett bröllop men har ingen i min bekanskapskrets som planerar bröllop i det närmsta-:) Jag behöver bröllopsbilder i min portfolie på hemsidan och därför så erbjuder jag mig att fota ditt bröllop helt gratis under förutsättning att jag får använda bilderna på min hemsida. Jag är gärna med hela dagen från förberedelse till sena kvällen, ni bestämmer. Bilderna får ni högupplösa på en cd skiva och kan sedan göra vad ni önskar med dem.


    Kika gärna in på min hemsida. www.bentesfotografi.se där kan ni som är intresserade kontakta mig


    Hälsningar Bente


  • dreamonlines

    När jag Googles sökmotor, jag hittade en hemsida, de är försäljning brudklänning och frack, jag Candiny varumärkes webbplats för att köpa brudklänning och frack jag ville, fann jag att deras kvalitet är bra. priset är också mycket billigt, och nästa aftonklänningar, vi vill köpa den platsen, jag rekommenderar denna webbplats till dig: www.candiny.es

  • mariajernberg

    Vill man ha en billig ring kan man alltid slå en kik på ebay.
    Vi köpte våra där och är jätte nöjda.

Svar på tråden Lågprisbudgetbröllop