• FruDB
    Äldre 28 Feb 21:05
    4900 visningar
    5 svar
    5
    4900

    AKUT hjälp inför lågbudget, litet borgerligt bröllop!

    Vi ska få ihop ett bröllop nu den 17 mars.. Ngn/några som har tips och ideér för ett litet lågbudget bröllop?
    Vi måste hålla ner till minimal, mini, mini budget.
    Tanke så här långt:

    Överrasknings vigsel borgelig, utomhus vid vattnet - vad bör vi tänka på där? Ngn härlig detalj, som gör det extra fint?

    Skål med champagne och tryffel

    Förätt: Soppa

    Varmrätt (?) ; Buffé med plockisar, småvarmt och div charkisar. Tips?

    Ostar

    Bröllopstårta - Vad rekommenderar ni? En traditionell tårta, el cupcakes el bakelser? Var beställer man i Varbergstrakten? Privata bagare?

    Överraskade kommer bli 15 vuxna och 7 barn, 6 år ner till 2 år.
    Vad hittar vi på för kul för barnen? 

    Vi har tillgång till en lokal och ett litet hotell för våra överraskade gäster, vi tänkte lägga in piccoloflaskor, champagneglas på alla rum. Vad mer för att göra det romantiskt?
    Tips på gifts till våra gäster?
    Tips på billig, vacker dukning?

    Jag kommer nog ha ranunklar som bukett, bra idé?
    Ngn som har erfarenhet att sätta upp slöja och göra sminket själv?

    Superstressad och komplett tom i huvudet.. Var inte meningen att vi skulle ha ett sånt här bröllop och inte heller så snart så det har blivit lite kaos. Men jag längtar verkligen och vill få till en underbar dag. Läst en hel del inspirationinlägg men jag lyckas inte binda ihop mitt bröllop, får inte till ngn röd tråd.
    Så akut hjälp önskas av er påhittiga, kreativa idésprutare!

    Tack på förhand!!! 

  • Svar på tråden AKUT hjälp inför lågbudget, litet borgerligt bröllop!
  • Tokig
    Äldre 28 Feb 21:31
    #1

    Först och främst... Grattis! Ni kommer få en fantastisk dag.


    Det första jag tänker på är att ni bör ha en plan B om det är oväder... 17 mars kan ju vara lite hur som helst med vädret.


    Kontakta sedan den lokala kulturskolan/musikklass etc och se om det finns någon eller några som vill komma och spela musik under er vigsel. Räcker ju egentligen med en gitarrist eller fiolspelare eller så för att det ska bli väldigt vackert.


    Helt gratis men väldigt fint och personligt kan ju egna löften vara. Och eftersom ni ska ha en borglig vigsel så har ni ju också möjlighet till detta. Har ni någon god vän eller familjemedlem som kan hålla ett vigseltal för er? Ett tal om er, kärleken och er framtid. Det kan också vara ett väldigt fint inslag.


    Ska ni laga maten själv eller catera? Oavsett skulle jag rekommendera lite färre men vällagade rätter. Bättre att fylla på med enkla och färdiglagade saker som just charkisar, röror och en god sallad.


    Låt barnen sitta vid ett eget bord med en vit pappersduk. Ställ fram glas fyllda med pennor och låt de själva dekorera duken.


    Om ni har en miniminibudget så tycker jag ni ska strycka alla former av presenter till era gäster. Varför ska de ha champagne etc på rummen? Satsa hellre på en extra skål när ni är tillsammans.


    Också gratis men väldigt fint är ju om ni istället lägger ett personligt brev till alla där ni beskriver vad de betyder för er och varför det är viktigt att just dom delar er dag. Värt så mycket mer än alla favours och som sagt... helt gratis.


    Skulle jag "lyxa" med något så hade jag gått och fått hjälp med sminket. Det sitter så mycket bättre när duktiga personer hjälper en. Face och Make-up store har ju erbjudanden där de sminkar för 4-500 och sedan får man välja produkter för hela beloppet. De är också vana vid brudar så de kan säkert hjälpa dig med slöjan samtidigt om du ber dom.


    Angående dukning så är det ju väldigt individuellt men jag gillar ju allt som är personligt. T ex så kan ni "märka" upp vattenkarafferna med årtal eller datum som har betytt extra för er. T ex en flaska där det står 17/3 och sedan bara kort evig kärlek under eller nåt liknande...


    Lycka till... jag tror ni kommer få det helt underbart. Försök bara tänka på vad som är viktigt för er och fokusera på det.

  • wiii
    Äldre 28 Feb 21:33
    #2

    Om jag skulle minimera kostnaderna hade jag nog struntat i gåvor till gästerna, satstat på gott mousserande vin istället för äkta champagne.
    God och billig plockmat kan vara paj, olika sorters salami, sallader, fetaost, oliver, mozzarella, potatisgratäng m.m

    Jag gjorde sminket själv, finns massor med guider på youtube om man är lite ovan :) 

  • Äldre 28 Feb 21:38
    #3

    Grattis Skrattande

    Kom ihåg det är inte priset på bröllopet som gör det till en succé utan personerna som gifter sig...

    Jag vet att Oniq (finns här på BT) och hennes make hade en ringcermoni där ringarna träddes upp på ett band och sen skickades från vigselförrättaren och runt bland gästerna. Alla gäster stod och höll i bandet och när ringarna kom till dom så höll dom i dom en stund medans dom sa (eller tänkte) en lyckönskning och skickade dom vidare... Det gillade jag Skrattande

    När det gäller tårta så tycker jag att ni kan skippa det helt om det inte är viktigt för er att ha det där ögonblicket där ni skär tårtan.
    De flesta är mätta efter maten och behöver ingen tårta Flört
    Annars är i alla fall tårta oftast billigare än cupcakes, i alla fall om ni ska ha dekorerade cupcakes eller en enkel tårta...

  • Äldre 29 Feb 20:34
    #4

    Vi bjuder inte på mat, bara tårta, där spar man mycket pengar. Tårtan bakar jag själv.

  • palle 2011
    Äldre 15 Mar 11:17
    #5

    Grattis!


    Låter som att du har väldigt bra förslag själv.


    Tänkte bara lägga in att istället för bröllopstårta som kan kosta massor med tusenlappar så kan du hyra en chokladfontän. finns choklad i olika färger och servera olika frukter eller godis som gästerna själva får doppa...trevligt och underhållande.


    som varmrätt hade jag själv fixat en stor grill och köpt en massa kött, fisk eller bara olika grönsaker och gjord egna såser ...?


    Blommor kan du beställa billigt eller snart gå ut och plocka/ låna av grannens fina trädgård..fråga först


    Ta hjälp av en vän som kan styra ihop roliga frågesporrtlekar till /under middagen


    lekar där ni sitter rygg emot rygg och får en sats lego var och ska sedan bygga ihop något tillsammans men utan att se varandras..ex att den ena har en färdig modell och ska sedan beskriva hur den andre ska bygga.roligt och underhållande för alla.


    sermoni på en fin bergsluttning eller båt eller i trädgården hemma hos en vän släkting...?


    istället för presenter till gästerna så tycker jag som tidigare inlägg att ett personligt brev är det bästa och otroligt härligt att få. du kan rama in brevet om du känner att du vill göra något festligt av det.


    Håller själv på att planera bröllop/sermoni i Italien nästa år och har också en begränsad budget. gästerna får betala sin egen resa men vi står för bröllopsdagen med allt vad som ingår...behöver själv tips och ideer...tack

Svar på tråden AKUT hjälp inför lågbudget, litet borgerligt bröllop!