• 1700tal

Problem med acne/stora porer/dålig hy innan bröllopet?

Vill gärna dela med mig av min största orsak till acne. Ganska vanligt men ändå verkar få känna till det, nämligen ansiktskontakt med pälsdjur. Jag är inte det minsta allergisk eller känner av det i övrigt och det tog mig många många år innan jag kom på detta. Det räcker med att min katt "buffar" sitt huvud mot min haka så har jag en drös finnar och infekterade pormaskar där inom några dagar. Samma med hunden. Det behövs inte saliv (vilket visserligen blir ännu värre) utan det är väl sporerna antar jag.

Bodde utomlands några år utan husdjuren och vips försvann all acne, jag fattade ingenting. När jag flyttade hem kom det tillbaka, fattade ännu mindre. Men så började jag mistänkta det här när jag "styrde undan" kattens buffar mot halsen, då fick jag acne där istället.

Sen polletten trillade ner helt har jag slutat helt med ansiktskontakt med husdjuren och acnen är HELT borta. Ville bara uppmärksamma detta då det säkert finns fler som reagerar på samma sätt men utan att veta om det själva.

Svar på tråden Problem med acne/stora porer/dålig hy innan bröllopet?