• muminmamman 81

Att bjuda el inte bjuda.....???!!!

Hejsan!
    Har ett dilemma!
    Vi hade bestämt att ha ett litet bröllop utan kusiner m.m
    Bara närmsta familjen..
    Nu är det så att min moster å hennes man kommer från Finland och min mor tycker att även deras barn måste ju få komma då dom inte är här så ofta och hälsar på....hon kunde tänka sig att betala deras mat m.m
    Men problemet är ju att vi inte ville ha fler...å bjuder man 1 måste man bjuda resten el?

Hjälp!!! Tänkte prata med mina kusiner om detta...vill ju att dom ska komma men som sagt vi hade inte räknat med några kusiner alls.... Mmmm

• Svar på tråden Att bjuda el inte bjuda.....???!!!
  • brideo

Vill ni ha det litet så ta ansvaret och säg nej till kusinerna. Prata med dem så förstår de säkert. 

Lycka till! 

• litenkaka

Ni gör som ni vill på er dag, så prata med kusinerna. Men jag personligen tycker det känns konstigt att dela familjer på det viset. Om vi inte velat bjuda kusiner hade vi inte heller bjudit deras föräldrar utan verkligen hållit det i den närmsta familjen.

• muminmamman 81

Min sambo har bara en moster, hon har inga barn och är helt ensam..så hon är bjuden..å då tänkte vi att min moster och hennes man skulle få komma.....därav dilemmat...kan ju inte säga nej till hans moster....

• Jalle

Tycker inte att det är ett dugg konstigt att bjuda mostrar/farbröder etc. utan att bjuda kusiner. Tror snarare att det är ganska vanligt att göra så. Mina föräldrar har varit på mina kusiners bröllop utan att jag har varit bjuden, inte tyckte jag att det var konstigt. Jag har 16 kusiner, med respektive blir det iaf 30 personer, och då är det bara på min sida. För oss blir det en omöjlighet. Så vi har bara bjudit morbröder, farbröder och fastrar med respektive.

• daniiel
    litenkaka skrev 2012-02-27 20:09:42 följande:
    Ni gör som ni vill på er dag, så prata med kusinerna. Men jag personligen tycker det känns konstigt att dela familjer på det viset. Om vi inte velat bjuda kusiner hade vi inte heller bjudit deras föräldrar utan verkligen hållit det i den närmsta familjen.
    Jag håller med faktiskt. Jag hade inte heller kunnat bjuda in moster/faster/morbror/farbror och inte kusiner. Hade nog valt närmsta familjen, vilket för mig är föräldrar, egna barn, syskon och eventuellt mor- och farföräldrar. Börjar man sedan blanda in övriga släkten, så skulle jag inte kunna välja vissa och andra inte. Oavsett om de var ensamstående och utan barn eller gifta och har fem barn.

Ni gör ju dock såklart som ni vill, men om det känns fel, så är det förmodligen inte helt rätt och då är det ju bara ni, och endast ni, som kan avgöra hur ni ska välja.
  • Pyttsan

Om ni inte brukar umgås med dem och de inte känns som närmaste familjen, bjud inte!

Vi bjuder min sambos kusiner, för dem umgåas vi med, träffar regelbundet och har ganska mycket kontakt med.

Min ena kusin har jag inte sett sen morfars begravning för 5 år sen och innan dess 4år tidigare, han kom inte på min pappas begravning. Vi umgås inte. Hans syster däremot, har vi precis fått kontakt med och vill gärna umgås och ha kontakt med, så vi bjuder min ena kusin-TROTS att vi inte bjuder hennes bror ELLER min moster(deras mamma).

Detta är alltså människor vi inte har kontakt med, det finns inget agg eller så. För mig är det okomplicerat och självklart.Glad Däremot bjuder vi båda mina fastrar, som vi har kontakt med. 

Man behöver inte alls dra gränsen vid något visst släktled! 

• petersson
    muminmamman 81 skrev 2012-02-27 19:50:02 följande:
    Hejsan!
    Har ett dilemma!
    Vi hade bestämt att ha ett litet bröllop utan kusiner m.m
    Bara närmsta familjen..
    Nu är det så att min moster å hennes man kommer från Finland och min mor tycker att även deras barn måste ju få komma då dom inte är här så ofta och hälsar på....hon kunde tänka sig att betala deras mat m.m
    Men problemet är ju att vi inte ville ha fler...å bjuder man 1 måste man bjuda resten el?

Hjälp!!! Tänkte prata med mina kusiner om detta...vill ju att dom ska komma men som sagt vi hade inte räknat med några kusiner alls.... Mmmm
    man behöver inte bjuda alla kusiner bara för att man bjuder en. Jag har 20 kusiner men ska bara bjuda två, men vill ni inte bjuda dom så ska ni inte det bara för att din mamma tycker det! Det är ert bröllop och ni bjuder vilka ni vill.
  • Chicita

Vi bjöd in mina farbröder med respektive men inte mina kusiner i första läget.
    Makens mostrar, fastrar, farbröder och alla kusiner var bjudna. Men jag har knappt någon kontakt med mina kusiner på pappas sida även om varje gång vi träffas så säger vi att vi borde träffas oftare.

Från mammas sida så var ingen bjuden. Om min moster och hennes barn inte kunde tänka sig att åka upp på mammas begravning så behöver dom inte komma på mitt bröllop helt enkelt.

Nu tackade mina farbröder nej, så då bjöd vi kusinerna med respektive - fast utan deras barn.

Det är svårt det där. Man ska bjuda dom man vill ha med.
    Om dina föräldrar kan tänka sig att betala för dom så förstår dom ju att det är en kostnadsfråga. Och dom förstår säkert också om ni säger att ni inte vill ha större och det känns som att om en kusin är välkommen så måste alla andra också få komma och fråga hur föräldrarna känner inför det. Och hur ni i så fall ska kunna hantera den situationen

• muminmamman 81

Så...nu har jag skrivit till min ena kusin..jag hoppas dom inte blir allt för arga el ledsna på mig....men som vi sa från början så skulle det vara litet bröllop...
    tack för era svar

Mvh Nina

Svar på tråden Att bjuda el inte bjuda.....???!!!