• Anonym

    Hur många serveringspersonal?

    Vi ska ha ett enkelt bröllop m 44 personer. Blir kallbuffe i lokal. Det vi behöver hjälp med är att ngn är i lokalen när vi kommer, har fixat med bubbel till skålen. Buffen tar man ju själv, men ngn behöver duka av, kolla så det finns mat hela tiden. Vi tänkte oss en tjej, som är van servitris, är det för lite?

  • Svar på tråden Hur många serveringspersonal?
  • Juni 2012

    När min m2b fyllde 30 år så hade vi kall buffé för 40 pers.
    Jag hade inte fixat det ensam, jag och mamma slet hårt.

    Så 2 eller kanske t.o.m. 3 är ju bra. 2 om de är vana och snabba. :)

  • Chicita

    Jag skulle också satsa på 2 eller 3 personer.

    Och så måste jag fråga vad den här tråden gör i känsliga rummet?
    Hur känsligt är det med antal serveringspersonal? Flört

  • sommar2014

    Läste i Amelia Bröllop om ett par som gifte sig och hade brudens mor som servitris. Hon fick knappt möjlighet att vara med på festligheterna alls! Så det är nog klokt att ha någon utifrån. Ska ni ha catering kanske cateringpersonalen vet hur många som behövs, de kanske till och med kan ordna med detta?

  • Evelinas

    Vi var 45pers och hade som ni kall buffé. Vi hade 2 personal och det behövdes nog, annars hade det blivit alldeles för stressigt mellan varven om det bara hade  vart 1. E ju rätt mycket som ska fixas liksom.

  • 1700tal

    På ett cateringställe vi kollade med sa de att riktlinjen var 4 pers per 70-80 gäster om man vill att allt ska flyta på bra. Och det låter rimligt.

  • Anonym

    Maten tar man själv, det som behövs är duka av å servera vin/öl/dricka

  • Chicita
    Anonym skrev 2012-02-26 19:26:41 följande:
    Maten tar man själv, det som behövs är duka av å servera vin/öl/dricka
    Ja och det tror jag (och flera) att du behöver 2-3 personer för. Det är mer jobb än vad man tror.
    Om dom dessutom ska servera dricka så kan du defenitivt behöva 3 personer
  • snowstars

    Jag har jobbat på ett bröllop med ca 60 gäster och vi var fyra stycken. De hade också kall buffé men det är ändå saker som ska göras hela tiden så jag tror nog 2-3 stycken kan vara bra. Om inte annat är det skönt att vara två så man kan rådgöra om nåt oförutsett inträffar ;)

  • Evelinas

    Ja, alltså det är ju en del som ska göras, tror det blir jobbigt för den stackarn om han/hon ska va själv på 45 pers speciellt om det ska serveras dryck också. Tror inte man fattar hur mycket det är och hur tidskrävande det är. Jag skulle i alla fall säga MINST 2 personer, helst 3 om det ska serveras dryck vid bordet, 1 pers kommer aldrig funka då, då kommer gästerna få sitta och vänta på dryck jättelänge, mat kommer ta slut och ingen kan fylla på så gästerna kanske inte får utav det som de vill ha, vore ju trist.

    Tänk igenom noga hur kvällen ska se ut och skriv ner ett detaljerat schema, lite punkter att tänka på:

    * Dom ska hälla upp champagne innan gästerna kommer helst vilket tar ett tag med 45 glas (troligtvis ska det väl vara 2 olika sorter också? Alkohol resp. alkoholfritt) och det ska fyllas på också.

    * Dom ska duka fram maten vilket är en hel del och det ska hela tiden fyllas på så det finns samtidigt som dryck till 45 pers ska serveras (bara det kommer ta mycket tid!!). Vi hade självservering från ett dryckesbord även under middagen som personalen fick se till att det fanns dryck på hela tiden. Tro mig, dom hade fullt upp med mat och dryckpåfyllnad. Vatten fick dom se till att det fanns i karaffer på borden.

    * Sen ska maten plockas av och förpackas. Tallrikar, bestick och glas ska dukas av och diskas, kommer bli en hel del disk så dom behöver ju kunna ha tid till att plocka in i skåpen undan för undan också.

    * Dom ska koka kaffe och tevatten och duka fram det + servis + tårta eller annan efterrätt. Sen ska det plockas av efter fikat och paketeras ev överbliven tårta, det ska diskas och plockas in.

    Det är ganska mycket och man vill ju att det ska gå smidigt och att gästerna inte ska behöva vänta på mat och dryck.

Svar på tråden Hur många serveringspersonal?