• annamopp

    Hjälp från någon som bor norr om polcirkeln?

    Jag sitter och funderar över bordsdekorationer och då i synnerhet levande ljus och kom då att tänka på midnattssolen...

    Vi gifter oss på midsommardagen och jag har bara varit upp till min fästmans hemby vintertid så jag har lite dålig koll på midnattssolen. Har förstått att det inte är något speciellt sådär men är det alltså fullt dagsljus dygnet runt? Jag älskar nämligen levande ljus och "mysstämningen" det ger men om ljusen inte alls syns känns det kanske lite meningslöst att ha dem.

    Min fästman tycker inte vi "behöver" ha ljus, bara kanske eventuellt om det är mulet men jag hoppas i smyg på att det är lite mörkare på kvällen ändå så det syns att ljusen är tända...

    Så kortfattat, är det värt att ha levande ljus trots midnattssol?

  • Svar på tråden Hjälp från någon som bor norr om polcirkeln?
  • Chicita

    Nu bor inte jag norr om polcirkeln...
    Men jag tror att du kan svara på din egen fråga.

    Skulle du avstå från ljus om ni hade middagen mitt på dagen när det är ljust ute?
    Om du skulle göra det så har du ju svaret på din fråga där...

  • annamopp
    Chicita skrev 2012-02-24 15:39:51 följande:
    Nu bor inte jag norr om polcirkeln...
    Men jag tror att du kan svara på din egen fråga.

    Skulle du avstå från ljus om ni hade middagen mitt på dagen när det är ljust ute?
    Om du skulle göra det så har du ju svaret på din fråga där...
    Hmm jo det har du ju i och för säg rätt i... =)

    Dock undrar jag ändå om det verkligen är SÅ ljust mitt på natten? (det är det ju säkert, jag har bara lite svårt att fatta det haha)
  • Chicita

    Hur mörkt behöver det vara för att du ska tycka att det är idé att tända ljus?

    Jag skulle ju i och för sig kunna tänka mig att leta på såna där "myggljus" i värmeljus-form och använda dom.
    Även om dom inte syns så får ni säkert effekt av dom ändå, eftersom det brukar kunna vara myggigt där uppe Flört

  • Lipan

    Nu bor jag ju visserligen i Luleå, men här har vi ju också ljust dygnet runt på sommaren. Jag har lite svårt att svara på exakt hur ljust det är, det är sånna detaljer man inte riktigt minns när man är med om det hela tiden. Dock brukar jag tända ljus ändå, det är ju mysigt även om det inte är kolsvart!


  • Charlie13

    Jag bor i Kiruna, högre upp kan du knappt komma ;)


    Det är inte fullt dagsljus som när solen lyser mellan 10-15. Så om ni ska vara i en lokal och ha mörkläggningsgardiner eller liknanande, (som vi) är det inga problem att ha ljus. Även om man är utomhus så är det ändå mysigt att ha ljus, för det är inte soligt ute även om det heter midnattssol. Du ser knappt solen, den är så långt ner -men inte tillräckligt långt ner för att det ska bli mörkt. Hoppas du förstod ;P

  • daniiel

    Och jag bor inte heller så pass långt norrut som norr om polcirkel, men även vi har ljust dygnet runt, även om det är som Charlie13 skriver inte dagsljus dygnet om. Jag håller med om att man kan ha ljus ändå, ljus är mysigt :)

    Och myggljus är inte att rekommendera om ni ska vara inomhus, de luktar ju inte toppen och fyller ju ingen funktion inomhus heller :P


  • Chicita
    daniiel skrev 2012-02-24 17:57:45 följande:
    Och myggljus är inte att rekommendera om ni ska vara inomhus, de luktar ju inte toppen och fyller ju ingen funktion inomhus heller :P
    hehe jo dom som luktar citron är rätt trevliga faktiskt Flört
    Med tanke på hur mycket folk sprang in och ut i vår lokal och att det slutade med att två dörrar och ett par fönster stod öppna så skulle vi haft lika mycket mygg inne som ute om det hade varit myggigt den dagen Flört
  • daniiel
    Chicita skrev 2012-02-24 18:01:41 följande:
    hehe jo dom som luktar citron är rätt trevliga faktiskt Flört
    Med tanke på hur mycket folk sprang in och ut i vår lokal och att det slutade med att två dörrar och ett par fönster stod öppna så skulle vi haft lika mycket mygg inne som ute om det hade varit myggigt den dagen Flört
    Haha nej, hua, de luktar ju så starkt :P Då är det nog bättre med såna myggmarschaller runt om där ute än myggljus inne tycker jag. Alternativt myggljus bara i närheten av dörrar/fönster. Jag tycker ändå inte såna saker brukar funka så bra, tyvärr. Hm. De får väl ge sån.. myggrollon typ som favors till gästerna ;D hehe
  • Charlie13
    daniiel skrev 2012-02-24 18:04:50 följande:
    Haha nej, hua, de luktar ju så starkt :P Då är det nog bättre med såna myggmarschaller runt om där ute än myggljus inne tycker jag. Alternativt myggljus bara i närheten av dörrar/fönster. Jag tycker ändå inte såna saker brukar funka så bra, tyvärr. Hm. De får väl ge sån.. myggrollon typ som favors till gästerna ;D hehe
    hahahhaha ja grymt bra idé!!
  • Just Me

    Det finns ju såna myggljus som drar åt sig myggen, ha såna ist och ha dem ute! 
    Kolla med lokalen om de har myggnät för fönster.
    Om ni planerar och vara ute (typ festtält eller dyl) kolla så det finns myggnät.
    För mygg lär det finnas

    Ljus är ju alltid trevligt, och det skapar en viss stämning. Men jag som är från södra Sverige och hitflyttad till norr är nog lite benägen och hålla med din man: Man behöver dem inte.  Så pass ljust är det, men som sagt jag hade nog också haft ljus för effektens och stämningen skull, det är mysigt och fint. Men det blir inte mörkt på kvällen/natten, som det blir t ex i södra Sverige  

  • annamopp

    Åh tack för alla svar, tankar och tips! Då vet jag att det går att ha ljus i alla fall. det behövs kanske inte men är inte helt meningslöst heller (rätta mig om jag fattat fel) Skrattande

    Älskar för övrigt idén med myggmedel som favor! Ska prata med fästmannen direkt om den idén!

  • Berlan

    Vi gifter oss i Luleå och vi kommer troligtvis att ha ljus trots nästan midnattssol. Det är mysigt och bidrar till stämningen även om det inte syns att de lyser upp nämnvärt mycket. Det är inte dagsljus på kvällen utan bara ljust :)

  • Just Me
    annamopp skrev 2012-02-25 22:09:00 följande:
    Åh tack för alla svar, tankar och tips! Då vet jag att det går att ha ljus i alla fall. det behövs kanske inte men är inte helt meningslöst heller (rätta mig om jag fattat fel) Skrattande

    Älskar för övrigt idén med myggmedel som favor! Ska prata med fästmannen direkt om den idén!
    Var ska ni vara och vilket datum? Tänkte jag kanske har nå foton jag kan skicka, så får du en uppfattning? 

    Kan säga att myggmedel är rejält dyrt, så som favor skulle jag inte ha det, och jag vet ärligt talat inte hur uppskattat det skulle bli... Alla har ju redan myggmedel liksom.  Men se till att det finns i lokalen för de som vill använda, det kan ju vara bra. Jag skulle undvika det dock på ett bröllop, det luktar så illa. Lite får man ju tåla  
  • annamopp
    Just Me skrev 2012-02-27 07:00:32 följande:
    Var ska ni vara och vilket datum? Tänkte jag kanske har nå foton jag kan skicka, så får du en uppfattning? 

    Kan säga att myggmedel är rejält dyrt, så som favor skulle jag inte ha det, och jag vet ärligt talat inte hur uppskattat det skulle bli... Alla har ju redan myggmedel liksom.  Men se till att det finns i lokalen för de som vill använda, det kan ju vara bra. Jag skulle undvika det dock på ett bröllop, det luktar så illa. Lite får man ju tåla  
    Korpilombolo 23 juni =)

    Tror inte det är någon fara. Tror våra gäster mer skulle se det som en kul grej Flört
  • Just Me
    annamopp skrev 2012-02-27 16:39:15 följande:
    Korpilombolo 23 juni =)

    Tror inte det är någon fara. Tror våra gäster mer skulle se det som en kul grej Flört
    Okej, kolla upp priset på dem bara, beror ju förståss på hur många gäster ni ska ha. Men t ex MyggA som är ett vanligt myggmedel går på nästan en hundring / styck. 

     Här är ett foto taget norr om Polcirkeln, midsommarafton mitt i natten (säg kring midnatt), så får du en uppfattning om hur pass ljust det är Det är taget i ett myggtält, därav att t ex husfärgen ser lite "suddig" ut eller hur jag ska säga...  


     
Svar på tråden Hjälp från någon som bor norr om polcirkeln?