• Elisabeth560

Kan brud och brudgum ha totalt olika typ av kläder?

Vi ska ha ett litet hemligt bröllop, så jag kanske gör detta till något större än det borde behöva vara, men jag behöver bolla lite... 

Jag har ett jobb och en personlighet som gör att jag ofta är "uppklädd" till vardags. Fina klänningar, kavajer och snygga skor hör liksom ihop med mig.

Sambon har ett jobb och en personlighet som gör  att han alltid har blåställ på sig, både på jobbet och när han ör ledig. Festkvällar kan han ha skjorta några gånger om året, men oftast jeans och T-shirt. 

Även om vi ska ha ett väldigt hemligt bröllop (2 vänner som vittnen, familjerna kommer hem till oss på kvällen och får då reda på nyheten) så känner jag att det är viktigt för mig att ha en klänning som är en brudklänning och inte något jag lika gärna skulle kunna ha på mig på jobbet veckan efter. Klänningen jag fastnat för, är denna

http://www.anina.se/Produkt-100596-Party_Line_T0701.html

Men eftesom blivande maken är så totalt tvärtom och obekväm med att klä upp sig vill han ha nyinköpta jeans och en snygg skjorta på sig, inte mer.

Blir denna kombination jättekonstig så att det liksom blir pinsamt tror ni?
    För oss känns det naturligt, just för att vi är ett sånt bra team alla olikheter till trots, men frågan är om det ändå kommer kännas konstigt när gästerna väl kommer på kvällen?

Vad tror ni?  

• Svar på tråden Kan brud och brudgum ha totalt olika typ av kläder?
  • Chicita

Det är väldigt viktigt att man är bekväm i det man har på sig, så man inte känner sig utklädd.
    Men det finns ju kostymbyxor i jeansmodell. Kunde inte det vara något för honom? Eller ett par chinos i alla fall...
    Och sen en snygg skjorta till det.
    Jeans brukar vara en sån där absolut NEJ-grej när det gäller bröllop. Man ska inte ha jeans som gäst. Och om man då är brudgummen så kan folk rynka på näsan åt er.

Klänningen du valt är ju ingen sån där extrem prinsessdröm. Så att han har enklare kläder till det är inget konstigt alls.
    Men jag skulle som sagt skippat jeansen och valt ett par snygga byxor av annat material istället även om dom i princip är av samma snitt som jeansen.

• daniiel

Håller med Chicita om att tex ett par chinos till en snygg skjorta kunde ju vara ett lite mer uppklätt alternativ, utan att han kankse känner sig väldigt obekväm. Även kanske en snygg slips till? :)

Min make jobbar som bilplåtslagare och hade aldrig på sig något annat än jeans och t-shirt till vardags. Han ville helst få gifta sig i den klädseln i stadshuset också. Tillslut blev det dock ett kyrkbröllop och han bar en svart kostym, väst, och kravatt. Inget han någonsin trodde att han skulle känna sig bekväm eller fin i, men han strålade hela dagen och är så tacksam över att han faktiskt inte gifte sig i jeans trots allt. Efter bröllopet så har han faktiskt köpt fler kostymer och det är inget han tar på sig när han ska till jobbet, men på helger och om vi är bortbjudna osv, så har han faktiskt börjat kombinera sina jeans med en snygg kavaj eller kostymbyxorna med en snygg tröja ;P

Nu säger jag inte att du ska tvinga på din blivande kostym, men jag tänker bara att det kanske skulle gå att få honom att klä upp sig en gnutta mer än jeans iaf :)

• Chicita

Bra poäng daniiel Glad

Det kan faktiskt vara idé att ta med blivandes till en bröllopsbutik och låta honom prova en jackett exempelvis.
    Bara för att se hur snyggt det faktiskt kan vara.
    Och sen till exempelvis Dressman för att kolla på någon av deras (aningen) dyrare kostymer.

När mamma skulle begravas så köpte vi en sån där 999:- kostym till brorsan eftersom han aldrig har sånt på sig annars, så vi tyckte att det var ett lagom pris. Han ääälskar den och hoppas på att få använda den snart igen. (även om han sa att han ju inte hoppas att nån mer ska dö så han får använda den. Hans ord, han är lite "direkt" sådär, inget filter mellan hjärnan och munnen typ Tungan ute)
    Brorsan är en verklig grovarbetare. Till vardags är det "det som är relativt rent använder vi" som gäller för honom. Han har väldigt dåligt med pengar, och får därför "ärva" mycket kläder, så mycket av det han har är sånt som är för stort, trådslitet och liknande. Så kostym är långt från hans komfortzoon egentligen. Men han tyckte själv att han blev så fin... Så det var nästan kul att se honom även om anledningen var tragisk...

Till min make så kollade vi på en lite dyrare kostym (för samma tillfälle) eftersom han bara hade den ljusa varianten av 999:- kostymerna sen tidigare då vi köpte den för ett kavajbröllop. Och det syns verkligen skillnad i kvalité även om prisskillnaden inte var så väldigt stor.
    Jag ser också på maken att han sträcker mer på sig i den dyrare kostymen som ju har otroligt mycket bättre passform, än vad han gör i den billigare.

Många killars aversion mot kostym är oftast att dom har provat en billig boxig i halvblankt polyestertyg som sitter som om den fortfarande hängde på en galge.
    Kostym kan vara otroligt smickrande för figuren och i rätt storlek och passform så kan det även vara riktigt bekvämt... Man behöver ju inte använda väst liksom om det är där skon klämmer Glad

• Dejli

Jag vet inte hur din karl är annars "till fest", men jag tror det finns en risk att han känner sig underklädd om du har fin klänning på dig, och gästerna antagligen också är något uppklädda (eller ska ni byta om inför kvällen?).

Jeans känns faktiskt inte så kul på ett bröllop, och särskilt inte om du faktiskt ska ha en fin klänning på dig, som inte är en "enkel sommarklänning" även om det är en stilren klänning (superfin!). Jag tror att risken är att man i efterhand ångrar sig lite när man tittar på bilder.

Jag hade nog pratat med honom och sett om han kanske kunde tänka sig ett par svarta byxor åtminstone. Måste inte alls vara kostymbyxor, utan kanske i ett lite blankare bomullstyg eller liknande. Har han sett dig i klänningen? Kanske ändrar han sig när han ser dig lite fixad?

Men... i slutändan handlar det om att vara bekväm och att man faktiskt blir man och hustru. Om han verkligen inte vill så är det så det är. Jag hade sagt vad jag tyckte, gett konstruktiva förslag och kanske försökt övertyga honom (inte övertala...) och sedan nöjt mig med svaret.

• Elisabeth560

Tack så mycket för svaren hittills!

Jag hade nog tänkt att ni skulle be mig att klä upp mig lite mindre, hade inte själv tänkt så mycket tvärt om... :p

Han äger faktiskt en finare kostym från dressman som vi köpte inför hans kusins bröllop där det var klädkod. Har aldrig sett honom så obekväm som de timmar han hade den på sig... 
    Men det kanske kan gå att få honom att överväga ett par snyggare byxor än jeans, som ni säger. Ska prata lite mer med honom, men jag vill ju inte att han ska känna sig tvingad, det är ju kanske snarar min klänning som är lite "overkill" med tanke på storleken på bröllopet i övrigt.

Tror dock att chinos eller ett par finare svarta byxor med skjorta till är lättare än att få en kavaj på överdelen. Kan det funka? 

• Chicita
    Elisabeth560 skrev 2012-02-24 16:39:40 följande:
    Tack så mycket för svaren hittills!

Jag hade nog tänkt att ni skulle be mig att klä upp mig lite mindre, hade inte själv tänkt så mycket tvärt om... :p

Han äger faktiskt en finare kostym från dressman som vi köpte inför hans kusins bröllop där det var klädkod. Har aldrig sett honom så obekväm som de timmar han hade den på sig... 
    Men det kanske kan gå att få honom att överväga ett par snyggare byxor än jeans, som ni säger. Ska prata lite mer med honom, men jag vill ju inte att han ska känna sig tvingad, det är ju kanske snarar min klänning som är lite "overkill" med tanke på storleken på bröllopet i övrigt.

Tror dock att chinos eller ett par finare svarta byxor med skjorta till är lättare än att få en kavaj på överdelen. Kan det funka? 
    Som brud så kommer du ändå vara "overdressed" om du så kommer i säckväv Tungan ute
    Det är inte kläderna som gör bruden - det är bruden som gör kläderna...

Försök få honom att hoppa över jeansen, sen är resten inte så viktigt... Om han hellre har ett par svarta cargopants så är det ändå bättre än jeans eftersom just jeans brukar vara det man "förbjuder" på bröllop även om man har en väldigt enkel klädkod annars (typ hemsnickrad "sommarfin" eller liknande)
Svar på tråden Kan brud och brudgum ha totalt olika typ av kläder?