• Lovebird

    Vännerna ej bjuda till bröllopet, be dem fixa svensexa iaf?

    Vi har planerat att gifta med närmsta familj och sen åka iväg på smekmånad. Bröllopsfest och ett stort vigselceremoni är vi inte speciellt suga på, utan det ska vara litet och intimt. Så därför är inga vänner bjuda på vårt bröllop. 

    Men jag vet att min blivande man skulle bli oerhörd glad om han fick en svensexa. Så jag undrar om det är ofint om jag hör av mig till hans vänner berätta att vi ska gifta oss snart och om de skulle kunna fixa en enkel svensexa till honom? Känns till viss del fel att be dem när vi inte bjuder dem till bröllopet, men samtidigt vill jag inte att min blivande man ska gå miste om en svensexa då jag vet hur mycket det skulle betyda för honom. 

    Vad tycker ni?  

  • Svar på tråden Vännerna ej bjuda till bröllopet, be dem fixa svensexa iaf?
  • ElinFalk85

    hippa eller svensexa är inte man förväntar sig eller ska få osv. det är något man får om kompisarna har varit snälla att ordna en.

  • Dejli
    ElinFalk85 skrev 2012-02-24 13:17:15 följande:
    jag anes av dem som känner mig vara en oerhört snäll person, jag har t ex inte hämtas på de gärningsmän som utsatte mig för våldtäkt. jo visst ser jag gråskalor men mina vänner vet också att osa betyder just att man svarar inte bara skiter i det.
    vill du ha andra exempel på att jag är snäll?, en person skall opereras som vi har bjudit hon får förlängt osa till en vecka innan bröllopet, en annan har ett annat personligt skäl och får förlängt osa hon med till en vecka innan bröllopet ska stå.
    men att bara skita i att svara näää.
    skulle någon ringa till mig och be om extra lång osa tid pga något så stort som en skilsmässa, en operation eller något annat skulle jag självklart ge dom det.

    att ha svart-vita åsikter, hålla hårt på regler osv ingår när man har adhd.
    ElinFalk85 skrev 2012-02-24 13:20:16 följande:
    vill du ha fler exempel på att jag är snäll? du kan få en låååång lista men jag kan dra några exempel
    jag är student men har ett fadderbarn via barnfonden, är världsförälder via unicef och stolt animal protecetor via wspa.
    jag har varit med och ändrat våldtäkslagen så att det  t ex numera anses som våldtäkt om du har sex med någon som sover.
    Det nu nämner ovan har inget med "snällhet" att göra, och jag har ingenstans antytt att du inte skulle vara en "snäll" vän. Det mesta tycker jag faktiskt bara är normalt hyfs. Det är fruktansvärt att du blivit utsatt för våldtäkt, men det har inget med snällhet att göra att avstå från hämnd, snarare personlig styrka och självdisciplin. Men jag hoppas du kan komma vidare i livet och må bra trots vad som hänt.

    Jag själv är en person som föredrar att inte förutsätta att människor i min omgivning vill göra livet surt för en eller göra saker för att de är lata/dumma/korkade, utan för att de är mänskliga och gör misstag. Om det är människor som betyder något för mig så vill jag ju att de ska vara där för att JAG vill ha dem där. Ett bröllop är en av de största sakerna som händer i ens liv, men andras liv cirkulerar inte kring det. Människor kan glömma. Ibland händer saker i människors liv som man inte vill meddela andra, och få uppskov/sympati pga det.

    Hellre fria än fälla.
  • Dejli
    ElinFalk85 skrev 2012-02-24 13:53:24 följande:
    jag säger bara hur jag hade uppfattat det.
    Du svarar ju inte på min fråga ;) Om en nära vän hade haft väldigt dålig ekonomi och endast bjudit sina föräldrar och syskon, och hennes blivande man hade ringt dig och undrat om du hade kunnat tänka dig att ordna en enkel möhippa för den kvinna han älskar, och som förmodligen betyder mycket för dig också, därför att det hade gjort henne väldigt glad. Då hade du sagt "nej, det tänker jag inte om jag inte får gå på bröllopet" om jag förstår dig rätt?
  • ElinFalk85
    Dejli skrev 2012-02-24 14:11:02 följande:
    Du svarar ju inte på min fråga ;) Om en nära vän hade haft väldigt dålig ekonomi och endast bjudit sina föräldrar och syskon, och hennes blivande man hade ringt dig och undrat om du hade kunnat tänka dig att ordna en enkel möhippa för den kvinna han älskar, och som förmodligen betyder mycket för dig också, därför att det hade gjort henne väldigt glad. Då hade du sagt "nej, det tänker jag inte om jag inte får gå på bröllopet" om jag förstår dig rätt?
    jag vet inte hur jag skulle ställa mig till det. jag tycker som sagt inte att det är den blivande som ska ringa osv. hippa/svensexa får man om vännerna ordnar det inte annars. man ringer inte och ber om det. jisses.
  • Dejli
    ElinFalk85 skrev 2012-02-24 14:29:44 följande:
    jag vet inte hur jag skulle ställa mig till det. jag tycker som sagt inte att det är den blivande som ska ringa osv. hippa/svensexa får man om vännerna ordnar det inte annars. man ringer inte och ber om det. jisses.
    Du säger ju ovan att om du inte är bjuden på bröllopet så tänker du inte ordna en möhippa. Det kan ju vara så att man inte vill ha så stor press på sig från omgivningen, och därför inte deklarerat att bröllopet ska äga rum där och då. Det är ju ingen utom närmsta familjen som är bjuden.

    Det kan ju också vara så att vännerna utgår från att brudparet absolut inte vill ha en möhippa/svensexa eftersom de valt att ha ett litet och intimt bröllop. Är det då fel av bruden att av omtanke om sin blivande man meddela att så inte är fallet? Kräva en svensexa kan eller ska man självklart aldrig göra.
  • ElinFalk85
    Dejli skrev 2012-02-24 14:52:46 följande:
    Du säger ju ovan att om du inte är bjuden på bröllopet så tänker du inte ordna en möhippa. Det kan ju vara så att man inte vill ha så stor press på sig från omgivningen, och därför inte deklarerat att bröllopet ska äga rum där och då. Det är ju ingen utom närmsta familjen som är bjuden.

    Det kan ju också vara så att vännerna utgår från att brudparet absolut inte vill ha en möhippa/svensexa eftersom de valt att ha ett litet och intimt bröllop. Är det då fel av bruden att av omtanke om sin blivande man meddela att så inte är fallet? Kräva en svensexa kan eller ska man självklart aldrig göra.
    jag hade skämts ögonen ur mig om min fästman ringt till någon av mina vänninor och frågat om dem kunde ordna sånt. jag frågade honom nyss och han kände likadant. men alla är olika.
  • Chicita

    Jag har varit på hippor där jag inte var bjuden på bröllopet. Och jag har varit på bröllop där jag inte var med på hippan (i de flesta fall då för att hippan fixades av några nära vänner som inte kände till att jag fanns).

    Frågan är fri.
    Svensexa eller möhippa är inte en rättighet, och det är inte vännernas skyldighet att ordna en heller.

    Men i det här fallet så tycker jag nog att man i alla fall kan berätta att man ska gifta sig och att det är ett litet intimt bröllop med bara dom närmaste. Och berätta att blivade maken gärna skulle vilja få en svensexa. Men sen låta resten hänga i luften.
    Många gånger har man ju gemensamma vänner, eller man är själv vän med flickvännerna till blivandes vänner. Att sprida ut "ryktet" bland sina vänner och hoppas på det bästa - är i alla fall något som man kan göra utan att trampa någon på tårna.

  • Chicita

    Jag kan ju lägga till att jag själv hellre blir tillfrågad om något och får möjlighet att tacka nej - än att folk förutsätter att jag inte vill och låter bli att fråga mig.
    Även när det är saker som jag uppenbart inte vill vara med på, eller som dom frågat om tidigare Flört

  • Lilique

    Jag tycker att det är fint av dig att ringa och fråga hans vänner, ja, förutsatt då att du lägger fram det lika bra som tidigare talare föreslagit. Om jag inte hade varit bjuden på bröllopet (dit inga andra vänner heller var bjudna) så hade jag nog trott att min vän inte ville ha någon möhippa/svensexa, men hade jag blivit tillfrågad att anordna någonting för min vän ändå så hade det varit en självklarhet för mig. Hoppas att de är på!

  • Anneli256

    Har ni funderat på att ha en liten fest.. eller bjudning i efterhand..bara för era vänner :) där ni firar ert bröllop.. kanske ett alternativ om du nu tycker att det är jobbigt att fråga.
    Men jag håller med dom flesta inlägg där man skriver att du mycket väl kan prata med hans närmsta vänner om detta.. dom kanske inte ens vet om att ni ska gifta erGlad eller??
    Själv har vi bekanta som först sa att dom skulle ha en liten vigsel (borgerligt) och middag för dom närmsta.. men fler var välkomna till festen.. Jag ville gärna vara med på möhippan..ändå.. för att det var en kul grej och jag ville vara med och fira henne. Brydde mig inte om att vi inte var bjudna på bröllopet. Dock så blev det en hel del ändringar i planeringen så det slutade med med att jag inte gick ändå.. men för mig så hade det inte spelat någon roll om jag skulle gått på bröllopet eller ej.. Visste ju att det bara var för dom närmsta :)

  • Lovebird

    Oj vad många svar det har kommit in under dagen. Jag bestämde mig för att kontakta två av hans närmsta vänner och förklarade läget.

    Självklart kräver jag inte att vännerna ska ordna något, utan berättade bara om att vi ska gifta oss snart (vi har bara berättat för närmsta familj) och att min blivande man skulle bli glad om han fick en sista utgång med grabbgänget som ogift. 

  • Chicita
    Lovebird skrev 2012-02-24 17:11:37 följande:
    Oj vad många svar det har kommit in under dagen. Jag bestämde mig för att kontakta två av hans närmsta vänner och förklarade läget.

    Självklart kräver jag inte att vännerna ska ordna något, utan berättade bara om att vi ska gifta oss snart (vi har bara berättat för närmsta familj) och att min blivande man skulle bli glad om han fick en sista utgång med grabbgänget som ogift. 
    Vad fick du för respons? Glad
  • Lovebird
    Chicita skrev 2012-02-24 17:16:29 följande:
    Vad fick du för respons? Glad
    Jag har inte fått svar från båda än, men av ena fick jag bara positiv respons. Den andra vännen är också lika trevlig så jag tror båda vill gärna fixa något för min blivande man. De har ju inte ens vetat om att vi ska gifta oss, så det är därför jag var tvungen att kontakta hans vänner.  
  • Chicita
    Lovebird skrev 2012-02-24 17:49:26 följande:
    Jag har inte fått svar från båda än, men av ena fick jag bara positiv respons. Den andra vännen är också lika trevlig så jag tror båda vill gärna fixa något för min blivande man. De har ju inte ens vetat om att vi ska gifta oss, så det är därför jag var tvungen att kontakta hans vänner.  
    Ja om dom inte vet att ni ska gifta er så har dom ju inte ens någon chans att ge honom en svensexa heller om du inte berättar för dom. Även om dom gärna hade gjort det.
    Så jag tycker att du gjorde rätt.
    Det är ju inte som att du beordrar dom liksom, utan bara informerar om att ni ska gifta er och att blivande maken skulle bli glad av att kompisarna hittar på något Solig
Svar på tråden Vännerna ej bjuda till bröllopet, be dem fixa svensexa iaf?