• Heblo

Fri bar eller betalbar?

Hur ser ni andra på brtalbar? Om vi gifter oss i pr och är på en restaurang bjuder vi på; 1 glas mousserande 3 glas vin Kaffe + avec Vill helst ha fr bar men inser att det kommer bli dyrt! Hur gör ni andra?

• Svar på tråden Fri bar eller betalbar?
  • Aniara4

Vi hade fri bar, men då hade vi också köpt spriten själva. Det var flera av gästerna som särskilt kommenterade att de tyckte det var väldigt generöst och trevligt, så det tolkar jag som att det inte alls är självklart.

Sen håller jag med om att det är skillnad om man är på en restaurang där drinkarna kostar betydligt mer, i det läget tycker jag det är helt ok att gästerna får köpa det de vill ha i baren. Tänk på att nämna det i inbjudan bara så de vet att de ska ta med sig plånboken!

• niriel

Vi har festen på ett hotell och bjuder på brudskål + dryck till maten + avec + första glaset i baren, resten får folk stå för själva. Vi får väl hoppas att folk inte gnölar för mycket om det, men i sådana fall är det lite deras problem.. Glad

• 1700tal

Vi har fri bar. Vi har med egen alkohol till festlokalen och har inga gäster som inte kan hantera sina intag så det blir bra. Däremot, hade vi varit på en restaurang med eget serveringstillstånd hade folk fått betala själva efter maten. Men inte för att reglera gästerna alkoholintag utan för att reglera kostnaderna.

• MarieS

Vi hade en kompromiss: vi hade vår fest på restaurang och bjöd på välkomstbubbel, vin till både förrätt och varmrätt och aveq till kaffet. Vi ville inte ha fri bar därutöver. Vi gjorde egna drinkbiljetter och varje gäst fick 2 var som gällde för vin, öl eller cider (ingen sprit). Ville man dricka mer än så fick man betala själv men det tror jag ingen gjorde.

• MalinLarsson

Vi har våran middag/fest på en herrgård. I dryckesväg bjuder vi på 1-1½ glas mouserande vin till brudskålen, 2 glas vin/öl till maten och sedan kaffe/the till tårtan. Vi bjuder då också på trerätters middag samt vickning på kvällen/natten. Under kvällen/festen så får gästerna själva handla de vill ha i restaurangens bar. Jäklarns vad dyrt det skulle bli annars! Tror ingen skulle klaga då kalaset iallafall går på ca 800 kr per person. Tänk då att bjuda på resterande alkohol också.

Om vi hade haft bröllopet i en privat lokal så hade vi nog bjudit på dricka för då hade man ju kunnat köpa det billigt i typ Tyskland. Men att betala gästernas barnota på en restaurang, det är ju inte hållbart, inte för oss iaf. Det skulle ju lätt kunna gå på säkert 30.000 kr till.

• MrsSilfverblad2b

Vi kör fri bar men med ett begränsat utbud av drinkar. Kanske en tre-fyra att välja mellan, och så öl, vin, cider såklart. Är det nån som är sugen på en flarra dom perignon eller nåt får de betala den själva! Glad

12-05-12
  • lilly7

Vi har festen på en studentlokal som vi har hyrt. Vi bjuder på någon alkoholhaltig dryck i bussen på väg dit, sen brudskål när de kommer fram och 3 glas vin till maten. Resten får de köpa själva vilket inte kommer att vara speciellt dyrt eftersom vi är i en studentlokal. En öl eller glas vin kostar ca 25-30 kr.

• annapanna88

Vi hyr en lokal och kommer därför kunna ta med alkohol själva, så vi kommer att ha fri bar. Dock kommer vi endast ha vin, öl och cider där.

• Heblo

Tack för alla svar!

Vi väljer mellan en festvåning el ett ställe där vi kan ta med dryck. de är helt olika så vi måste bestämma var vi vill vara.

Som sagt, den ena lokalen är en festvåning/restaurang (man får inte ta med egen dryck) och de tar 40 kr för glas öl, 55 kr för vin och 80 kr för en drink efter middagen.

På den andra lokalen där kan vi ta med egen dryck och då är det en helt annan sak. Jag undrar hur de inbjudna reagerar OM vi är på festvåningen där drinkar kostar?

Å ena sidan kan jag tycka att det är helt ok eftersom vi faktiskt bjuder på så många glas vin och bubbel samtidigt vill man vara frikostig när man väl gifter sig. MEN vi har inte obegränsad budget.

Ja vi får fundera, men om vi låter gästerna betala allt efter middagen själv ska vi skriva det i inbjudan

• Chicita
    Heblo skrev 2012-02-23 17:23:41 följande:
    Å ena sidan kan jag tycka att det är helt ok eftersom vi faktiskt bjuder på så många glas vin och bubbel samtidigt vill man vara frikostig när man väl gifter sig. MEN vi har inte obegränsad budget.

Ja vi får fundera, men om vi låter gästerna betala allt efter middagen själv ska vi skriva det i inbjudan
    Ja det är bra om det står i inbjudan.
    Ni kan formulera det så här exempelvis:

Vi bjuder på dryck till maten. Vill man ha mer att dricka efter middagen så finns en bar att tillgå. Så glöm inte plånboken.
    (kan vara bra att skriva ut om dom inte tar kort också)

Ett alternativ om ni vill känna er mer generösa och har budget för det är att dela ut drinkbiljetter som gäller för ett glas vin eller öl.
  • Heblo

Just det, drinkbiljetter är inte dumt , tack! och tack för texten

Svar på tråden Fri bar eller betalbar?