• Jewell­ery
    Äldre 22 Feb 18:48
    3585 visningar
    11 svar
    11
    3585

    Försörjning, vad säger lagen?

    Jag har en liten fundering om hur lagarna ser ut för de som gift sig?
    Är den ena personen bunden till att försörja den andre ex, vid eventuell arbetslöshet?
    Dvs, att man inte kan få hjälp av soc eller liknande om man inte har rätt till a-kassa?
    Har nämligen hört att ekonomiskt så är man skyldig att försörja den andre, och även skulder räknas på båda.
    Någon som vet om det stämmer? 

  • Svar på tråden Försörjning, vad säger lagen?
  • Vilse
    Äldre 22 Feb 18:51
    #1

    Du är skyldig att försörja den andra redan som sambo. Soc kollar på familjens/hemmets inkomster.

    Skulder vet jag inte där vill jag inte svara.

  • wiii
    Äldre 22 Feb 18:52
    #2

    Hur det är med skulder vet jag inte, men jag är rätt så säker på att man inte kan få soc osv om man är gift med/sambo med(?) någon med fast inkomst.

  • Äldre 22 Feb 18:53
    #3

    https://lagen.nu/1987:230


    Läs igenom kapitel 6. Frågan du ställdes besvaras i kapitel 6 paragraf 2.


     

  • Äldre 22 Feb 18:53
    #4

    Nej, sambosar har väl inte försörjningsskyldighet? Det är inte vad jag lärt mig (i skolan). Är man gift, då har man däremot försörjningsskyldighet.


  • Äldre 22 Feb 19:10
    #5

    Sambos har INTE försörjningsplikt gentemot varandra men vad gäller ex socialbidrag likställs sammanboende med gifta och därmed räknas också bådas inkomster in. Så en form av försörjningsplikt blir det ändå.  Så gällande soc är det ingen skillnad på sammanboende och gifta.

    Och gällande skulder så är de era egna. Ex kan KF inte göra utmäning från dig för skulder din man dragit på sig.

  • Anneli­256
    Äldre 22 Feb 19:54
    #6

    Det stämmer att skulderna är privata.. dock så är det så att om kronofogden gör utmätning på lönen så räknas sambons inkomst in när dom räknar vilka utgifter vederbörande har... Sambons inkomst uppges på informationen till kronofogden.. Det bästa du kan göra är att ringa till kronofogden för att höra med dom och berätta om situationen.

    Lycka till.

  • marsbr­uden
    Äldre 22 Feb 20:05
    #7

    Vad händer med skulder om den ene avlider? Ärver man sin makes eventuella skulder? skummade igenom äktenskapsbalken men blev inte klok på det.

  • Äldre 22 Feb 21:06
    #8
    marsbruden skrev 2012-02-22 20:05:14 följande:
    Vad händer med skulder om den ene avlider? Ärver man sin makes eventuella skulder? skummade igenom äktenskapsbalken men blev inte klok på det.
    Det beror väl på vilka skulder? För bostadslån brukar man kunna teckna en försäkring ifall ens partner avlider. CSN lån avskrivs, men jag *tror* (obs, vet ej säkert) att övriga lån ärvs så till vida att de kvittas mot tillgångar hos den avlidne.
  • Pebble­s
    Äldre 22 Feb 21:30
    #9

    A-kassa har du rätt till oavsätt om du är singel, sambo eller gift (förutsatt att du är med och uppfyller kraven).


    Loves it!
  • Ellis
    Äldre 22 Feb 22:54
    #10

    kan tillägga att skulder inte betalas av soc. (förutom vissa få undantagsfall efter individuell bedömning)

    Ärver man verkligen skulder? Har för mig att någon sa till mig att det var skönt att de tog bort den regeln för då slipper jag ärva min pappas skulder.. ^^ Men jag vet inte om det stämmer. Och det är kanske annorlunda för makar jag är inte så insatt i det området.

  • Äldre 22 Feb 22:55
    #11

    Skulder hos en avliden räknas av från personens tillgångar när man räknar ihop dödsboet.

Svar på tråden Försörjning, vad säger lagen?