• Tokig

    Borglig cermoni? Berätta om er!

    Precis som rubriken lyder så skulle jag gärna vilja veta hur ni la upp/kommer att lägga upp er borgliga vigsel. Vilken musik, tal, texter etc kommer ni ha?

  • Svar på tråden Borglig cermoni? Berätta om er!
  • lillzan

    Har ungefär hur vi vill ha det, mestadels va jag vill att vigselförättaren ska säga också om den går med på det. 
    vi kommer vara i våras stadshus och alla våra gäster ca 44 st kommer närvara.
    så här kommer våg vigsel se ut:

    inmarch (ska ha en instrumental version av cascadas everytime we touch)
    först kommer vår ringbärare och vår dotter som är flower girl att gå med hjälp från en av mina tärnor som även är ringbärarens mamma. Sen kommer min Maid of Honor och bestmannen i armkrok och sen kommer jag och min m2b. 

    Solosång 
    här kommer en solist sjunga en sång, vet inte riktigt vilken än.

    Vigselförättaren hälsar välkomna

    Dikt läses av min MH


    VF talar igen lite om kärlek och sånt

    Sång igen

    Vigsel
    Den långa versionen kommer vi ha och kommer upprepa dessa löften: 

    Jag älskar dig, nu och för alltid.
    Jag lovar att vårda vår kärlek i alla våra dagar
    Jag lovar att lita på dig och respektera dig
    Jag lovar att skratta och gråta med dig
    Jag är hos dig nu och vill så vara i livets alla skeden
    Du får min tillit, min hängivenhet,
    min ömhet och min kärlek

    Eftersom ni har förklarat att ni vill ingå äktenskap frågar jag:
    Vill du namn ta denna namn till din äkta hälft att älska henne i nöd och lust?
    Att dela ditt liv med henne och vara henne trogen?
    (Ja)

    Ringväxling
    Med efterföljande kyss

    VF avslutar 
    Presenterar oss som man och fru namn

    Utmarch
    Vi kommer ha Melba Moores - This is it

    och då går vi ut, sen efter en stund går vi ut där alla är samlade och kastar rosblad på oss och sen forsätter vi mot limousinen som för oss till bröllopsfesten.  


  • SkövdeSophie

    När jag håller i borgerliga vigslar där paret vill ha en ceremoni tycker jag det är kul att lägga in lite information om paret och deras relation i mitt "tal" före och efter själva löftena. Detta gör av för att jag tycker det är så roligt att viga alla dessa lyckliga par! Men man skall alltid ha i åtanke att en borgerlig vigselförrättare får ingen ersättning från kommunen, utan endast 130 kr före skatt per vigsel (om man inte har fler vigslar samma dag, då är det 30 kr före skatt per efterföljande vigsel). Så ni kan inte "kräva" att er förrättade skall göra något extra, men prata med henne/honom om hon/han kan tänka sig att skriva in lite info om er, el kanske läsa en dikt eller något. Lycka till!

  • Lejonhjärta
    SkövdeSophie; Bra tips! Ringde kommunen i min hemort idag för att boka vigselförrättare till den 28/7 i år och då berättade hon för mig att det ej blivit bestämt ännu vilka som ska vara och att hon inte visste hur många som dom skulle ha eller vilka veckor de skulle kunna viga. Är detta "normalt"?
     
  • Lejonhjärta
    Cmaria; Låter fint!:) Vad skall du ha för klänning? Hur ser ringen ut?Jag är lite i valet och kvalet på några olika klänningar,inga är direkt "brudiga" men ändå lite mer än vad man bär till vardags. Tycker det är så svårt och sen är detta är mitt andra äktenskap så man känner inte riktigt att man får ta ut svängarna på samma sätt...Löjligt kanske.... :)

    Lillzan; 
    Det låter fint! :)  Hur får man reda på vilken som är den långa/korta versionen av vigseln och löftena? Har googlat mem hittar ej ngt... 

    Vilka datum gifter ni blivande brudar er på?!Vore skoj o veta i vilken ordningvi gifter oss! :) 
  • annapanna88

    Kan tillägga att löften inte är ett måste vid en borgerlig vigsel utan vill man ha det får man hitta på dom själv :)

    Och vi gifter oss den 30/6!

  • Lejonhjärta
    annapanna88 Tack för hjälpen... Jaha, det med löftena kan ju vara bra att veta! =) 
  • SkövdeSophie

    @lejonhjärta: ja, det är ju mitt i sommaren. I Skövde har vi uppehåll i juli. Om man vill viga sig utanför stadshuset måste man själv ta kontakt med en förrättare och höra om de kan/vill. Det är inte lätt att binda upp sig mitt i sommaren, och det är ju ett ideellt uppdrag. Mitt tips är att ringa runt och höra med förrättarna i din kommun. Lycka till!

  • veronym

    Vad för klänning kommer ni ha på bröllopsdagen? Bild vore kul. Kommer själv ha en elfenbensvit satinklänning med svart midjeband som slutar lite ovanför knäna.

  • mjeanettek

    Vi skall gifta oss i trädgården till mina föräldrar mitt ute på landet. :) Vi bokade vigselförättare tidigt eftersom vi ville gifta oss i juli (fredag 6 juli) men tuvärr kunde inte hon vi ville ha så vi fick ta en jag inte känner eftersom han var på jobb då. Men det blir nog bra iallafall! Tänkte ta den långa cermonien. VF kommer till oss. Vi skall ha två tjejer som sjunger "Jag ger dig min morgon" och "När vi rör varann". Sen har vi hyrt tält av Rent-A-Tent och det blir 86 personer från Sverige och Norge, varav 45 barn! Ett vuxen tält med kalltbord buffe och ett tält plasserat som ett E med lekrum, amningsrum och barn buffe med korv, pizza osv. Vi har också hyrt en radiokille (bekant av mig) som skall spela gitarr, musikk och vara en slags toast (vi skall inte ha tal osv).

  • Jalle

    Hejsan!

    Vi ska också gifta oss borgerligt, hemma i vår trädgård 4/8-12. Vi ska ha ungefär liknande upplägg som Lillzan, den långa versionen plus prat från vigselförättaren, nån dikt och fiolspel.

    Såg att ni hade diskuterat sittplatser lägre upp i tråden. Vi ska lägga ut några halm/höbalar, inte till alla gäster men för de som vill/behöver, tex höggravida.

    Delar med mig av mina inspirationsbilder:



  • helhel

    Oj! ha ha, ja vi ska ha det OTROLIGT enkelt om jag jämför mig med oss=)
    Vi åker iväg och gifter oss borgligt. Botaniska trädgården i visby. Vi har med en annan familj som vittnen. Ingen annan vet nåt ;)
    Hoppas på att det inte hällregnar bara...
    Äter gott efteråt på en restaurang som inte är bokat....ska ha en klänning (ej bestämt riktigt modell, men inget riktig maräng-brudklänning. Blommor hoppas hoppas hoppas jag på liljekonvaljer, annars ska jag själv fixa en liten buket av enbart brudslöja med ett fint band runt är det tänkt.
    Har bokat tid för håruppsättning, men tror jag ska avboka och fixa nåt själv...fotograf lika så, försöka får i hop några fina bilder själva...
    Låter mycket enkelt känner jag, vilket det är. Men det är så VI vill ha det!
    Jag har alltid haft en stor kärlek till gotland, därför blir det där!

  • delly

    puttar upp tråden lite efter som jag & sambon äntligen har bestämt oss för att gifta oss. det kommer att bli borligt i våran trädgård. Lite nyfiken på hur era ser ut... vi kommer att ha ett litet med 21 st inklusive barnen..


    vi vet inte hur vi ska ha det så förslag är bra....

Svar på tråden Borglig cermoni? Berätta om er!