• Tokig

    Borglig cermoni? Berätta om er!

    Precis som rubriken lyder så skulle jag gärna vilja veta hur ni la upp/kommer att lägga upp er borgliga vigsel. Vilken musik, tal, texter etc kommer ni ha?

  • Svar på tråden Borglig cermoni? Berätta om er!
  • annapanna88

    Ok jag ska försöka svara även om vi inte är riktigt klara ännu :)

    Vigsel ska ske utomhus på klipporna vid vänerns strand (om vädret tillåter).
    Vi kommer att "gå in" till någon marsch på CD-skiva, inte klart vilken ännu.
    Under cermonin kommer min svägerska sjunga "Bara om min älskade väntar" och någon från min fästmans släkt läsa en dikt, inte heller klart vilken :)
    Efteråt kommer vi förmodligen ha "The moment I met you" på CD igen då. Och så ska vi dela ut såpbubblor till gästerna innan istället för att kasta ris.

  • maria12

    Åh jag vill också ha tips på hur man bäst får till en borgerlig ceremoni.

    Vi vill också gifta oss utomhus och min blivande svåger kommer att sjunga ingångsmusik. Vi ska ha den långa versionen på texten och tänker oss två sånger någonstans under ceremonin, framförda av mina kompisar. Efter vigselakten blir det knappt någon utgång eftersom vi ska ha brudskål vid vigselplatsen, men jag tänker att folk kanske kastar ris eller blåser såpbubblor ändå. Vi har bett min pappa att utbringa ett fyrfaldigt leve direkt efter vigseln så folk "förstår" att det är över och sedan sätter vi igång med brudskål o annat.

    Våra mammor kommer att fungera som värdinnor under själva vigselakten, så innan vi kommer till platsen ansvarar de för att folk står där de ska vara och vet vad som gäller osv. Frågan nu är om vi inte måste ha någon typ av musikanläggning där ute som förstärker sången så att alla hör för vi kommer att vara runt 80 pers.. 

  • Lirry

    Vi ska ocksa ha borgerlig ceremoni utomhus (forhoppningsvis regnar det INTE) och jag undrar hur ni som ska ha det gor med sittplatser? Ska ni ha stolar till alla gaster eller de kommer sta...?


    Vi kommer att ga in till nagon som sjunger, det blir 2 dikter lasta av van/familjemedlem och avslutningsvis den langa textversionen sa antar allt som allt kommer det ta ca 20 minuter!

  • maria12
    Lirry skrev 2012-02-22 14:31:01 följande:

    Vi ska ocksa ha borgerlig ceremoni utomhus (forhoppningsvis regnar det INTE) och jag undrar hur ni som ska ha det gor med sittplatser? Ska ni ha stolar till alla gaster eller de kommer sta...?


    Vi kommer att ga in till nagon som sjunger, det blir 2 dikter lasta av van/familjemedlem och avslutningsvis den langa textversionen sa antar allt som allt kommer det ta ca 20 minuter!


    Vi tänkte också ha strålande väder på vår dag ;) Dock fixa en plan B under tak.. 

    Men vi tänkte ha stående, det känns inte värt att hyra stolar för så kort tid. Men då har vi max 1-2 av alla gästerna som kanske inte skulle orka stå, men isf fixar vi såklart stolar till dem. En tanke annars är ju att ställa fram bänkar el dyl men jag tror inte att folk vill sätta sig på vadsom helst i finkläder.. 
  • Lirry
    maria12 skrev 2012-02-22 15:08:41 följande:
    Vi tänkte också ha strålande väder på vår dag ;) Dock fixa en plan B under tak..

    Men vi tänkte ha stående, det känns inte värt att hyra stolar för så kort tid. Men då har vi max 1-2 av alla gästerna som kanske inte skulle orka stå, men isf fixar vi såklart stolar till dem. En tanke annars är ju att ställa fram bänkar el dyl men jag tror inte att folk vill sätta sig på vadsom helst i finkläder..

    Plan B kommer planeras har med.. litar inte fullt ut pa sommarvadret i Sverige!


     


    Kanns faktiskt valdigt onodigt som du sager att hyra stolar for ca 20 minuter! Vore kul om man kunde komma pa natt enkelt och smidigt alternativ... hmm hmm!

  • annapanna88
    maria12 skrev 2012-02-22 14:13:27 följande:
    Frågan nu är om vi inte måste ha någon typ av musikanläggning där ute som förstärker sången så att alla hör för vi kommer att vara runt 80 pers.. 
    När jag pratade med kontaktpersonen på kommunen för att boka vigselförättare sa hon att det förmodligen behövs högtalarsystem med mikrofin för VF att prata i om alla skulle höra, vi ha ca 60 gäster. Så det är nog en bra ide!
  • maria12
    annapanna88 skrev 2012-02-22 16:25:00 följande:
    När jag pratade med kontaktpersonen på kommunen för att boka vigselförättare sa hon att det förmodligen behövs högtalarsystem med mikrofin för VF att prata i om alla skulle höra, vi ha ca 60 gäster. Så det är nog en bra ide!
    OK ja då behöver vi ju definitivt det för vi kommer vara runt 80 =) Tack för infon! 
  • Lejonhjärta

    Vilken rolig tråd.... Nu planerar vi fortfarande men vi tänker oss en överraskningsvigsel i samband med någon annan festlighet. Tanken är vi en födelsedag, då vigselförrättaren kommer med min brudbukett likt ett blomsterbud och sedan avslöjar vi vår överraskning och gifter oss i trädgårn här hemma. (en väldigt fin, lummig trädgård som är oerhört vacker på vår och sommar)

    Till mat blir det planka-liknande; goda frukter, kallskuret så som rostbiff, kyckling, fläskfile med hemgjord potatissallad och vanliga sallader i olika former,nybakt bröd. Sen tårtor och cheesecake till efterätt....  Ingen alkohol  mer än champange som vi vill skåla i efter vigseln..

    Väldigt enkelt som ni förstår och om allt med väder och sånt klaffar så skulle det nog kunna bli hur bra som helst.... Vad tror ni andra? Vill gärna ha feedback.....

    Jo, antalet gäster blir runt 20-25 med alla inkluderade. 

  • annapanna88
    Lejonhjärta: Jag tycker att det låter väldigt fint :)
  • Cmaria

    Hej


    Vi ska gifta oss i kommunhuset alltså inomhus med 4 gäster närvarande ... har kläder ,ring och bukett bestämda bara beställa tid kvar och har tänkt oss den 2/6-12 dagen innan vår 6 års dag.


     

Svar på tråden Borglig cermoni? Berätta om er!