• Nyår2012

Vintageklänning och vinterbrudar?

Hej!

Nyårsafton 2012 så ska jag bli fru och det ska bli helt fantastiskt underbart! Har så smått börjat leta efter klänning men måste erkänna att jag har jättesvårt att hitta något i min smak. Tubklänning i all ära men det känns inte aktuellt för mig. Jag har tyvärr ingen glasklar bild över vad jag söker men tänk vintage, gärna armar, spets, kvinnligt, vinter...

Jag är ganska lång och smal och vill inte ha någon tantig modell. Är det någon mer än jag där ute som är inne på samma spår som jag och som kanske dessutom har tips om affärer eller webbsidor där man kan hitta liknande. Tacksam för hjälp.

Lägg gärna upp bild på er klänning om ni har någon i denna stilen. TACK!

• Svar på tråden Vintageklänning och vinterbrudar?
  • Willow
    sofiasmamma skrev 2012-02-23 19:11:07 följande:

Oh vad fin!

Var i Hälsingland ska ni ha festen? Har rötter och stuga i Arbråtrakten. :)

Jag skulle haft mammas (-66, ser ut som Silvias) eller mormors (ca 1940) klänning om jag hade kommit i dem. Har även min fasters från tidigt 60-tal, min kollegas mammas från 50-talet, en annan 50-tals i spets och en jättehäftig från -77.
    Men själv ska jag alltså ha den ovan från KiK, köpte/hämtade den idag och är så lycklig!!

Det ar utanfor Hudiksvall i Nasviken vi kommer ha festen.
    Wow, vilken kollektion av fantastiska klanningar du maste ha, vore roligt att se dem. Kanske du borde ha uthyrning av dem istallet eftersom det verkar finnas efterfragan pa vintage brudklanningar i Sverige men inte sa mycket utbud
  • Willow
    Goabullen skrev 2012-02-23 20:01:21 följande:
    Nej vi är några få till -hihi. Har försökt ställt frågor om vintageklänning förut men fått få svar.. Superfin klänning förresten! Älskar Jenny Peckhams klänningar! Den kommer bli såå fin på din dag! Du verkar ha ett jättehärligt tema! Vi tänkte köra lite gammeldags tema och ha lite äldre musik under första delen av kvällen. Vad har ni tänkt  för brudvals om jag får fråga? Vi funderar på Thats Amore med Dean Martin tror jag det är... 
    Harligt med fler av oss, roligt att fa nagra svenska tjejer att bolla ideer med och byta inspirationer! Vi kommer oxo ha en hel del gammal musik, som var forsta dans har vi funderat pa Louis Armstrong & Ella Fitzgerald Cheek to cheek, Frank Sinatra Fly me to the moon eller nat i den stilen...
    IkaMus skrev 2012-02-23 23:06:53 följande:
    Klänningen är fantastisk Willow. Har du en bild på skorna med? Vi har en ganska klar bild över vilken stil vi vill ha, men det känns som att man får leta lite utanför Sveriges gränser. Här finns två andra bloggar med inspiration, inte enbart vintage, men mycket fint! www.polkadotbride.com och www.oncewed.com
    Har kommer en bild pa skorna 

Jag alskar oncewed sidan oxo! kolla in snippetandink.com valdigt mycket fint dar!  
  • sofiasmamma

Något har hänt, jag kan inte ladda upp flera bilder i samma inlägg längre. Hm.

Här är iaf. min mammas klänning från -66, hon sydde den själv och den är så vacker!

• sofiasmamma

Denna har jag köpt från Tradera. Funderade på att ha den men att i så fall flytta bak eller ta bort rosetten.

• sofiasmamma

Även denna är från Tradera, från -77 och i ett kraftigt tyg så den passar nog bättre på ett vinterbröllop. Väldigt häftig tycker jag!
  • sofiasmamma

Mormors från ca 1940, tyvärr lite bleknad från en fantastisk förgätmigejblå färg. Troligen sydd av hennes mamma som var finsömmerska i Göteborg.
  • Willow

@ sofiasmamma - Fantastiskt vackra gamla klanningar du har efter din mamma och din mormor! Och klanningen du kopt fran Tradera ar jattefin! Jag tror pa att ta bord rosetten och satta en sidenband i midjan som knyts baktill, kanske i en mjuk farg lite typ champagne, beige, guld eller nan annan farg som passar dig! Du kommer bli superfin! 

• Anna86

Hej!
    Jag gör er genast sällskap med min klänning! =)
    /Anna

Svar på tråden Vintageklänning och vinterbrudar?