Jag tänkte dela med mig av ett par av de saker som verkligen hjälpte mig.
Banna aldrig dig själv! Jag fick hjälp för lite allt möjligt hos en bra kurator som såg till flera olika bitar samtidigt. Det var bra för mig. Något av det mest avgörande i den hjälpen var nog att jag insåg hur ofta jag bannar mig själv. Det kom helt naturligt o var så väl dolt i mina tankar att jag först inte trodde det var ett problem. Men när jag började uppmärksamma vad jag faktiskt tänkte insåg jag att det inte kunde fortsätta så.
Exempel: Något går fel eller blir inte som jag hoppats. Mina tankar: "Klart det inte gick!", "Varför skulle jag lyckas med det? Bara dumt att tro det!" eller klassikern som nog förekom oftast: "Typiskt mig!".
Alla de där negativa tankarna om mig själv hade en så naturlig del i mitt dagliga tankemönster under så många år att de format mig att tro att jag var sämre än jag var, att det inte var någon idé att försöka för jag skulle aldrig klara det ändå osv osv. Det var fel. Jag hade inget statistiskt underlag för mina "Typiskt mig!", tvärtom. Det var inte alls särskilt typiskt mig att misslyckas, dels för att jag inte var så dålig o dels för att jag inte försökte tillräckligt ofta för att alls kunna misslyckas.
Jag lärde mig att sluta tänka så. Det tog lång tid o krävde mkt uppmärksamhet i början, men numer går det nästan av sig själv. Jag ersatte inte tankarna med nåt positivt heller, jag bara avbröt dem när de dök upp, för de hade inget där att göra.
Däremot peppade jag mig själv genom att skriva i en "nattbok" innan jag lade mig varje kväll. Bara ett par ord om nåt som varit bra, om nåt jag gjort bra eller om nåt jag tycker är bra med mig själv. Fånigt kanske men effektivt. För lika väl som jag lärde mig att jag var dålig genom att tänka att jag var det, likaväl kunde jag lära om och lära mig att jag är bra.
Det hjälpte mig att tycka om mig själv. Jag trodde jag redan gjorde det, men när jag såg hur illa jag behandlade mig själv, både i tanke o handling, tyckte jag synd om mig o en önskan att skydda och ta hand om mig själv väcktes.
Inga förminskande tankar om dig själv.
Uppmärksamma allt som du tycker om med dig själv. Uppmärksamma det om o om igen. Sluta aldrig med det.
Var inte rädd att misslyckas. Misslyckande är inte ett kvitto på att du är dålig utan en chans att lära o bli bättre.
Det fanns annat som hjälpte mig att få bättre självkänsla, men just för mig var detta nyckeln. Kanske är din nyckel något helt annat, men jag önskar dig all lycka till och kom ihåg: allt går att förändra till det bättre!
P.S. Jag tycker också det är läskigt att köra bil! Den biten har jag fortfarande inte tagit tag i ordentligt.D.S.