• Anonym (noll koll)

Hjälp, hur ska jag klä mig?! (Ej bröllopsrelaterad)

Jag väljer att vara anonym eftersom detta är något som är väldigt känsligt för mig. Jag är inte alls bekväm med mig själv eller min kropp (jag jobbar på det/den). Nu är det dags för en av de värsta sakerna jag vet - köpa nya kläder. Vanliga vardagskläder. Tröjor, byxor. Dels för att jag tycker det är väldigt, extremt tråkigt att titta på kläder och pröva, det har jag alltid tyckt, även när jag vägde hälften av vad jag gör idag, och dels för att jag har ingen aning om vad jag passar i.

Jag är ca 160cm lång och mina mått är ungefär dessa:
    Byst - 115cm
    Midja - 100cm
    Höfter - 125cm

Jag är ganska "smal" upptill över axlarna, inte bredaxlad, och trots att jag ju har en hel del mage, så är midjan ganska markerad.

Är det någon som har några tips på hur jag bör klä mig för att dölja min mage och inte se tjockare ut än vad jag redan är? Vad skulle en kort tjej med generösa former passa i?

Även färgmässigt, vad ska man välja för färger? Jag har gröna ögon och rödbrunt hår, lite fräknar. Som det är nu klär jag mig i stort sett bara i svart, ska jag fortsätta med det?

Alla tips och råd mottages väldigt tacksamt!

Men tips som att gå till butiker och få hjälp av de som jobbar där undanbedes, då jag redan prövat det och gick hem ännu mer förvirrad och kände mig väldigt ful och dålig, då jag nog aldrig fått så många, ja elaka rent utav, kommentarer.

• Svar på tråden Hjälp, hur ska jag klä mig?! (Ej bröllopsrelaterad)
  • Nikkita

Va tråkigt att du känner såhär, men jag kan förstå ditt problem. Inte alltid lätt att veta vad som passar ens kroppstyp. Speciellt inte när man är missnöjd med hur man ser ut.

Kan du inte lägga upp en bild på dig? Lite lättare att se vilken form du har då...Sudda/ta bort ansiktet på bilden om det känns bättre kanske :)

Rent spontant skulle jag nog rekommendera gröna nyanser (mossgrön, olivgrön), guld, kamel till dig, det brukar passa de med rödbrunt hår, gröna ögon & lätt fräknig hy :D

• Chicita

Låter som om du har liknande mått och kroppsform som mig även om jag är lite smalare i midjan och större över rumpa och byst.
    Jag är rödhårig (färgar) och isblå ögon.
    Jag har inte fräknar på vintern, men får på sommaren. Blir aldrig brun, bara röd och sen flagnar jag

Jag har hittat ett par favoritbyxor på Zizzi
    www.onestopplus.se/products/zizzi-byxa/067911/324324136.aspx

Jag har dessa i svart och grågrön. Dom sitter helt underbart. Eftersom det är bred smock på dom (alltså bred elastisk midja) så smiter dom åt över mage och höfter.
    Jag har storlek small på dessa byxor där Solig Och bara det gör ju under för självförtroendet.

Den här typen av klänningar passar bra för såna som oss
    www.onestopplus.se/products/zizzi-klanning/068411/324315371.aspx

Just fjärilsärmar är helt perfekta. Dom ska hellst inte gå längre än till armbågen på oss som har lite "fläsk" (för att prata klarspråk Oskyldig) Och att det är smalare under byst / i midan och sitter löst över mage och höfter är också smickrande.

När det gäller färger så är du nog samma som mig. Minns inte om jag är så kallad "höst, vår, vinter eller sommar" men jag kan ha starka färger, bara dom är kalla.
    Så lila, blått, grönt osv funkar jättebra. Även rött (om det är lite dragning åt blått) är smickrande.

När det gäller smink så skulle jag rekommendera blå eller lila färger för att framhäva dina gröna ögon, Mina blåa ögon passar bäst med orange färger, så jag använder mycket koppar där...

Hoppas du blev lite klokare. Det där är en hel djungel.
    Men jag kan varmt rekommendera Zizzi. Dom gör moderiktiga kläder, och där utgår dom inte från att alla som är över storlek 44 är äppelformade med smala ben (som Lindex och HM verkar göra). Utan dom vet att det finns alla former även på lite kurvigare.

• Anonym (noll koll)

Jag försökte lägga in en bild, men lyckades inte. Jag förstår att det kan vara enklare då, om man får se. Ska se om bilden kommer med denna gången. Det är svårt att ta en rättvis bild på sig själv tycker jag. Hade nog varit bättre om någon annan tagit den, men ungefär såhär det det (jag) ut.

Och bara för att jag skrev att jag alltid bär bara svart, så gör jag ju inte det på bilden. Koftan på bilden är dock inte något jag brukar använda, utan var bara det som fanns närmast till.
  • Chicita

Jepp du påminner om min kroppstyp ja Glad

Turkos är förresten en färg som är snygg på oss med lite ljusare hy och rött hår...

• Anonym (noll koll)

Byxorna där såg jättesköna ut! Jag är oftast lite feg gällande sådana byxor, då mina ben, som är väldigt korta, ofta brukar se ännu kortare ut. Hur sitter de där byxorna på? Klänningar använder jag inte, så det är inget jag behöver tänka på Tungan ute

Grönt och lila tycker jag är fint, men jag har väldigt svårt för blått. Typiskt att man kanske passar i den färgen då! Tungan uteJag har dock inte så ljus hy, utan är oftast mörkare än de flesta och har väldigt lätt för att bli brun. Jag är inte rödhårig naturligt, utan har mörkbrunt hår naturligt, det är färgat rött nu, så jag har inte typiskt rödhårigt + fräknigt utseende. Med att jag är väldigt blek och så, tänker jag då. Inser ju dock att jag på bilden såg ganska blek ut, men så ser ju koftan nästan gul ut, den är mycket mer brun i verkligheten. Ta kort är inte min starka sida, tydligen Flört

Ska verkligen kika närmare på märket Zizzi där, det låter ju väldigt intressant och bra, tack. Glad

• Chicita

Jag är också bara 160 cm. Och brukar undvika såna byxor jag med.
    Jag provade ett par i butiken och föll pladask. Just eftersom dom blir så tighta över mage och höfter så blir man ju automatiskt lite slankare där. eftersom passformen är lös i benen sen så gör det att det är lite svårt att se hur tjocka ben man egentligen har under dom om du förstår hur jag menar... Flört

Klänningsmodellen funkar ju även som tunika, men då bör den inte vara längre än precis under rumpan.
    Flikig nederkant på tunikor känns också smickrande för oss som är lite kortare och lite rundare pga att man inte bör ha en skarp linje tvärs över rumpan eller över låren. Men vi vill ju gärna täcka oss lite där. Så flikarna är lite "snuttefilt" dom ger oss något som döljer, men täcker inte helt och gör inte att vi ser kortare ut.

Du har ju en bra början tycker jag att det ser ut som. Man ska inte ha allt för fluffiga kläder om dom inte ger former eller sitter åt på rätt ställen. Hellre lite tightare

• Sara 120707

Jag har lite samma breda korta kroppstyp som du och någonting som är väldigt snyggt är vida byxor och en tröja(långärmad el. 3/4 ärm) med riktigt bred v ringning. Gärna färgglad eller hel svart. En sådan tröja drar fokus till dina nyckelben, halsgrop och visar upp din hals.

Något annat som e snyggt kan vara en skjort i denna typ

http://www.hm.com/se/product/97051?article=97051-A

med ett färglatt linne under och uppknäppt ett par knappar.

• Anonym

För det första tycker jag att du har en fin kropp! Men jag vet hur det känns att inte vara helt nöjd, har kämpat med det själv väldigt länge och nu har jag äntligen lyckats känna mig nöjd med mitt utseende.

Jag skulle också satsa på klänningar som sitter lite löst men med ett brett skärp i midjan (dock inte för tight skärp, ta något som sitter åt men inte skär in i magen så är det bekvämt). Då visar du upp dina superkvinnliga former! 

Sen brukar man säga att V-ringat är bra för en sådan kroppsform och pennkjolar. Återigen - då blir det väldigt kvinnligt. Kolla här tex: http://www.dailymail.co.uk/femail/article-488236/Trinny-Susannah-reveal-12-womens-body-types--you.html

Sen finns ju det klassiska med att inte ha breda ränder om man vill se mindre ut. Och jag tycker absolut inte att du ska klä dig i bara svart! Ta svart som bas kanske om du känner dig bekväm i det och dräm till med starka färger, det lyser upp både dig och tillvaron!

Lycka till! 

• Anonym (noll koll)

Ja, jag tycker som sagt att de där byxorna såg väldigt sköna ut. Jag får kanske beställa hem ett par och pröva Glad

Tack Anonym Glad Jag önskar verkligen att jag kände mig bekväm i klänningar och kjolar Drömmer Men det gör jag inte alls. Byxor är det som används här, jeans. Inget annat faktiskt Tungan ute

• knyttan

Du har ju en fin och välproportionerad kropp!! Skäms inte över den!
    En sak man ska tänka på när man är storbystad är att man ska försöka "dela upp" bröstet på olika sätt, tex med v-rigningar, skjortor och koftor. På bilden har du mao gjort helt rätt, även om jag skulle rekommendera lite piffigare färger och kanske något smycke. Men tighta  enfärgade rundhalsade tröjor som går upp i halsen går bort!
    Jätteviktigt är också att kläderna har rätt storlek, och det är svårt att få till, speciellt om man inte är så bekväm med att prova kläder. Men min rekomendation är att ta med sig inte bara den vanliga storleken in i provrummet, utan även en strl större o en strl mindre. På så vis kan man se bättre hur det är tänkt att kläderna ska sitta. Det ska vara bekvämt, knapparna ska inte strama, det ska inte bubbla ut på konstiga ställen och så vidare. Har man för liten eller för stor storlek så blir resultatet ofta bara att man ser större ut än nödvändigt.
    Du har samma problem som jag med en midja högt under bysten och korta ben som får "underdelen av överkroppen" att se längre ut. Förläng benen genom att välja byxor med hög midja. Absolut no-no till sådant som går under naveln. Klockade kjolar som slutar under knät funkar säkert också.
    Tänk också på att mörka färger förminskar och ljusa gör större. Det innebär inte att man helt ska unvika vitt om man inte är pinnsmal, men man kan försöka dela av kroppen med tex en mörkare kavaj över en ljus topp osv. Helt svart låter det som om du ska undvika med tanke på de färger du har skrivit att du har...

Svar på tråden Hjälp, hur ska jag klä mig?! (Ej bröllopsrelaterad)