• sent i november

lätt tilltugg under transporten

Vi skall gifta oss i en jättefin kyrka som ligger ca en timmes väg från festlokalen. Gästerna skall bussas till och från kyrkan. Nu sitter jag och funderar på om man inte borde bjuda alla på lite förfriskningar och något litet men gott att tugga på efter vigseln. Jag tänkte att detta kunde ske på väg in i bussen, så att alla kan tanka lite energi på väg till festen. Jag behöver dock tips på vad man skulle kunna servera. Förfriskningarna skall vara alkoholfria. Följande små problem måste undvikas:
    1. Det får inte vara kladdigt, eftersom folk är finklädda.
    2. Det får inte vara något som förstör aptiten inför middagen.
    3. Det skall helst inte vara något som genererar en massa skräp, eftersom det då blir jobbigt för den snälla person som ställer upp och lånar ut sin buss.
    Vi gifter oss i november.
    Tacksam för alla tips!

• Svar på tråden lätt tilltugg under transporten
  • E A L

frukt, oliver och fetaost är mina favorittilltugg!

• oktober03

Ja du, kanske små "lunchlådor" till gästerna som innehåller munsbitar av tunnbrödsrullar med gott innehåll, några gurk och paprika stavar samt en liten burk läsk/vatten att drickas med sugrör.

• Sorscha

Vilken bra idé lite typ

En sådan som man får på flyget! En till varje!

Sånna måste finnas att köpa på Martin Olsson.

Funderar vidare på vad man kan ha i dem.

Lycka till

• Gudde

sent i november! Det låter som en bra idé, tänk bara på att en del bussföretag inte tillåter att man har mat i bussen.

• sent i november

Tack, vilket bra förslag! Det blir lite pyssel för alla på bussen, jättekul? Är det någon som har sett såna lådor någonstans, tex på Martin Ohlsson, som Sorscha skrev? De får inte vara alltför dyra för det kommer omkring 60 personer. Hör av er om ni kommer på mer roligheter som man kan stoppa ner i lådorna! Jag tror inte att det skall vara något problem att servera något ätbart på bussen, eftersom det är en vän till familjen som kör, men det var bra att du påpekade detta, Gudde, det måste jag naturligtvis kolla upp. I värsta fall får vi ta småätningen utanför kyrkan, men jag gissar att det kan vara lite för kallt ute då...

• Johanna = en lat kock

martin ohlsson borde ha ennars kan du ju kolla med närmaste pizzeria

• Jema

Ni kan ju lägga ner:
    Pastasallad
    Fruktsallad
    Mini-vinflaska/läsk/vatten
    Bestick
    Servett

Jema

• Johanna = en lat kock

det fick inte förstöra aptiten...

varför itne minipåsar med tex chips och och godis och en burk läsk så får folk äta när de vill?

• Jema

Fruktsallad förstör väl ändå inte aptiten *s*
    Men i och för sig så är det väl olika för olika personer.
    Chips mm skulle definitift få mig att tappa aptiten innan en god middag.

Jema

• Johanna = en lat kock

jo, mej med... (men fruktsallad kan ju kladda och det är ju inte skoj)
    jag skule nog bara vilja ha något att dricka under resan... och kanske något att läsa om brudparet med familj...

• Meddelande borttaget
  • körsbärsblomman

jag skulle vilja ha lite mineralvatten och några godisbitar tex lösviktgodis,minttabletter,ingerfärakarameller(motverkar åksjuka sägs det)polkagrisar eller så...och se till att det finns spypåsar till var och en om någon skulle bli åksjuk.

Annars kan man servera snittar utanför bussen och lite frukt och ge alla en våtservett att torka sig med om händerna innan man går in i bussen...

• Sorscha

Varför inte en liten frukt smothie...

det förstör väl inte aptiten och kan drickas med sugrör. Sådana som man får på SAS resor. Hör med dem om du kan köpa det någonsans.

Kram
    Linda

• Youma

När jag tänker tilltugg, så tänker jag automatiskt på pyttismå sandwichar och ostkuber, allt med en tandpetare i, lätta att äta utan spill t.o.m på bussen. Om allt är inte större än en munsbit, så kan det ju vara lite kladdig fyllning i. Annars kan man också göra små fruktspett på tandpetare, med druva, melon, scharonfrukt, kivi, vad man än hittar på! Och inte att glömma, små kuber av ost, med en oliver på.

Det blir nog en lagom aptitretare?
    Lådor låter som en jättebra ide, tänkte att man i bussen (om det är en större buss) kan dela på en låda två och två (som man sitter) i den kan det finnas tillbehör, lite spett osv, så blir det inte så mycket skräp, och man kan ge det man inte gillar till sin granne ;)

• sent i november

Tack alla för era toppenbra förslag! Det blir helt klart en liten låda till var och en (om det nu inte är ätförbud på bussen förstås, då får vi köra snitt-alternativet med våtservetter innan påstigning). Det låter som att lådan borde innehålla något salt, något sött och något fräscht, som frukt- eller grönsaksbitar. Och så dricka, naturligtvis. Milkshake och smoothie låter ju jättegott, men måste inte sådana tillagas direkt när man skall dricka dem? Det blir nog lite marigt att stå med en mixer utanför kyrkan...
    Tack igen för alla påhittiga förslag!

• Sorscha

Det finns färdiga Smothies som man får när man flyger typ i en festis på 2 dl. Kolla med SAS var de köper sina.

Kram
    Linda

• Mysen

I varje kan ni ju lägga ett litet chokladhjärta med rött folie runt! och kanske en hjärt våffla?

bra ideé

Svar på tråden lätt tilltugg under transporten