• Anonym

Alla andras fest, känsla av maktlöshet...

Jag behöver bara skriva av mig, mina vänner är inga bra lyssnare och jag behöver bara få det ur systemet. Ni behöver inte läsa om ni inte vill jag vill bara få det utanför mitt huvud.. Skriver det anonymt för jag vill inte att släkt och vänner ska se...

Jag har länge sett fram emot bröllop med m2b, och jag har sett fram emot att planera festen eftersom att jag älskar att planera saker. Den här festen skulle bli VÅR fest, vi skulle ha sånt VI gillar, på våra vilkor. För en gångs skull tänkte jag ha en fest där folk får rätta sig efter oss och respektera vår vilja. Folk gör aldrig annars det, tar med sig mat som jag inte vill ska vistas i vårt kök hem till oss osv.. Serverar sånt jag inte äter av politiska skäl på mina födelsedagsfester..

Och det gick bra, med planeringen alltså, i början. Men folk har börjat lägga sig i mer och mer. Först började det med att mina vänner ifrågasatte vilka jag hade bjudit in. Varför bjuder jag in de vännerna, är de tillräckligt nära vänner med mig? Varför ska vi vara så många, har jag verkligen så många vänner? Saken är den att jag har knappt kontakt med min släkt, jag har alltid fått klara mig själv och jag har bättre kontakt med vänner än med släkt.

Angående alkoholen så ska det köpas billigt vin från tyskland (svärföräldrarna ska köpa), varken jag eller m2b dricker vin och ska det drickas vin så är det definitivt inget rebenshopen från Tyskland som vi tycker om. Så där ska vi bjuda på fest utan att själva ha något drickbart till oss. Alternativt köpa in dyr god dricka till oss och låta resten ta billigt vin. (Inget illa menat till er som dricker det, jag tycker bara inte att det är gott överhuvudtaget men smaken är som baken)

Vi hade tänkt oss barnfritt bröllop, jag tycker för det första inte det är så lämpligt med småbarn kring fulla vuxna och jag vet ett flertal inbjudna vuxna som inte kan hålla sin alkohol..( Vilket också är ett problem. Jag ville ha bar till självkostnadspris förutom drickan till maten, för att förhindra vissa från att dricka för mycket men det ogillades skarpt av svärföräldrarna så det fick jag inte ha). Barn måste vi tydligen också ha, annars sätter vi oss på sned med m2bs sida av släkten. Man SKA ha barn på bröllop det hör till.

Vi fick kritik för att vi hade svart på våra "Save the date" kort, tydligen sörjer vi att vi ska gifta oss.. Svart är våran favoritfärg, matchar till allt :P Nej men det ska tydligen vara rosa eller grönt eller något annat färgglatt... Vi måste respektera att den äldre generationen inte har förståelse och anpassa oss efter detta..

Varför gjorde vi inte som m2b först ville och bara reste bort och gifte oss i hemlighet.. Eller ja han vill ju ha sina föräldrar där. Jag vill ha mina vänner där.... Jag känner bara mig maktlös just nu..

• Svar på tråden Alla andras fest, känsla av maktlöshet...
  • Anonym

usch det låter som en jättejobbig situation. Verkar som din m2b hade lite föraning hur det skulle bli eftersom han ville gifta sig i utlandet.  Det känns som att dina vänner och m2b släktingar är vana vid att "köra över" dig /er.
    Funderar på om det är av elakhet, gammal vana eller rent av välmening. Funderar även om du och din samb har sagt till dom någon gång.

Det är visserligen lätt att säga att ni måste säga ifrån.. om man är van vid att folk uppför sig så då kanske man har svårt att göra det.

Vet inte hur gamla ni är eller din relation till m2b släkt. Hur är hans relation till dom?

Angående drycken så enligt min erfarenhet så är inte dyrt alltid lika med gott. Finns faktiskt en  del hyfsat fina viner i tyskland relaterat till vad man har för något att äta. Känns väldigt märkligt om ni hade en speciell flaska till er... som inte gästerna fick av. Se till att hör dig för istället vad som skulle passa just till er mat så att ni fick vin som verkligen matchar eran mat. Sedan finns det ju annan dryck som kan passa tex öl. Vår förrätt tex kommer det att främst serveras Öl och snaps till ( sillatårta) tNi får kanske henkelt välja bort vin till maten för er två och dricka något annat. Ett annat alternativ är faktiskt att köpa det lite dyrare vinet från systemet. Beräkna exakt antal glas som varje gäst får. Därutöver så finns ett billigare alternativ... eller till självkostnadspris eller alkoholfritt för övrigt till maten finns måttabeller för beräkning av sånt.

På tal om att ha alkohol till självkostnadspris.. ska svärföräldrarna betala eller? annars så tycker jag absolut ni ska stå på er. Själv så tror jag nog inte att dom som verkligen vill bli fulla avhåller sig pga ett glas vin kostar några tior.. så det kanske inte har den effekten som önskat ändå? Vissa kan tom ta med en fickplunta om dom vet att spriten kostar...

Jag förstår din inställning till barn på bröllopet. Vi har själv valt bort att ha med barn förrutom min m2b söner som är tio och tretton som  själv får välja om dom vill vara med. Det värsta som kan hända om ni står på er är ju faktiskt att vissa väljer att stanna hemma och att det blir diskussion. Men det är kanske på tiden att ni står på er.. och hävdar er åsikt. Känns lite tråkigt att det just är ett sådant tillfälle som bröllop som ska vara den gången ni står fast vid eran åsikt men någon gång måste ni ju göra det. Att ta med sina barn på fest där det finns vissa som dricker för mycket är sånt som har hänt i dom bästa familjer, Dock tycker jag inte att ansvaret att göra den bedömningen ligger på er. Om det är enda orsaken till att ni inte vill ha med barn så får man hoppas att föräldrarna är tillräckligt insiktsfulla attt dom faktiskt själv väljer att lämna bort barnen. Ni kan ju även på ett fint sätt påpeka för föräldrarna att det kommer att serveras alkohol vilket kan innebära att en del inte har insikt i hur mycket dom klarar av.. kanske deras barn mår bäst av att stanna hemma just denna kväll.En annan orsak kan ju vara att själva lokalen inte är speciellt barnvänlig.. eller att kostnaden skjuter i höjden pga extra kuvert. Då anser jag att era argument för att barn ej skall vara bjudna borde godtas av släkten. Själv så vill vi helt enkelt inte bli störda av massa kinkiga småbarn. Har dessutom en trerätters middag med ev tal osv vilket barn inte brukar uppskatta speciellt mycket. Jag vet att diskussionerna även här på BT har gått högt när det gäller detta ämne... men det är fortfarande ert bröllop och om ni står enade och har en fast åsikt med väl valda argument så bör ni förhoppningsvis vinna den stridenOskyldig

Är det den äldre generationen som kommit med påpekande eller frågor gällande det svarta? eller är det samma "moraltanter" som fört fram sin åsikt tidigare. Här tycker jag ni bara ska skaka det av er och svara att det faktiskt är 2012 och då är det dags för dom att ta till sig vad som gäller idag. Svart är en väldigt populär färg även i bröllopssammanhang. Tycker kommentaren om sorg är enbart tramsig, och troligtvis framförd av någon som är avundsjuk eller som har ett stort behov av att klaga eller få sin egen röst hörd... Om ni vill ha svart, vilket kan vara väldigt snyggt så fortsätt med det.. kan bli mycket stilfullt och vackert.. kanske klagomålen tystnar när dom ser hur ni använder färgen.

Nu har ni valt att ha ett bröllop med vänner och släktingar för att ni vill fira eran kärlek och lycka med dom. Låt då inte massa männsikor förstöra det för er. Hur ställer sig din sambo till allt? Det verkar mest vara hans släkt då kanske föräldrar som framför massa åsikter och klagomål? Kanske det är dax för honom att stå på sig, stå upp för era val och säga ifrån på skarpen? Kanske tom "hota med" om det ska vara så mycket tjafs och gnäll över våra val när det gäller vårt bröllop så ändrar vi planerna och åker iväg istället.. Jag vet inte hur långt fram i tiden bröllopet ligger om det finns möjligheter att ändra.. om ni önskar det. Jag tror att det är viktigt för er att så enade i detta.. men att det främst är din m2b som tar diskussionerna när det gäller hans familj iaf.

Nu när jag nu ska gifta mig för andra gången i livet.. då tänker jag ibland tillbaka på hur det var första gången när jag bara var arton och min m2b var tjugo. Vi fick inte välja något själv, mer än våra kläder och ringen...allt annat ordnade hans och mina föräldrar.. Det var inte alls på samma sätt som idag trots att det bara är 25 år sedan. Detta gjordes av välmenande föräldrar som bara ville hjälpa till. Kanske är det så för er.. dina svärföräldrar har kanske inte insikt i vilken skillnad det är på bröllopsplannering idag mot hur det var då? När dom gifte sig. Kanske du ska involvera din blivande svärmor på ett bra sätt visa henne bröllopstorget osv för att försöka ge henne en förståelse.. då kanske ni får ett annat typ av stöd i ert plannerande.
    Lycka till.

• Anonym

I stort håller jag med Anonym ovan. Vad är det som gör att det är så svårt för er att sätta ner foten, och på ett schysst men tydligt sätt säga att det här är vårt bröllop och vi gör så här? För mig låter det jättekonstigt att folk kommer dragande med mat som ni inte vill ha hem till er? Det låter som att de har en upparbetad vana att köra över er?

Men sen måste jag bara kommentera en sak angående vinet. Ni är väl knappast ensamma om att inte tycka om billigt skräpvin? Som gäst skulle jag inte uppskatta att bli bjuden på nåt surt blask medan brudparet drack ett fint vin eftersom de inte ville dricka ett sånt äckligt vin som de bjöd gästerna på! Jag förstår dilemmat eftersom det kostar mycket pengar med vin till så många, men det går att hitta en kompromiss med ett vin som är såpass hyggligt att även ni kan tänka er att dricka ett glas av det utan att det kostar skjortan. Men det kräver förstås ett visst researcharbete, särskilt om ni ska ta reda på vad som säljs i Tyskland och vad av det som är ok.

När det gäller baren är det ett bra tips att ha en bartender (måste inte vara ett riktigt proffs) oavsett om man tar nån tia/tjuga betalt eller inte, just för att ha någon som håller koll på hur mycket folk dricker. Det bör förstås vara någon som är tillräckligt tuff för att ifrågasätta om någon som redan raglar verkligen ska ha mer, men hen kan ju också servera väldigt utspädda drinkar till folk som verkar ha fått nog så undviker man konflikten. Om ni tvekar pga kostnaden kan ju det vara en anledning att ta lite betalt för drinkarna. Det blir ju också ett störande moment i sig att man måste be en annan människa om varje drink, har man den minsta skam i kroppen känns det ju lite pinsamt att fråga alltför många gånger! Men att låta folk hälla upp sina egna drinkar när ni vet att vissa har svårt att hantera det är dömt att misslyckas!

• Jalle

Det mesta är redan sagt....vill bara förmedla den första tanken jag fick när jag läste TS; SÄTT NER FOTEN!! Kort och gott.

• PimPim83

Ni ska absolut sätta ner foten! Om de ifrågasätter era val så säg kort och gott: "det avgör vi". 

• Jalle
    Jalle skrev 2012-02-19 09:02:33 följande:
    Det mesta är redan sagt....vill bara förmedla den första tanken jag fick när jag läste TS; SÄTT NER FOTEN!! Kort och gott.
    Uff, det där kanske lät hårt. Förstår att det många gånger kan vara lättare sagt än gjort. Det är bara så oerhört provocerande när någon försöker styra någon annan. 

Kanske kan uttrycka mig på ett bättre sätt; Ni måste känna efter vad ni själva vill och stå upp för det! Om du frågar tio av dina vänner vad de tycker om bar till självkostnadspris så kommer du att säkert få iaf 3 olika svar. Om du frågar dina tio vänner om hur de tycker att en bröllopsdukning ska se ut så kommer du garanterat få tio olika svar. Etc, etc, etc... Det går inte att lyssna på alla!

Lycka-till-kram!
  • Anonym

Vår ålder spelar väl egentligen ingen roll, det är bådas första bröllop och vi är båda närmre 30 än 20. Eftersom vi bestämde oss att fira med släkt och vänner istället för att gifta oss utomlands ville vi ha en fest helt utifårn våra önskemål för en gångs skull.

Det är olika personer som kommer med olika klagomål, den svarta färgen är äldre generationen som klagar men som svärföräldrarna framför att vi måste respektera att den äldre generationen inte förstår moderniteter..

Att vännerna ifrågasätter vilka andra vänner som kommer struntar jag faktiskt i, blev lite besviken över att de inte kan acceptera vårt val och hålla vissa saker för sig själva.  På min vänsida tror en del att de är mina allra bästa vänner och ifrågasätter att andra än bara de allra bästa vännerna ska komma, medan jag i själva verket anser mig ha många fler mycket goda vänner än bara dem.

Med barnen tyckte jag att det inte var lämpligt att ha småbarn när vuxna dricker alkohol. Givetvis är det upp till varje förälder, men jag tyckte själv det var jobbigt som liten att hålla reda på min pappa så att han inte hittade på dumheter på midsommar och sånt. Sambon vill inte att festen ska bli en barnfest eller att barnen "förstör" festen genom att skrika cermonin igenom osv då de flesta barn är mellan 0-3. Visst det går att hyra barnvakter och se till så att vi hyr en festlokal med extrarum för barnen att leka i.. Men vi har inte världens största ekonomi direkt och jag ser pengarna flyga som det är.

Alkoholen vill svärföräldrarna betala till oss vilket är jättesnällt såklart. Gott vin är inte = dyrt vin, jag har bara väldigt svårt för de billiga vita vinerna på tetrapack från Tyskland då jag hade en otrolig snefylla på dem i mina yngre tonår.. Och jag tycker inte om särskilt mycket vin överhuvudtaget, sambon lika så (vi har fantastiskt lika smak när det kommer till mat och dryck, vilket är otroligt men bra). Jag har sagt ifrån att jag inte tycker om det men då kommer ju det oslagbara argumentet att "det är billigt". Så jag vill hellre betala själv och köpa något som även jag och sambon ska dricka, annars får vi hålla oss till mineralvatten så att resten av sällskapet ska kunna dricka det där vinet. Jag funderar på om vi inte kan "råka" åka på minisemester till Tyskland själva och "köpa med oss när vi ändå var där"...

Bartender var en bra idé! Kan verkligen vara värt investeringen + så får man förhoppningsvis godare drinkar! ;)

Min sambo sätter ner foten gång på gång mot sina föräldrar, men det blir bara obehaglig tystnad och svärföräldrar som lägger in sitt veto typ. Svärföräldrarna kommer med argument på argument, och samvetsargument (nu har X sett fram emot en fest med massa barn som springer runt, det är ju så härligt). Att vi inte vill räcker inte. Så tjurar sambon och svärföräldrarna men det slutar med att de vinner ändå för det mesta. Nu får jag dem att framstå som jättehemska, de bryr sig jättemycket och är underbara människor till det allra mesta. Jag hade bara hoppats på att jag och sambon skulle få åtminstone en enda fest i vårt liv där vi får ha det precis som vi vill utan att kompromissa på våra värderingar och önskemål. Klart att man alltid får kompromissa i livet men ni förstår nog vad jag menar.

• Chicita

Bartender är jättebra. Helt klart...
    Om all öl hälls upp så kan man också varva med mellanöl om någon börjar bli lite överförfriskad. Det är inget som dom behöver veta om faktiskt. Speciellt inte om dom inte behöver betala för sig Flört
    Att göra svaga drinkar kvällen igenom är också ett bra alternativ och om det finns många vindrickare så kan ni be bartendern "kantera" upp bag in boxvinet på karaffer och bara "råka" hälla i en skvätt av det alkoholfria vinet i karafferna också Tungan ute
    Det finns många tips och trix för hur man ska hålla folk från att bli för fulla.
    Att späda ut spriten direkt i flaskorna är ett sätt. Då kan man helt öppet hälla upp 6:or i drinkarna medans man egentligen bara serverar 3:or...

När det gäller barntillåtet så kan ni försöka med "det är vårt bröllop - vi gör som vi vill" punkt slut.
    Men risken är att nidå blir osams med en hel del.
    Ett annat alternativ är att säga att "ni gärna skulle ha med barnen men att ni tycker att det är dålig service att inte kunna erbjuda barnpassning så att föräldrarna slipper springa runt och missa middag, tal och allt sånt och kanske dessutom måste åka tidigare pga att dom inte har barnvakt. Men att om svärföräldrarna nu tycker att det är så viktigt så kanske dom vill bidra med pengar till barnvakt och större lokal och mat och underhållning till barnen?"
    Om dom säger ja till det - ok bra, då kör ni på det. Gör ett barnrum, skriv i inbjudan att det finns barnvakt på plats men det är bra om dom anmäler om dom tar med barn, hur många och ålder på dessa i så fall. Tala också om att det kommer serveras alkohol på bröllopet, men att föräldrarna själva väljer om dom tar med barnen eller inte (många föräldrar tar chansen till en barnfri kväll även om barnvakter finns på plats).
    Om dom tycker att det är upp till er så får ni väl förklara att ni inte har ekonomi till det och därför kommer välja bort barnen pga att ni inte vill riskera att någon av dom råkar illa ut pga att någon vuxen dricker för mycket.

Sätt hårt mot hårt. Väljer dom som lägger sig i att vara med och betala, ok då får ni nog acceptera att dom vill ha något att säga till om också. Men troligast är ju att dom inte tycker att det är deras sak att göra.

Ni kan också sucka och nämna att "ni ångrar att ni inte åkte iväg och gifte er på egen hand istället nu när alla ska lägga sig i hur ni ska ha ER dag"... Ibland funkar det att ge vissa dåligt samvete Flört

Lycka till hur ni än gör för att lösa det.
    Och det kommer bli en bra dag ändå. Barn eller inte - det är ER dag, inte deras...

• bruden2012

Det låter verkligen jobbigt, men jag har haft det likadant stundsvis under min planering, mina föräldrar vill att bröllopet ska vara på ett visst sätt medan hans föräldrar också lägger sig i och vill bestämma olika grejer, m2b bryr sig inte särskilt mycket om små detaljer. Problemet för mig är att mina föräldrar har bild i huvudet på hur ett bröllop ska vara och hur det ska se ut för att den och den ska gilla det, och alla ska tydligen bli nöjda men sen om jag blir nöjd ja det verkar de inte bry sig så mycket om alla gånger.

Jag försöker att inte säga ifrån på plats för då blir det så dålig stämning, jag har kommit på nu att jag inte ska disskutera saker kring bröllopet med varken mina eller hans föräldrar, oftast så går det smidigare till när jag berättar vad vi har gjort och inte vad vi ska göra, gjort är gjort men om jag berättar vad vi ska göras känner de ett behov av att lägga sig i och styra. Sen är det nog viktigt att din m2b säger ifrån till hans föräldrar så du inte bli "the bad guy" hos hans föräldrar.  

• KirsiLaa
    Anonym skrev 2012-02-19 03:37:13 följande:
    Angående drycken så enligt min erfarenhet så är inte dyrt alltid lika med gott. Finns faktiskt en  del hyfsat fina viner i tyskland relaterat till vad man har för något att äta. Känns väldigt märkligt om ni hade en speciell flaska till er... som inte gästerna fick av. 
    Jag håller inte med här. Det går ju jättebra att brudparet har sin egen speciella vinflaska å sitt bord, jag tror inte att någon (eller så många) skulle tycka att det var så konstigt.

Om man vill så kan man ju dekorera flaskan på något fint sätt så att det tydligare framgår att den flaskan är endast menat för brudparet. Det ska till väldigt ohyfsat folk för att komma och nalla ur den flaskan, eller ens ifrågasätta flaskan. :) 
  • Anonym
    Min sambo sätter ner foten gång på gång mot sina föräldrar, men det blir bara obehaglig tystnad och svärföräldrar som lägger in sitt veto typ. Svärföräldrarna kommer med argument på argument, och samvetsargument (nu har X sett fram emot en fest med massa barn som springer runt, det är ju så härligt). Att vi inte vill räcker inte. Så tjurar sambon och svärföräldrarna men det slutar med att de vinner ändå för det mesta. Nu får jag dem att framstå som jättehemska, de bryr sig jättemycket och är underbara människor till det allra mesta. Jag hade bara hoppats på att jag och sambon skulle få åtminstone en enda fest i vårt liv där vi får ha det precis som vi vill utan att kompromissa på våra värderingar och önskemål. Klart att man alltid får kompromissa i livet men ni förstår nog vad jag menar.
    Fast det är ju här det blir helt galet! Jag förstår att det är svårt, men kanske måste ni ändå försöka. (Det värsta som kan hända är att de inte kommer på bröllopet och det hade de ju ändå inte om ni åkt utomlands och gift er själva ;P Förlåt, kunde inte låta bli att dra in lite av min dåliga humor!)

Varför låta dem köra med sina "samvetsargument"? Kör med era! "Jaha, vi som hade önskat få en dag som var bara våran och alldeles alldeles.... underbar..... "
    "Att vi inte vill räcker inte" - Jo, såklart det gör! Ni måste bara vara tilltäckligt starka för att faktiskt sätta ned foten och få sista ordet. Har ni någon gång rytit ifrån "NU är det det såhär det är och det är slutdisskuterat!"???
    Sluta "hoppas på att du och sambon ska få åtminstone en fest...." Kräv det ni har rätt till och se till att det blir så!
  • Anonym

Känner precis likadant!

Mina föräldrar tycker ungefär lika som jag. men mina svärföräldrar tycker helt olika och de kör så fult spel. Jag och min blivande kan diskutera igenom en och besluta oss för det, sen kan han åka hem till sina föräldrar en dag och när han kommer hem så har han plötsligt ändrat åsikt och det blir ett stort gräl mellan oss.

Det värsta var nästan när vi träffades en kväll både mina och hans föräldrar och diskuterade vissa saker, mina föräldrar åkte något minut tidigare och då började svärföräldrarna säga sitt (fegt att de inte vågade när mina föräldrar var där) 

Detta har slitit på vårat förhållande! 

Men alkholen är också en av de grejerna vi diskuterat mycket, men fick en hel del bra tips här ovan nu, för jag vill överhuvudtaget inte ha en bar, utan bara vin till maten (mina svärföräldrar anser att det är världens undergång om vi inte har det). Men kan man ge mellanöl istället för starköl och späda ut drinkar så kanske jag kan släppa på den punkten.

• AnnMurr

Sluta diskutera bröllopsfrågorna med andra om ni ändå inte får någon ändå avlastning och riktiga råd på grund av alla klagomål som tar det mesta av tiden? Inga barn, punkt slut, ni måste (försök) bara säga att det är slutdiskuterat kring det.
    Här är det ingen som lägger sig i, som tur är. Vete fasiken hur jag hade stått ut annars! Svärfar hade en enda önskan, att även hans syster blev bjuden, alltså sambons faster. Helt ok för mig, inget större krav som tur är.

Jag lider mer er, verkligen! Här har man en tärna som avlastar och ifrågasätter INGENTING, kommer med idéer, tar på sig jättemycket jobb för att jag ska slippa tänka på något. Det är så det ska vara och jag hoppas innerligt att ni finner mod att säga ifrån så att ni också kan planera precis som NI vill ha det.

Vi kommer nog att ha riktig champagne till oss, men gästerna får bubbelvin. Om någon reagerar på det är det ingenting jag kan göra någonting åt. Vi vill fira oss, sedan får gästerna gratis dricka hela kvällen så att komma och klaga över vår dricka skulle vara ohyfsat.

Lycka till, verkligen!

• annapanna88
    Anonym skrev 2012-02-20 22:17:09 följande:
     Jag hade bara hoppats på att jag och sambon skulle få åtminstone en enda fest i vårt liv där vi får ha det precis som vi vill utan att kompromissa på våra värderingar och önskemål. Klart att man alltid får kompromissa i livet men ni förstår nog vad jag menar.
    Säg det här till dina svärföräldrar då!
    Någonstans måste de ju förstå att det är ERT bröllop och att viktigaste är att ni är nöjda!
Svar på tråden Alla andras fest, känsla av maktlöshet...