• Carrolainen

    Aruba, Mauritius, Zanzibar eller Malaysia?

    Vi hade tänkt att åka till Karibien på kryssning, men eftersom vår kryssning finns inte i aug-sep då det är orkansäsong... :(
    Så istället har vi tittat på Aruba, Maurtius, Zanzibar och Malaysia. Är det någon som varit på någon av ställena och vad hade ni då för upplevelse? Något att rekommendera? Varmt och skönt är självklart ett krav, men finns det annat att göra än sola och bada?
    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Aruba, Mauritius, Zanzibar eller Malaysia?
  • Carrolainen
    emma2012 skrev 2012-02-19 09:56:38 följande:
    Jag kan varmt rekomendera Mauritius, Veranda Grand Baie Hotel & Spa, Helt underbart är som en dröm! Googla och läs. Vi var där 2008 och vår städerska va så gullig, hon frågade oss en gång om vi var där på vår Honymoon men det va vi ju inte utan bara på en himmelsk semester! Hon hällde alltid upp vatten i vår vask på toan och där i la hon helt underbara blommor de va en fröjd för hjärtat. Ett minne för livet!  Finns självklart fler hotell och massa rundresor, hotellet bjöd på gratis snorkling mitt ute i Indiska Oceanen!
    Vi står själva mellan att åka till baks hit eller till Malaysia!
    Lycka till!
    Låter mysigt! Gjorde ni annat än att snorkla?
    DestinyD skrev 2012-02-19 10:22:26 följande:
    Jag var på just Zanzibar i ett par dagar åt gången. Jag har min pappa på fastlandet i Tanzania, så jag bodde hos honom och utgick mestadels därifrån. Åkte på safari och sånt på egen hand, och ingen arrangerad tur. Varit på safari i parken Mikumi, och det var superhärligt! Jag kan egentligen inte tipsa om arrangörer eller dyligt eftersom vi gjort allt på egen hand så att säga.

    Prisnivån minns jag inte exakt, men det är ju inte dyrt. Vet att vi -02 betalade ca 25 USD per natt för en bungalow på stranden uppe på norra udden (Nungwi). Helt fantastiskt ställe! Många backpackers och dykare, men stranden och restaurangerna (som flera ligger ute på pålar i vattnet) är helt magiska. En stor öl kanske vi betalade 15:- för, eller nåt liknande. Minns inte exakt, som sagt, och det har säkert blivit lite dyrare där också som på så många andra ställen.

    Åååhhh.... Nu längtar jag tillbaks! Har lite lösa planer på att försöka ta mig dit över jul och nyår i år, då helgdagarna ligger så bra för arbetstagarna i år Skrattande
    Du har det inte illa som har en pappa som bor där!
    Blir vi borta i 14 dagar kan man helt klart åka en bit för att få en "bättre" safari.
  • Pertinax
    Carrolainen skrev 2012-02-19 08:27:53 följande:
    DestinyD skrev 2012-02-18 21:31:27 följande:
    Kan bara hålla med! Har också varit på Zanzibar (-98, -02 och -07), och jag SKA tillbaks igen. Förhoppningsvis på bröllopsresa, men iallafall inom ett par år. Hur grymt som helst! Terrassen på Africa House är magisk Solig
    Bada med delfiner var helt klart något som lät väldigt intressant. Var ni på någon safariutflykt? Låter som ett spännande alternativ. Hur länge var ni borta?
    aniara skrev 2012-02-18 22:48:06 följande:
    Min kollega var på Aruba i somras. Enligt honom handlade alla aktiviteter om att titta på solnedgångar. Åka båt i solnedgången, äta middag i solnedgången, sitta på stranden i solnedgången. Det gick väl att dyka också, men det ville inte hans nyblivna fru göra. Jag har inte varit där själv så jag har dessvärre bara andrahandsinformation.
    Ja, det lät ju inte något vidare... Han var inte helt nöjd antar jag?

    På Zanzibar var jag bara en vecka tyvärr. Passade på att semestra där i samband med min sjuksköterskepraktik i södra Tanzania. Det närmaste jag kom safari var när jag åkte buss genom en av nationalparkerna och såg faktiskt både giraffer och elefanter. Men alla jag har hört som varit på safari har varit nöjda. Ska man ändå åka så långt på semsester är det ju lika bra att passa på!


     


     

  • Pertinax


    Delfinsafari. Har nästan minnesluckor från snorklingen för att det var så storslaget. Det går knappt att förstå att det var på riktigt.
  • DestinyD
    Carrolainen skrev 2012-02-19 10:35:46 följande:
    Du har det inte illa som har en pappa som bor där!
    Blir vi borta i 14 dagar kan man helt klart åka en bit för att få en "bättre" safari.
    Nä, det är rätt häftigt Glad Nu känner jag att det börjar bli bråttom att åka dit igen, för plötsligt får han väl för sig att flytta hem till kalla Sverige igen!

    Jag har som kortast varit där i 16 dagar, och det var nog det kortaste jag kan tänka mig för att hinna med att se det man vill se. Från Zanzibar till fastlandet tar det ca 2 timmar med "snabb-båten", om jag inte minns helt fel. Sen tar det nog ytterligare 6 timmar i bil innan man kommer till Mikumi-parken. Vi har haft en övernattning där innan vi åkt tillbaks hem igen. Vet faktiskt inte om det finns nån safaripark närmare än så... Men man kan säkert välja att flyga dit man ska också, men jag tyckte inte att det var aktuellt (flög ut till Zanzibar en gång, och det gör jag nog inte om).

    Hursomhelst så är jag övertygad om att ni kommer få en fantastisk resa om ni bestämmer er för Zanzibar!!
  • Pertinax
    DestinyD skrev 2012-02-19 11:02:21 följande:
    Nä, det är rätt häftigt Glad Nu känner jag att det börjar bli bråttom att åka dit igen, för plötsligt får han väl för sig att flytta hem till kalla Sverige igen!

    Jag har som kortast varit där i 16 dagar, och det var nog det kortaste jag kan tänka mig för att hinna med att se det man vill se. Från Zanzibar till fastlandet tar det ca 2 timmar med "snabb-båten", om jag inte minns helt fel. Sen tar det nog ytterligare 6 timmar i bil innan man kommer till Mikumi-parken. Vi har haft en övernattning där innan vi åkt tillbaks hem igen. Vet faktiskt inte om det finns nån safaripark närmare än så... Men man kan säkert välja att flyga dit man ska också, men jag tyckte inte att det var aktuellt (flög ut till Zanzibar en gång, och det gör jag nog inte om).

    Hursomhelst så är jag övertygad om att ni kommer få en fantastisk resa om ni bestämmer er för Zanzibar!!
    Haha, jag flög både till och från Zanzibar. Har aldrig varit så rädd i hela mitt liv!! Dit flög vi med nåt miniplan med typ 10 platser och det var läskigt men ändå ganska spännande och ovanligt. Men därifrån flög vi med nåt större afrikanskt bolag i världens skruttplan. Var helt säker på att vi skulle störta och att min sista stund var kommen. Så jo, ta båten...
  • DestinyD
    Pertinax skrev 2012-02-19 11:05:22 följande:
    Haha, jag flög både till och från Zanzibar. Har aldrig varit så rädd i hela mitt liv!! Dit flög vi med nåt miniplan med typ 10 platser och det var läskigt men ändå ganska spännande och ovanligt. Men därifrån flög vi med nåt större afrikanskt bolag i världens skruttplan. Var helt säker på att vi skulle störta och att min sista stund var kommen. Så jo, ta båten...
    Ha ha.... Ungefär som min upplevelse då!! Vi åkte med nåt pluttplan dit, och då bestämde jag mig för att åka båt tillbaks till fastlandet. Aldrig att jag hade satt min fot på deras små skruttplan igen!! Snabb-båten som vi har åkt är helt ok. Inget fel på skicket på dom båtarna vi åkte iallafall, och det är ju skönt. Tyckte det var väldigt skönt efter mardrömsflyget dit Skrattande
  • Carrolainen

    Haha flygningen skulle nog mannen min tycka om, han är galen... Men det blir att satsa på båten känner jag! :)
    Får känna efter hur länge vi kan vara borta. Min skola drar igång och frågan är hur mycket jag har råd med att missa...

  • Svitchan

    Mauritius är helt underbart!
    Vi åkte dit på våran bröllopsresa i Juli förra året =) Hotellet vi bodde på erbjöd många olika slags utflykter och alla 'vatten sporter' (såsom snorkling, segling, vatten skidor) ingick såklart i priset. Hotellet vi bodde på heter Shandrani resort & spa. Jätte bra service!

  • Carrolainen
    Svitchan skrev 2012-02-19 12:02:04 följande:
    Mauritius är helt underbart!
    Vi åkte dit på våran bröllopsresa i Juli förra året =) Hotellet vi bodde på erbjöd många olika slags utflykter och alla 'vatten sporter' (såsom snorkling, segling, vatten skidor) ingick såklart i priset. Hotellet vi bodde på heter Shandrani resort & spa. Jätte bra service!
    Tack, då har jag iaf två resmål med bra recensioner! :)
  • emma2012

    Vårt fadderbarn bor där så vi besökte honom!
    Vi tog mest dagen som den kom, sola, bada, shoppa, åkte till andra stränder!
    Efter några dagra så tog vi dagsturer lite över allt som vi tyckte lät roligt!

  • s83

    Ni som har varit på ABC-öarna, Aruba, Bonaire eller Curacao, hur är priserna för mat osv?
    Bör man ta hotell med all inclusive? Vi funderar på en vecka på Aruba och en vecka på Curacao  i augusti.
    Har ni även tips på hotell?
    Vi var lite inne på hawaii också men tror nog att det är över vår budget.

  • Paris 111202

    Vi kom hem från Aruba för en månad sen, vi har rest rätt mycket men det här var en helt fantastisk resa, vilket paradis! Priserna är nog som i Sverige. Vi hade inte all inclusive, gillar inte konceptet, däremot bodde vi i en stor lägenhet på drygt 100m2 (för fyra vuxna) med fullt utrustat kök så man även kunde köpa färsk god fisk och sea food och laga själv. Hotellet hette Divi Phoenix Beach Resort och var toppen. Det är sista hotellet på high rise area på Palm Beach, så det är aningen lugnare där, om man rör sig några hotell längre norrut längs stranden så blir det mer party. Hotellet ligger på stranden, allt ingår- stolar, parasoller, handdukar. Det fanns en jättefin stenlagd strandpromenad flera kilometer precis längst stranden. Klimatet var underbart, 30 grader varmt och en ständigt fläktande passadvind så man inte blev ugnsbakad som i exempelvis Thailand. Jag rekommenderar att hyra bil och åka runt ön (obs välj en jeep, inte vanlig bil- man kör genom över 40st djupa stendiken när man kör genom nationalparken, se även till att åka till sydspetsen till Rodgers Beach, makalöst vacker strand som är helt folktom, dock med oljeraffinanderiet som utsikt åt ena hållet- märklig kontrast). Jag brukar inte vilja åka till samma ställe två gånger, men med Aruba skulle jag nästan kunna göra ett undantag.

  • Josefin521
    Berlan skrev 2012-02-18 18:24:27 följande:
    Jag har inte varit på något av ställena men vi har bokat vår bröllopsresa till Aruba i november. Om du kan tänka dig något annat ställe än de du räknade upp vill jag slå ett slag för Hawaii, det är verkligen paradiset på jorden och vi funderade på att åka dit en gång till på vår bröllopsresa för att det var så underbart.
    Vilken av öarna var du på? Vilken rekommenderas?
Svar på tråden Aruba, Mauritius, Zanzibar eller Malaysia?