• bridet­obe201­3
    Äldre 17 Feb 21:17
    2563 visningar
    2 svar
    2
    2563

    Det här med erfternamn....????? (hur göra med barnen?)

    Sambon och jag ska gifta oss 1 juni i år. Vi vill ta hans efternamn. Inget konstigt med det. Våra gemensamma barn har i dagsläget mitt efternamn. Är det "bara" att ändra deras namn också ? Hade ju varit lättare att han tog mitt men vi vill köra den gamla grejjen att ta mannens, (har jag gift mig vill jag att det ska höras också och sen är hans lite roligare).....


    1/6 2012
  • Svar på tråden Det här med erfternamn....????? (hur göra med barnen?)
  • Äldre 17 Feb 21:25
    #1

    Skatteverket.se är din vän www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/namn/efternamn.4.76a43be412206334b89800020669.html


    Byta efternamn


    Om du som barn har fått din ena förälders efternamn kan du byta till din andra förälders efternamn eller till ett namn som en av dina föräldrar burit som ogift. Är du under 18 år har du rätt att byta efternamn flera gånger men när du fyllt 18 år har du endast rätt att byta en gång.


    Om du/ni som är föräldrar vill ändra ert barns efternamn och barnet har fyllt 12 år ska även barnet samtycka till ändringen. Samtycke kan även i vissa fall krävas av


    en förälder som inte är vårdnadshavare till barnet styvförälder eller  maka/make/partner i nuvarande eller tidigare äktenskap/partnerskap.

    Reglerna gäller även vuxna personer i förhållande till sina föräldrar.

  • bridet­obe201­3
    Äldre 17 Feb 21:32
    #2
    Juni 2012 skrev 2012-02-17 21:25:19 följande:
    Skatteverket.se är din vän www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/namn...

    Byta efternamn


    Om du som barn har fått din ena förälders efternamn kan du byta till din andra förälders efternamn eller till ett namn som en av dina föräldrar burit som ogift. Är du under 18 år har du rätt att byta efternamn flera gånger men när du fyllt 18 år har du endast rätt att byta en gång.


    Om du/ni som är föräldrar vill ändra ert barns efternamn och barnet har fyllt 12 år ska även barnet samtycka till ändringen. Samtycke kan även i vissa fall krävas av


    en förälder som inte är vårdnadshavare till barnet styvförälder eller maka/make/partner i nuvarande eller tidigare äktenskap/partnerskap.

    Reglerna gäller även vuxna personer i förhållande till sina föräldrar.


    Tackar och bockar! VAD skulle man göra utan BT?


    Då blir vi alla fam Hallström i juni. Spännande


    1/6 2012
Svar på tråden Det här med erfternamn....????? (hur göra med barnen?)