• LL 2010
    Äldre 17 Feb 14:50
    2729 visningar
    11 svar
    11
    2729

    Biologiske pappa sårad och förbannad - hur reagerar man?!

    Måste skriva av mig. Min (biologiske) pappa ringde precis och var förbannad för att jag på vår bröllopshemsida beskrivit både honom och min ("nye") pappa som "pappa".

    Min "nye" pappa har varit i vår familj i 22 år! Och för mig har han varit pappa, han som alltid varit där för mig, hjälpt mig, pushat och peppat mig, som tagit svåra diskussioner, som delat roliga upplevelser, som varit allt en pappa är.
    Min biologiske pappa skilde sig med min mamma när jag var 4 och träffade honom varannan helg tills jag var 12 och sedan dess har vi träffats mer och mer sällan och nu är det kanske varannan månad trots att vi bor 20 minuters gångväg från varandra.

    Jag blir förbannad. Han vill inte säga att han är sårad (vilket jag gissar att han blivit då?) istället är han arg och förbannad och försöker få mig att få dåligt samvete. Men han har inte varit min pappa på 20 år! Han vet inte mycket om mig, hur jag är, och har inte accepterat att jag lever mitt liv som jag vill - inte som HAN vill.

    Han är mer traditionsenlig än jag, och jag tror att han ville att han skulle stå som pappa helt själv på sidan. Men jag komemr inte ändra, för mig är min "nye" pappa min riktige pappa och honom står jag gärna upp för och försvarar.

    Hoppas det inte behöver gå så långt att han inte komemr på bröllopet...men fy fan va trött/arg jag blir på honom. Att vara pappa när det passar = väldigt ocoolt.

  • Svar på tråden Biologiske pappa sårad och förbannad - hur reagerar man?!
  • Äldre 17 Feb 15:05
    #1

    Man kan inte välja sin biologiska släkt. Men man kan välja resten. Om du inte hade haft en ny "pappa" som ställt upp för dig så är det inte säkert att du varit en hel människa i dag när du är vuxen, utan kanske en trasig människa med ett konstlat förhållande till det manliga könet.

    Din pappa borde vara glad att han fortfarande omnämns som din pappa och inte som din "biologiska pappa".

    Låt honom vara sur och irriterad. Men försök släpp det. Det är inte värt att du blir upprörd och arg över det. Visa vem som är vuxen helt enkelt och låt honom rasa av som den 5-åring han beter sig som Tungan ute

  • LL 2010
    Äldre 17 Feb 15:09
    #2
    Chicita skrev 2012-02-17 15:05:41 följande:
    Man kan inte välja sin biologiska släkt. Men man kan välja resten. Om du inte hade haft en ny "pappa" som ställt upp för dig så är det inte säkert att du varit en hel människa i dag när du är vuxen, utan kanske en trasig människa med ett konstlat förhållande till det manliga könet.

    Din pappa borde vara glad att han fortfarande omnämns som din pappa och inte som din "biologiska pappa".

    Låt honom vara sur och irriterad. Men försök släpp det. Det är inte värt att du blir upprörd och arg över det. Visa vem som är vuxen helt enkelt och låt honom rasa av som den 5-åring han beter sig som Tungan ute
    Tack Chicita, kloka ord. Och du har rätt, det är inte värt att slösa energi på, men det är gott att skriva av sig. Trevlig helg!
  • august­esen
    Äldre 17 Feb 15:11
    #3

    Jag håller till 100 % med Chicita!!

    Ibland är det skönt att skriva av sig och jag hade nog agerat likadant som dig i den situationen :)

  • Äldre 17 Feb 15:14
    #4

    Det där låter ungefär som samma relation jag har med min pappa, fast jag träffar väl honom max en gång per år. Det är ett riktigt känsligt ämne=/ Trots att jag aldrig kallat någon annan än pappa för pappa, så märker jag hur jobbigt min pappa tycker att det är att det finns någon annan som tagit över hans roll.. Jag kan tyvärr inte komma med några bra tips, mer än att jag tror att det bästa är att inte dra upp det alltför mkt. Låt det vara bara. Sj så ser jag inte riktigt fram emot att fixa bordsplaceringen till mitt bröllop.. Pappa, min "andra pappa" som jag vuxit upp med (mammas ex) och mammas nya på samma fest hehe.

  • Äldre 17 Feb 15:24
    #5

    Det är skönt att få skriva av sig - att "dumpa" som man brukar kalla det hela.
    När man har gjort det så känns det oftast lättare att hantera.

    Så lägg alla tankar på pappa-problemen i en hög där du inte ser dom, så att säga Flört
    Njut av helgen och ta nya tag nästa vecka när du hunnit tänka igenom och formulera ett bra svar. Om du inte orkar prata med honom, så skriv ett brev.

    Ibland skriver jag ett brev eller mail - men postar/ skickar det inte. Bara att få göra det att formulera ett svar på en fråga, och sen vänta ett tag och läsa igenom det, kan göra att man ser saker från en helt annan synvinkel Glad

  • LL 2010
    Äldre 17 Feb 15:24
    #6
    ThereseV skrev 2012-02-17 15:14:01 följande:
    Det där låter ungefär som samma relation jag har med min pappa, fast jag träffar väl honom max en gång per år. Det är ett riktigt känsligt ämne=/ Trots att jag aldrig kallat någon annan än pappa för pappa, så märker jag hur jobbigt min pappa tycker att det är att det finns någon annan som tagit över hans roll.. Jag kan tyvärr inte komma med några bra tips, mer än att jag tror att det bästa är att inte dra upp det alltför mkt. Låt det vara bara. Sj så ser jag inte riktigt fram emot att fixa bordsplaceringen till mitt bröllop.. Pappa, min "andra pappa" som jag vuxit upp med (mammas ex) och mammas nya på samma fest hehe.
    Precis. Bordsplaceringen kommer bli klurig. Jag visste nästan att han skulle reagera på detta men min nya pappa har liksom alltid varit där, så jag ville inte skriva honom som min mammas man bara.

    Min biologiske kan inte bara låta det vara utan han sa att han "bestämt kommer att ringa i helgen så att du får ta bort det där och diskutera med mig". Suck...
  • LL 2010
    Äldre 17 Feb 15:25
    #7
    Chicita skrev 2012-02-17 15:24:15 följande:
    Det är skönt att få skriva av sig - att "dumpa" som man brukar kalla det hela.
    När man har gjort det så känns det oftast lättare att hantera.

    Så lägg alla tankar på pappa-problemen i en hög där du inte ser dom, så att säga Flört
    Njut av helgen och ta nya tag nästa vecka när du hunnit tänka igenom och formulera ett bra svar. Om du inte orkar prata med honom, så skriv ett brev.

    Ibland skriver jag ett brev eller mail - men postar/ skickar det inte. Bara att få göra det att formulera ett svar på en fråga, och sen vänta ett tag och läsa igenom det, kan göra att man ser saker från en helt annan synvinkel Glad
    Bra idé - du verkar va skönt jordnära du! :)
  • Äldre 17 Feb 15:33
    #8
    LL 2010 skrev 2012-02-17 15:25:15 följande:
    Bra idé - du verkar va skönt jordnära du! :)
    hehe.. det är nog mest att om jag lät allt komma inpå mig så skulle jag bli knäpp. Jag har lärt mig att tänka positivt och att acceptera att man inte kan göra alla nöjda och lösa alla problem.

    "Behandla andra som du själv vill bli behandlad" är en bra devis.
    Likaså "att vända andra kinden till"
    Flört

    Livet har inte varit så snällt mot mig. Så de bitar som är positiva försöker jag framhäva och verkligen suga åt mig av. Och det andra försöker jag se på med lite humor
  • LL 2010
    Äldre 17 Feb 15:58
    #9
    Chicita skrev 2012-02-17 15:33:30 följande:
    hehe.. det är nog mest att om jag lät allt komma inpå mig så skulle jag bli knäpp. Jag har lärt mig att tänka positivt och att acceptera att man inte kan göra alla nöjda och lösa alla problem.

    "Behandla andra som du själv vill bli behandlad" är en bra devis.
    Likaså "att vända andra kinden till"
    Flört

    Livet har inte varit så snällt mot mig. Så de bitar som är positiva försöker jag framhäva och verkligen suga åt mig av. Och det andra försöker jag se på med lite humor
    Tur att livet kan vända och att man kan vara stark och se det ljusa i saker och ting. Hoppas du får en fin helg.
  • Äldre 17 Feb 16:53
    #10
    LL 2010 skrev 2012-02-17 15:58:28 följande:
    Tur att livet kan vända och att man kan vara stark och se det ljusa i saker och ting. Hoppas du får en fin helg.
    Det finns alltid en ljusglimt, och om man når botten så är det bara att sparka ifrån och sikta uppåt mot ljuset Solig

    Trevlig helg på dig också Glad
  • Aniara­4
    Äldre 17 Feb 17:29
    #11
    LL 2010 skrev 2012-02-17 15:24:42 följande:
    Min biologiske kan inte bara låta det vara utan han sa att han "bestämt kommer att ringa i helgen så att du får ta bort det där och diskutera med mig". Suck...
    Då har du ju nåt att se fram emot... Du får stå på dig och säga att Nisse (vad han nu heter) är den som har funnits där för dig större delen av ditt liv, och han har förtjänat pappatiteln. Antingen kan du sen sätta hårt mot hårt och antyda att hans egen titel hänger löst om han fortsätter bete sig så här, eller också (vilket förmodligen är den smartare vägen) försöker du släta över och säger att du är väldigt glad över att ha två pappor i ditt liv, att det är en stor tillgång, och att du inte vill förringa den roll Nisse haft i ditt liv.

    Jag har en lite liknande situation, fast med ännu sämre kontakt med pappa både tidigare och nu. Jag fasar för hur han skulle reagera om han fick veta att mitt syskonbarn kallar mammas nya man för farfar! Fast nu lär väl det inte hända eftersom min bror inte har någon kontakt alls med honom längre...
Svar på tråden Biologiske pappa sårad och förbannad - hur reagerar man?!