• MissBroccoli

    Tips till möhippa?

    Jag ver med och ordnade en möhippa förra våren för en av mina bästa vänner. Det blev en lyckad dag och bruden var väldigt nöjd!


    Vi började med att hämta henne på morgonen hela gänget då fick hon mäta som m2b på alla håll och kanter för att senare under dagen bygga honom i sand (vi åt lunch på en strand och behövde systelsätta henne medans några av oss hämtade maten) Men det första vi gjorde var att åka hem till en för oss okänd tjej(vi hade haft mail kontakt och bokat innan) och måla kroki. Hon lärde oss hur vi skulle göra/tänka och ordnade en manlig modell. Vi var hemma hos henne å bruden blev väldigt fundersam å fattade inte alls vad vi skulle göra så de va väldigt roligt.


    Sen fick hon som sagt bygga sin m2b i sand medans några av oss fixade mat. Bruden älskar tacos så de va självklart att hon skulle få det på sin dag :P Min mamma stekte köttfärsen så vi kunde hämta den å allt annat hade vi delat upp inom gruppen å fixat innan.


    Efter lunch gick vi till en verkstad och provade på glas fusing. Det är en teknik där man skär till glas i olika färger och lägger i hop till antingen små smycken, fat eller fönster dekorationer m.m. Jag jobbar för det studieförbundet och kan tekniken så vi behövde ingen ledare men jag tror inte det behöver bli så dyrt även om man behöver ha en kursledare, och man kan lätt göra ett fat på några timmar. dock ska det vara ett dygn i ugn (och gör man ett fat ska det in i ugnen 2 gånger) så man får hämta grejerna vi ett senare tilfälle. Vi delade ut grejerna vid bröllopet och vi tärnor pradade om möhippen under middagen(som ett tal eller vad man ska säja) och då fick hon sitt fat inför alla gäster. hon skulle även fått en kroki inramad men vi fick inte med oss det....


    Efter att vi hade varit i glasverkstaden åkte vi hem till mig å grillade och drack lite alkohol. pratade å fnissade å berättade om alla galna grejer vi varit med om med bruden. Då hade vi även ett quiss om hennes m2b och lite annat små spex.


    Denna heldagen kostade 300/pp + att man fick ta med det man ville dricka på kvällen.


    Vi va inne på att ordna så möhippa och svensexa var samtidigt och att då spela laserdoom mot varandra men det gick inte. Är bruden äventyrlig kan man ju ordna nåt sånt. skärmflygning, fallskärmshopp paintball eller vad som men då sticker priset ofta iväg rätt fort. Annars är spa ofta uppskattat. här i stan kan man gå på relaxbad (bubbelpool, ångbastu, vanlig bastu) på badhuset å så kan man ju lägga ihop till en massage för bruden om man vill ge henne lite extra.


    Vi valde att fixa maten själva dels för att hålla nere kostnaderna men även för att det känndes som att man lättre kan mingla runt/umgås med alla än om man sitter 10 pers runt ett bord och mer eller mindre bara kan prata med de som sitter närmst.


    Hoppas du får lite hjälp av mitt lååånga inlägg :P

Svar på tråden Tips till möhippa?